AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Del Skrevet 28. mai 2019 Om en har et ENK der man ikke når 50000 kroners grensen for MVA registrering, har man fortsatt krav på fradrag gjennom året? Jeg tenker på at jeg kjører mulig 2000 km i år pga ENK'et og der er det jo et fradrag på 3,50 pr km som kan trekkes fra. I tillegg her jeg bredbånd og mobil som jeg bruker i bedriften, kan disse også trekkes fra ihh til de regler som er for dette? Jeg vet heller ikke om jeg kommer over 50000 i omsetning neste år, men man prøver jo. Hardt i kombinasjon med vanlig jobb. Anonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #2 Del Skrevet 28. mai 2019 Ingen? Ser ut som folk ikke vet mer enn megAnonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aqua Skrevet 28. mai 2019 #3 Del Skrevet 28. mai 2019 Du får ikke fradrag for inngående mva om du ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #4 Del Skrevet 28. mai 2019 7 minutter siden, Aqua skrev: Du får ikke fradrag for inngående mva om du ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret. Det skjønner jeg, og det er heller ikke det jeg spør om:-). Jeg spør om fratrekk på kjøring (med privatbil) og fratrekk for bruk av mobiltelefon og bredbånd. Kontor også, forsåvidt. Har man fradragsrett fra første krone eller må man vente til man har passert 50000 i omsetning, og må dermed MVA.registreres? Anonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #5 Del Skrevet 28. mai 2019 du har ikke krav på momsfradrag før du registrerer deg i mva-registerert. men: når du en gang registrerer deg kan du kreve tilbakevirkende fradrag for 3 år før mva-registreringen. så er det også mulig å registrere seg frivillig selv om man ikke har nådd 50000. Men da må du også fakturere ut til dine kunder med mva, det slipper du ellers inntil 50.000 er nådd (noen som kan være en fordel) (om du googler(!) "enk mva 50000" så får du gode treff, eks https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/ men: du kan uansett utgiftsføre bredbånd, reiser og andre utgifter. men du kan ikke få tilbake mva-delen av mobil/bredbånd. for kjøregodtgjørelse er det ikke mva uansett men2: for mobil og bredbånd så skal det beregnes fordel privat bruk, så alt går ikke til fradrag. Anonymkode: b8e37...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #6 Del Skrevet 28. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: du har ikke krav på momsfradrag før du registrerer deg i mva-registerert. men: når du en gang registrerer deg kan du kreve tilbakevirkende fradrag for 3 år før mva-registreringen. så er det også mulig å registrere seg frivillig selv om man ikke har nådd 50000. Men da må du også fakturere ut til dine kunder med mva, det slipper du ellers inntil 50.000 er nådd (noen som kan være en fordel) (om du googler(!) "enk mva 50000" så får du gode treff, eks https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/ men: du kan uansett utgiftsføre bredbånd, reiser og andre utgifter. men du kan ikke få tilbake mva-delen av mobil/bredbånd. for kjøregodtgjørelse er det ikke mva uansett men2: for mobil og bredbånd så skal det beregnes fordel privat bruk, så alt går ikke til fradrag. Anonymkode: b8e37...8b0 Aka, det var noe sånt jeg trodde. Så om bredbånd (eksempel) koster 125 kr inkl MVA, så skal jeg bare føre 100 kr som opp fradrag? Og dette gjelder på de tingene jeg kjøper inn til selskapet også? Fradrag for prisen det koster, minus MVA-delen? Anonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aqua Skrevet 28. mai 2019 #7 Del Skrevet 28. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aka, det var noe sånt jeg trodde. Så om bredbånd (eksempel) koster 125 kr inkl MVA, så skal jeg bare føre 100 kr som opp fradrag? Og dette gjelder på de tingene jeg kjøper inn til selskapet også? Fradrag for prisen det koster, minus MVA-delen? Anonymkode: d3409...d36 Du blander begreper og det er vanskelig å svare deg. Anbefaler deg å ta kontakt med en regnskapsfører.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #8 Del Skrevet 28. mai 2019 Akkurat nå, Aqua skrev: Du blander begreper og det er vanskelig å svare deg. Anbefaler deg å ta kontakt med en regnskapsfører.. Hva begreper blander jeg? Anonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #9 Del Skrevet 28. mai 2019 nei, da utgiftsfører du hele beløpet. uten mvareg: 125 i fradrag, om du har marginalskatt på 50% så er reell kostnad 62,50 med mvareg: 125, først trekker du fra 25% mva som du får tilbake, så utgiftsfører du 100 kr, reell kostnad 50 kr Men: i begge tilfeller må privat bruk trekkes fra, kr 4392 - og du får ikke mvafradrag for den private delen. Se eks her:https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/fradragsveiviser-for-enk/kostnader-til-mobiltelefon-bredband-telefon-mm/ Anonymkode: b8e37...