Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en uke fra i dag står jeg uten jobb, inntekt, NAV-medlemskap eller Lånekassen i ryggen.

Regninger må betales og leveopphold må finansieres, samt Lånekassen vil ha litt av pengene sine tilbake igjen hver måned.

Jeg har vurdert å dypdykke videre innad bachelorgradens emne, da har jeg i hvert fall noe forhåndskunnskap, og tenker nivået blir like logisk som vgs > studie > studie bachelor til master; å ta master i noe helt annet og lære så mye nytt på så kort tid blir som en overgang fra barneskolen til doktorgrad.

Problemet er motivasjonen. Grunnen til at jeg taklet bacheloråret så greit med et snitt på B, ingen kontinger og først nå på siste semester begynt å bli klar for jobb, er nettopp fordi jeg kom fra jobb og savnet skolebenken, det sosiale, osv.

Nå er jeg lei av skolen; samme bygget, samme folka, bare 3 år senere. Motivasjonen er ikke helt der for å sette meg opp og lese pensumbøker på nytt om 2 måneder fra i dag. Motivasjonen er ikke helt der for å ha 8 eksamener på 6 måneder heller slik disiplinen har vært før.

Men det er 2 fordeler ved Master:

- Jeg får inntekt

- Jeg får Master, - som er en fordel?

Anonymkode: 0a36e...5b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du i det hele tatt søkt master? (Frister..) Du får utbetaling fra lånekassen i juni, tror jeg. 

Klarer du å skrape sammen motivasjon på to måneder? Hvis ikke må du jo begynne å søke jobb! Gjør gjerne det selv om du har søkt master, så ser du hvilke alternativer du har om du får noe tilbud. 

Lånekassen vil ikke ha betalt med en gang, tror det går 6 mnd..? Dette finner du på sidene deres. Det har jo ikke komt som noen overraskelse på deg at bacheloren er fullført nå. Hva var planen din for sommeren, egentlig?

Anonymkode: b530d...75f

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bachelor har du? Noen studieretninger må man ta master for å få relevant jobb, andre holder det med bachelor.

Det er vanlig at det tar litt tid før man før jobb etter studier, så du må søke søke søke. Lånekassen begynner ikke å sende regninger før om 6 mnd (dobbeltsjekk dette). Meld deg inn i et vikarbyrå. Du kan jo begynne på master mens du søker jobber så er du dobbeltsikra. 

Dersom du ikke har noe verdier (hus, formue etc.), vil du alltid få penger av NAV til å leve. Vi bor heldigvis i et velferdvelferdssamfunn :)

Ikke mist motet ❤️

Anonymkode: ef52a...a71

AnonymBruker
Skrevet

Takk for vennligheten... jeg har jo ikke søkt karriereveiledning og søkt jobb i 7 måneder allerede.

Jeg har egen leilighet og formue. Men vil jo ikke ta verdi ut av det. Jeg bor jo der, og trenger penger utenom grunnformuen min. Ingen andre i Norge tar penger av grunnformuen sin? De har noe som heter Lønn som kommer via noe som heter Jobb, som er tilleggpenger oppå formuegrunnlaget sitt, som de betaler livsopphold for.

Så da søker jeg faktisk master da, tar opp mer studielån på det, dropper ut, eller får E/F pga. demotivert og i tillegg er jo masterstudent en slags fulltidsjobb. Leser folk som sier de må lese 5-6 bøker dagen. Det er ikke skjønnlitteratur, men faktiske fagbegreper de må kunne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si nei, det er bedre å jobbe litt først hvis man er umotivert om man har mulighet til det. Bedre å ta en 2-5 års pause og komme tilbake til utdanning med ny giv enn å bare hangle seg gjennom, kanskje med dårlige resultater. 

Anonymkode: b5be6...28c

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for vennligheten... jeg har jo ikke søkt karriereveiledning og søkt jobb i 7 måneder allerede.

Jeg har egen leilighet og formue. Men vil jo ikke ta verdi ut av det. Jeg bor jo der, og trenger penger utenom grunnformuen min. Ingen andre i Norge tar penger av grunnformuen sin? De har noe som heter Lønn som kommer via noe som heter Jobb, som er tilleggpenger oppå formuegrunnlaget sitt, som de betaler livsopphold for.

Så da søker jeg faktisk master da, tar opp mer studielån på det, dropper ut, eller får E/F pga. demotivert og i tillegg er jo masterstudent en slags fulltidsjobb. Leser folk som sier de må lese 5-6 bøker dagen. Det er ikke skjønnlitteratur, men faktiske fagbegreper de må kunne.

Rart at ingen tippet at du allerede i syv måneder har søkt karriereveiledning og søkt jobber.

Har man ikke jobb er det jo noen som betaler daglige regninger med formuen sin. Du har nok ikke rett i at ingen andre tar penger fra grunnformuen sin. Lurer jo litt på hva grunnformue er, så jeg kan jo ha misforstått.

Om du ikke allerede har søkt master er det vel for sent, men du har vel allerede søkt?

Anonymkode: d2eb0...bf2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil si nei, det er bedre å jobbe litt først hvis man er umotivert om man har mulighet til det. Bedre å ta en 2-5 års pause og komme tilbake til utdanning med ny giv enn å bare hangle seg gjennom, kanskje med dårlige resultater. 

Hadde jeg bare hatt jobb ja. Hvordan skaffer man NAV-medlemskap? De gir jo 15.000 til flyktninger i asylmottak, så jeg bør jo få minst 20.000 i mnd selv?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Rart at ingen tippet at du allerede i syv måneder har søkt karriereveiledning og søkt jobber.

Har man ikke jobb er det jo noen som betaler daglige regninger med formuen sin. Du har nok ikke rett i at ingen andre tar penger fra grunnformuen sin. Lurer jo litt på hva grunnformue er, så jeg kan jo ha misforstått.

Om du ikke allerede har søkt master er det vel for sent, men du har vel allerede søkt?

Anonymkode: d2eb0...bf2

Rullerende opptak.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bare hatt jobb ja. Hvordan skaffer man NAV-medlemskap? De gir jo 15.000 til flyktninger i asylmottak, så jeg bør jo få minst 20.000 i mnd selv?

Useriøst.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Useriøst.. 

Vet du ikke dette?

NAV'ere får 15-tusen i mnd.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rullerende opptak.

Anonymkode: 0a36e...5

Useriøst, flyktninger får 25 kr dager ved varmmat på motakket. 75 kr om der ikkje er varm mat. Men ja meld deg arbeidsledig med enn gang du er uten studie eller jobb, mange tabber seg ut der. Du får dagpenger fra den dagen du melder arbeidsledighet 

Anonymkode: 3c52d...b18

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tror dere jeg kan få?! :)

AnonymBruker
Skrevet

Man mister ikke "NAV medlemskap" så lenge man bor i Norge og ikke flytter utenlands. Alle som bor og oppholder seg i Norge fast (lovlig selvsagt) har tilbud gjennom folketrygden og NAV. Men man har ikke nødvendigvis opptjent rettigheter til dagpenger ved arbeidsløshet, kriteriene for det kan du lese mer om her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893

Så du kan melde deg som arbeidsledig, men du vil ikke ha krav på dagpenger om du ikke har jobbet i flg. kriteriene ovenfor. Samtidig er det andre tilbud som kanskje er relevante for deg, som arbeidspraksis eller lignende dersom du ikke får jobb selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis caset er at jeg står uten jobb etter studier, så kan NAV skaffe meg jobb..?

AnonymBruker
Skrevet

De fleste mastergrader krever en del selvstendig arbeid og tenkning, noe det ikke virker som at du er så god på. Man bør også mestre kildekritikk, noe du også ser ut til å mangle basert på NAV/asyl-uttalelsene her.

NAV skaffer deg ikke jobb men de kan hjelpe deg. Du blir kanskje plassert i praksis da.

Selv om jeg ikke tar deg så seriøst så ville nok jeg i din situasjon søkt master bare for å få utsatt lånekassestyret ennå noen måneder, og deretter fortsatt å søke jobb. 

Det går forøvrig ikke an å ta master i noe "helt annet" slik du virker til å tro, man må ta en master som bygger på bacheloren sin på en måte, eller som man iallfall er kvalifisert for via bachelor eller annen relevant erfaring. (forskjellige masterprogram har forskjellige opptakskrav)

Anonymkode: 30d64...506

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så hvis caset er at jeg står uten jobb etter studier, så kan NAV skaffe meg jobb..?

Nei.

Anonymkode: df771...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei.

Hva gjør NAV da? Bare gir ut gratis penger til latsabber?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gir deg ikke jobb, de hjelper deg med å få jobb. En stor forskjell. Du må faktisk gidde å yte. Og de fleste får jobb hvis de gir nok innsats. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De går ikke på jobbintervju for deg nei, om det var det du lurte på. Men denne tråden handler vel ikke om det, så det blir avsporing.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om å ta årsstudier i stedet? Eller bare bortkastet?

Årsstudium innenfor et interessefelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...