Gå til innhold

Store problemer med grønnsaker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jente i starten av 20 årene her. Har et problem angående mat som plager meg hver dag. 

Er da blitt voksen, men har et kjempeproblem med grønnsaker/frukt/bær. Har blitt fortalt av mine foreldre at jeg var alt-spisende frem til jeg begynte på skolen omtrent, men der sa det plutselig stopp. Problemet er konsistensen, synes det smaker helt ok. Kan gjerne spise tomatsaus/ketchup osv, men takler ikke tomat.

Det eneste jeg klarer å få ned er banan, grønne epler og rå gulrøtter. Alt annet kommer i retur om jeg prøver. Det er helt forferdelig, nå er det blitt slik at jeg kvier meg for å spise sammen med andre. Flaut å sitte der som 20-åring å plukke ut bitene fra tacosausen eller bitene fra youghurten. Tror dette er noe psykisk altså, har flere ganger hatt drømmer om at jeg har grønnsaker i munnen jeg ikke får bort og våknet svett av dette.. Føles ut som om hele kjeven og munnen låser seg når jeg får en bit grønnsaker i munnen. 

Noen som har det lignende? 

Anonymkode: c52f8...8c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må jo være psykisk, for ingenting av det du liker har samme konsistens. Har du prøvd ulike tilberedelsesmetoder og? Kokt, stekt, woket, rått? Jeg liker feks ikke brokkoli som er rå eller kokt, men elsker den stekt. 

Anonymkode: 106c3...d95

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du har blitt mishandlet med grønnsaker av noen rundt da du begynte på skolen....😳

Anonymkode: fa247...5d8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om du har blitt mishandlet med grønnsaker av noen rundt da du begynte på skolen....😳

Anonymkode: fa247...5d8

Hehe ja, føler det litt sånn også, at det er en slags traume... Blir på en måte "redd" når jeg prøver å spise, redd for å ikke få det bort fra munnen på en måte.  

AnonymBruker
Skrevet

Dette må da være et psykisk problem, for grønnsaker og frukt har da ikke samme konsistens alt sammen. 

Hvis det er så ille at du må plukke ut biter fra tacosaus, da er det jo et problem i hverdagen din. 

Jeg ville ha snakket med psykolog, kanskje du kan komme til bunns i hvordan dette oppsto og få hjelp til å bearbeide det. 

Anonymkode: fa327...e7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette må da være et psykisk problem, for grønnsaker og frukt har da ikke samme konsistens alt sammen. 

Hvis det er så ille at du må plukke ut biter fra tacosaus, da er det jo et problem i hverdagen din. 

Jeg ville ha snakket med psykolog, kanskje du kan komme til bunns i hvordan dette oppsto og få hjelp til å bearbeide det. 

Anonymkode: fa327...e7c

Ja, tror det blir psykolog... Har tenkt at jeg bare var kresen som barn og vil vokse det av meg, men det skjedde jo aldri ;) 

Anonymkode: c52f8...8c6

Skrevet (endret)

Du får tenke på at det er så godt for kroppen og fordøyelsen, også for våkenhet, energi, godt humør, ja, for det meste.

Sånn som du har det med grønnsaker, har jeg det omtrent med kjøtt. Men det er fordi jeg ikke orker tanken på å spise vesener med kropp og sjel.  

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet

Broren min hadde det sånn, like ille som hos deg. Han fikk hjelp av en psykolog med kompetanse innen spiseforstyrrelser, og nå som voksen er han altetende. 

Anonymkode: 10043...ccc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Broren min hadde det sånn, like ille som hos deg. Han fikk hjelp av en psykolog med kompetanse innen spiseforstyrrelser, og nå som voksen er han altetende. 

Anonymkode: 10043...ccc

Så flott å høre. Skal prøve å komme meg til psykolog! :) 

AnonymBruker
Skrevet

2 timer siden, exictence skrev:

Du får tenke på at det er stå godt for kroppen og fordøyelsen, også for våkenhet, energi, godt humør, ja, for det meste.

Sånn som du har det med grønnsaker, har jeg det omtrent med kjøtt. Men det er fordi jeg ikke orker tanken på å spise vesener med kropp og sjel.  

Du kan jo starte med å ta til deg ditt eget råd siden det passer best til ditt problem og ikke TS sitt?

Anonymkode: a6bfe...c15

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo starte med å ta til deg ditt eget råd siden det passer best til ditt problem og ikke TS sitt?

Har aldri hørt noen fordeler kjøtt har for fordøyelsen, heller tvert om. Men ellers kan jeg ta til meg rådet, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

17 minutter siden, exictence skrev:

Har aldri hørt noen fordeler kjøtt har for fordøyelsen, heller tvert om. Men ellers kan jeg ta til meg rådet, ja. 

Man har for eksempel denne tråden som er ganske ny: 

Og mange tusen mennesker har fått bedre helse med å spise kun rent kjøtt og drikke vann. Her er en Facebook-gruppe: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Nå blir dette litt utenfor tema, men man trenger altså ikke å spise grønnsaker for å ha god helse, i alle fall ikke hvis man tvinger dem i seg. Tvert imot har mange fått bedre helse når de har kuttet ut grønnsaker. I den FB-gruppa er det faktisk veldig mange eks-vegetarianere og eks-veganere som ødela helsa si med å kutte ut kjøtt. Det er også mange som kommer fra lavkarbo, som opplevde en forbredring i symptomer, men som ikke ble helt kvitt dem før de kuttet ut planter.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man har for eksempel denne tråden som er ganske ny: 

Og mange tusen mennesker har fått bedre helse med å spise kun rent kjøtt og drikke vann. Her er en Facebook-gruppe: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Nå blir dette litt utenfor tema, men man trenger altså ikke å spise grønnsaker for å ha god helse, i alle fall ikke hvis man tvinger dem i seg. Tvert imot har mange fått bedre helse når de har kuttet ut grønnsaker. I den FB-gruppa er det faktisk veldig mange eks-vegetarianere og eks-veganere som ødela helsa si med å kutte ut kjøtt. Det er også mange som kommer fra lavkarbo, som opplevde en forbredring i symptomer, men som ikke ble helt kvitt dem før de kuttet ut planter.

Lurer på hvor mange mennesker vi kunne hatt her på jorda om alle skulle spist kun kjøtt... 

Anonymkode: 56643...b1e

Skrevet
På 28.5.2019 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mange mennesker vi kunne hatt her på jorda om alle skulle spist kun kjøtt... 

Anonymkode: 56643...b1e

Hvordan i all verden klarte du å få det til at det innlegget handlet om at alle skulle spise kjøtt???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...