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charminia Skrevet 28. mai 2019 #10 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aka, det var noe sånt jeg trodde. Så om bredbånd (eksempel) koster 125 kr inkl MVA, så skal jeg bare føre 100 kr som opp fradrag? Og dette gjelder på de tingene jeg kjøper inn til selskapet også? Fradrag for prisen det koster, minus MVA-delen? Anonymkode: d3409...d36 Nei. Hvis du hadde hatt fradragsrett hadde du ført 100 kroner som kostnad og 25 som inngående mva til gode. Når du ikke har fradrag fører du 125 som kost. Kan du debet og kredit? Debet 100 resultatkonto, 25 debet balansekonto mva til gode 125 kredit leverandørgjeld(reskontro). Ved betaling kredit 125 bank debet leverandørgjeld (reskontro) Endret 28. mai 2019 av Charminia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #11 Del Skrevet 28. mai 2019 47 minutter siden, Charminia skrev: Nei. Hvis du hadde hatt fradragsrett hadde du ført 100 kroner som kostnad og 25 som inngående mva til gode. Når du ikke har fradrag fører du 125 som kost. Kan du debet og kredit? Debet 100 resultatkonto, 25 debet balansekonto mva til gode 125 kredit leverandørgjeld(reskontro). Ved betaling kredit 125 bank debet leverandørgjeld (reskontro) Hva "hvis jeg hadde fradragsrett"? Selv om ikke ENK'et er MVA-registrert, har jeg vel fradragsrett? Hva blir logikken her da....? Jeg har 12000 i utgifter på mobil og bredbånd inkl mva i året. Disse brukes både privat og i næring. Så har jeg ca 2000 km i året med privatbil i næring. (3,50 pr km i fradrag) Hvordan skal dette føres, slik du mener det...? Anonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #12 Del Skrevet 28. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva "hvis jeg hadde fradragsrett"? Selv om ikke ENK'et er MVA-registrert, har jeg vel fradragsrett? Hva blir logikken her da....? Jeg har 12000 i utgifter på mobil og bredbånd inkl mva i året. Disse brukes både privat og i næring. Så har jeg ca 2000 km i året med privatbil i næring. (3,50 pr km i fradrag) Hvordan skal dette føres, slik du mener det...? Anonymkode: d3409...d36 Du blander begrepene. Det er forskjell på fradrag i skattemeldingen, og fradrag i mva-skattemelding (-tidligere «omsetningsoppgave for merverdiavgift»). Hvis du hadde vært registret i Mva-registeret så hadde du kunnet fradragsføre mva-en på den del av mobilbruken/bredbåndkostnaden som brukes i næring. (Vanlig med 50% av mva ved privat bruk og bruk i næring). Det er aldri fradrag for mva på kostnader til personbil, med mindre man er taxisjåfør eller driver bilutleiefirma. Varebiler med grønne skilt derimot, der kan mva-en føres til fradrag hvis bilen brukes i næring. (Mval. 9-4) Km-fradragene som du nevner har ingenting med mva og mva-skattemeldingen å gjøre. Km-fradragene hører til i ordinær skattemeldingen. Du bør følge rådet du fikk over om å skaffe deg en regnskapsfører. Når du driver i næring så plikter du å sette deg inn i lovverket. Klarer du ikke det selv, så bør du overlate oppgaven til andre. Det kan bli dyrt å gjøre feil. Anonymkode: 4f8f0...bca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #13 Del Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du blander begrepene. Det er forskjell på fradrag i skattemeldingen, og fradrag i mva-skattemelding (-tidligere «omsetningsoppgave for merverdiavgift»). Hvis du hadde vært registret i Mva-registeret så hadde du kunnet fradragsføre mva-en på den del av mobilbruken/bredbåndkostnaden som brukes i næring. (Vanlig med 50% av mva ved privat bruk og bruk i næring). Det er aldri fradrag for mva på kostnader til personbil, med mindre man er taxisjåfør eller driver bilutleiefirma. Varebiler med grønne skilt derimot, der kan mva-en føres til fradrag hvis bilen brukes i næring. (Mval. 9-4) Km-fradragene som du nevner har ingenting med mva og mva-skattemeldingen å gjøre. Km-fradragene hører til i ordinær skattemeldingen. Du bør følge rådet du fikk over om å skaffe deg en regnskapsfører. Når du driver i næring så plikter du å sette deg inn i lovverket. Klarer du ikke det selv, så bør du overlate oppgaven til andre. Det kan bli dyrt å gjøre feil. Anonymkode: 4f8f0...bca Altså.... Mitt firma er ikke MVA-registrert. Men jeg kjører ca 2000 km i næring med min privatbil i året. Ihh til reglene kan man trekke fra opptil 6000 km kjøring med privatbil i næring, før man må ta bilen inn i næringen.(firmabil). Det jeg da spør om er om jeg har rett på å trekke fra disse 2000 km selv om jeg ikke har passert 50000 kr-grensen når det gjelder MVA-registrering av firmaet? Jeg har hatt ca 40-54000 i omsetning hvert år hittil, men altså ikke passert grensen for MVA-registrering hittil. Slik jeg oppfatter det du skriver, skal jeg da føre opp (som jeg hittil har gjort) 7000 kr (2000 kr * 3,50 kr) til fradrag i skattemeldingen? Anonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #14 Del Skrevet 29. mai 2019 Skaff. Deg. Regnskapsfører. Anonymkode: 34b3c...da9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #15 Del Skrevet 29. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skaff. Deg. Regnskapsfører. Anonymkode: 34b3c...da9 Jeg er klar over at disse finnes, men nå er det her jeg spør. Anonymkode: d3409...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå