AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Jeg har nylig startet med å trene hunden min. Problemene se passering og dragning i båndet. Har sett litt ulike videoer om dette. Ved dragning: Når han drar stopper jeg opp. I starten snudde han seg ikke med en gang. Jeg dro lett i båndet, sa «kom», men jeg rykket et par skritt bak. Da kom han og fikk godbit. Nå er han blitt flinkere, så han snur seg nesten med en gang han drar og kommer mot meg. Deretter går han ofte en liten stund like ved siden av meg i mitt tempo. Ved passering: Forsøker å ha et våkent blikk. Ser jeg hund så forsøker jeg å finne en plass (feks sidevei) hvor vi kan stå på god avstand. Får han til å sitte slik han ser hunden og meg. Trener sitt med kontakt og godbit. Fungerer hittil greit på avstand. Det jeg lurer på er hvordan jeg evt skal trene begge deler? Hva om vi går på en litt smalere vei uten mulighet til å gå på avstand. Sannsynligvis vil han da trekke i båndet mot imøtekommende hund. Skal jeg da trene på at han trekker for å få kontakt først? Deretter la han (forhåpentligvis) sitte ved siden av meg og trene kontakt? Er en metode om han drar å trekke litt i båndet og gå et par skritt bak slik jeg gjorde i begynnelsen? Anonymkode: 8814c...732
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #2 Skrevet 28. mai 2019 Tren inn kommando på at han skal gå pent. Hver gang han drar i båndet så sier du «rolig» eller «gå pent» og belønner han når han gjør nettopp det. Når kommandoen sitter godt så kan du gi han kommando ved passering av andre hunder. Eventuelt kan du trene inn en god «fot» eller «på plass» kommando og få han til å gå fot forbi andre hunder. Begge deler krever at du fremdeles er frempå og det beste er om du får han i modus før han ser den andre hunden. Det krever tålmodighet og kommer til å ta tid, men så lenge du er sikker på at han kan en kommando så er det fint for han å ha noe å forholde seg til når dere møter på andre hunder på tur. Anonymkode: 7b4e9...4a1 1
Tabris Skrevet 28. mai 2019 #3 Skrevet 28. mai 2019 Det er forskjell på å gå pent i bånd (ikke dra) og å gå fot. Sistnevnte er en kommando/øvelse hvor hunden er "på jobb" hele tiden. Det å gi et signal, enten det er et ord ("gå pent") eller kroppslig (stoppe når hunden drar) gjør det om til en kommando.Da vil hunden vente til du sier/gjør signalet før den "går pent" noen meter. Så fort den glemmer seg og faller tilbake til stressnivået den var i, så vil han dra igjen. Gå pent i bånd betyr bare at hunden ikke skal dra mye i båndet. Det henger ofte sammen med hundens stressnivå. Hvis hunden er høyt i stress, så vil han dra mye. For å roe hunden ned så kan du bruke kontakttreningen du allerede gjør (det forutsetter at a) hunden klarer å holde øyekontakten noen sekunder og b) du har en innlæt belønningslyd (klikker eller "bra") som hunden faktisk responderer på, ikke på din håndbevegelse). Evt kan du bruke godbitsøk da både prosessen med å spise mat og bruke nesen for å finne den, roer ned. Stopp uansett på tur flere ganger for å trene frivliig kontakt, dvs at hunden tar kontakt av seg selv, slik at hunden lærer seg at det lønner seg å ta kontakt med deg ute. Når han begynner å gjøre det, så belønner du for at han snur hodet og ser på deg (ikke at han går og ser på deg, da får du fot). Men hvis han utagerer fordi han er redd, så kan stressnivået også være høyt pga utrygghet. Da må det jobbes med før man kan forvente at hunden kan gå pent i bånd (man kan ikke forvente lavt stressnivå når hunden er redd). Hvis det er for smalt så ville jeg stoppet opp og kastet godbiter i grøfta (hvis han klarer å konsentrere seg om å spise dem når noen passerer), evt bare matet ham. Det er ikke trening, bare avledning, men det er bedre enn en utagering. Forøvrig, det er ikke det å sitte som er viktig når man trener passering, men at du sier "bra!" og belønner hver gang han snur hodet mot den passerende hunden (samt selvfølgelig når han ignorerer hunden og har kontakt med deg). Du kan lese mer om det her: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Her er et gratis epostkurs med mange tips:https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-slik-laerer-du-hunden-aa-gaa-pent-i-baand Anonymkode: c5b37...d8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå