Gå til innhold

Kan man...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjærne gifte meg med min kjære, men den eneste muligheten til å få han til å ta dette spanget er å gifte seg i tinghuset. Ikke min favoritt, men OK hvis det er den eneste mulighet.

Mitt spørsmål er derfor, kan man bruke hvit brukdekjole med langt slep og alt tilbehør til dersom man gifter seg i tinghuset??? Sikkert dumt spørsmål, men likevel. Takk for alle svar :bukke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Hvorfor skulle du ikke kunne det. Det er jo du som skal føle deg vel i det, og ønsker du en brudekjole, så hvorfor ikke. :wink:

Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Du kan ha på deg hva du vil både i kirken og på tinghuset.

Skrevet

Klart man kan!

Noen fra den eldre generasjonen vil kanskje heve på øyenbrynene, men det eneste bryllupet jeg har vært i på Tinghuset hadde brud med hvit kjole med kort slep og tiara...

Vet min svigermor har uttalt at hun, når hun ser hvite bruder i brudekjole utenfor Tinghuset, tenker 'så latterlig', men min kjære svarte kontant med disse bevingede ordene:

"Jaså? Jeg tenker 'så romantisk', jeg!"

:-)

Dersom du vil ha hvit kjole er det ingen regler mot det, selv om mange mener det passer bedre med drakt. :-)

Skrevet

Huff. Jeg har egentlig mest lyst til å gifte meg i kirken slev om jeg ikke er kristen (og det er ikke min samboer heller), men jeg VIL :evil: ha hvit kjole og alt det som hører med. Men vil ikke føle meg utilpass. "Brudekjole og tinghuset???- Hva kan hun tenke på...???" :(

Skrevet

Vi giftet oss i tinghuset, og jeg hadde hvit kjole med slep, tiara i håret (uten slep) og en fin bukett. Ordentlig brud med andre ord. Klart det går an! :P

Skrevet

Absolutt!

Det er DIN og DERES dag, uansett - og om det blir kirkebryllup, tinghus eller sandstrand, så kan dere jo kle dere akkurat slik dere vil og ønsker! :-)

Skrevet

Det er faktisk ganske vanlig med hvit brudekjole på Tinghuset. Det er vanlig med mange andre bryllupsantrekk der også, men hvite brudekjoler er alt annet enn uvanlig.

Jeg giftet meg også på Tinghuset i hvit brudekjole slik som Turi. Kjolen min kan du se i bilde linken min

Skrevet

jeg hadde "bare" en hvit sommerkjole da vi giftet oss i tinghuset, men så hadde vi "bryllup" dagen etter hvor jeg var veldig brud med kjole og blomster i håret!

Hadde foresten en veldig fin bukett av markblomster i tinghuset som moren min hadde plukket til meg dagen før!

Jeg syntes faktisk det var veldig fint og intimt å gifte seg i tinghuset. Det var bare nærmeste familie (uten forloverne som jobbet) og det var en veldig fin opplevelse!

Gjest gjest1
Skrevet

Selvfølgelig kan du stå hvit brud i tinghuset!

Lang slør, tiara og alt som hører med :)

Skrevet

Takk for fine svar :bukke:

Nå heller jeg mye mot å gifte meg i Tinghuset. For egentlig spiller det ingen rolle hvor jeg gifter meg, bare jeg får MANNEN i mitt liv :tommelsmil:

Men dersom det skal skje noe i den duren her i gården, så må jeg faktisk spørre spørsmålet selv. Tror nok ikke at han kommer til å fri (i allefall ikke i dette tiåret).Men takk for svar :blomst_opp:

Skrevet

Heia! Jeg har i mine brudekjoleselgertid hatt mange bruder som har vært hvit brud i Tinghuset, det blir mer og mer "legalt" :)

Så ja, du kan :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå kan man jo få en fra Human-etisk forbund til å vie seg, og det gjør det "hvor som helst". Så hvorfor gå på tinghuset når du kan finne et flott, romantisk sted/et sted som betyr noe for dere/hjemme i hagen/det du vil? Det er jo fortsatt et ikke-religiøst alternativ (og jeg fikk litt inntrykk av at det er det som betyr noe her. Og gå med den kjolen du vil! De borgerlige vielsene jeg har vært i har vært med hvit kjole, slør og bukett!

Skrevet

Selvfølgelig kan du ha hvit kjole. Og om du vil kan du ha musikalske innslag, ringpåsettelse og det hele. Mange steder er de triste kontorene byttet ut med flotte seremonirom med orgel, fin kunst, plass til mange gjester og en midtgang som bruden kan skride opp til bruset av orgelmusikk.

Skrevet

Vi skal heller ikke gifte oss i kirken, men ha en humanetisk vielse. Det føles riktig for oss, da jeg ikke hadde lyst til å gifte meg på tinghuset.

Det viktiste den dagen er at man gifter seg med den man er glad i, og at rammen rundt dagen er som man ønsker den skal være. Dersom du ønsker hele brudestasen, så gjør det da vel.

Har selv vært kun i en vielse på tinghuset, og der var alt som hører til en brud tatt i bruk, utenom sløret. Det var riktig for dem, og da burde det være likegyldig hva andre måtte tenke. Gjør som dere vil, og det som føles riktig.

Skrevet

Man må ikke glemme at en del som gifter seg borgerlig har velsignelse i kirken etterpå, (som et vennepar hvor hun var kristen og han human-etiker,) og da er det jo ingenting å si på hvit kjole!

Med andre ord: Kledsel på tinghuset er opp til deg, så lenge du føler deg fin og fornøyd!

Skrevet

For at Human-Etisk Forbund skal kunne forestå vielsen må en av dere være medlem, bare sånn for opplysningen.

Skrevet

Men må man være medlem for å kunne gifte seg i Tinghuset??

Noen som vet hvor mange man kan be til selve vielsen i Tinghuset i Oslo??? Kan min far følge meg opp midtgangen???

Skrevet

Nei, for å gifte seg på Tinghuset kan du være medlem hvor du vil, eller ingen steder om du foretrekker det.

Vil du derimot ha en humanistisk vielse må en av partene være medlem i Human-Etisk Forbund.

Prøv denne linken. Der skal du kunne finne litt informasjon om vielse i Oslo Tinghus

Gjest Gjesta
Skrevet

Sommer = sommerkjole

Politi = politiuniform

Prest = prestekjole

Lege = legefrakk

Gardeball = debutkjole

Barnehagetante = parkdress

Brud = brudekjole

Enkelte ting hører bare sammen, uansett hvor man er :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...