Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Driver å rydder i økonomisk rot. Er alene nå, så har bare en inntekt. Har satt opp et stramt budsjett og har 1500-2000 jeg kan bruke i mnd på gjeld (i tillegg til andre avtaler!). Jeg føler det er litt håpløst noen ganger pga alle rentene. Jeg vet at kan jeg betale hele summen kan de slette mye renter, men når jeg vil avtale mnd avdrag, er det da håp om å få slettet noe renter? 

Det er vanskelig å ringe kreditorene, så håpte noen har erfaring med dette. Er lettere å spørre om det er noe som er mulig... 

En annen ting er jo at jeg skylder mange små beløp. Setter jeg opp avtaler med alle kan jeg betale 200 i mnd, men det forsvinner jo aldri! Hadde vært bedre å bare betalt en om gangen pr mnd, da hadde det meste vært borte i løpet av et år.

Har noen noen gode råd til meg?:)

Anonymkode: 9d95b...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du må beskrive situasjonen litt mer i detalj for at noen skal kunne gi noe skikkelig råd. Jeg antar at det er snakk om en del forbrukslångjeld. Hvor mye er det, og hva er rentesatsen på lånene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe rundt å spørre om de kan slå sammen noen av kravene, og på den måten spare litt på renter. Dette varierer fra hvem du kommer i snakk med. Jeg har fått til avtaler med Lindorff hvor de slo sammen alle sakene mine og vi avtalte en nedbetalingsplan. Dersom kravene dine ikke har gått til inkasso er det enklere å inngå en betalingsavtale. Det er også mulig å be om å få lagt saken i bero, sånn at det ikke vokser seg større, i en viss periode mens du nedbetaler andre krav. 

Det meste kan ordnes så lenge du har en dialog med kreditorene. Lag deg en oversikt over kravene dine og prioriter de etter rentene. Betal de dyreste kravene først. Dersom du ikke får noen avtale så er det ikke så mye annet enn å betale ut krav etter krav. De andre kravene vil kanskje vokse litt, men for motivasjonen sin del så er det lettere å fortsette når du kan stryke ut krav på lista, enn når du betaler kun rentene her og der.

Anonymkode: 275a7...b55

• Liker 2
Skrevet

Det må være tøft å stå alene om å finne ut av alt, og altfor lett for å gi opp.   Ta kontakt med kommunen din.  Der har de folk som kan bistå og veilede deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Når du har mange smålån lønner det seg å betale ett og ett lån av gangen. Det har Luksusfellen vært veldig klar på.

Du tar det smålånet med høyest rente og betaler det først og jobber deg nedover.

Mens du gjør det kontakter du kreditorene og spør om de kan fryse rentene. Noen går med på det, andre ikke.

Du kan også vente med noen lån til du har hele beløpet. Da kan du ringe dem før du betaler og be om å få slettet noe av rentene mot at du innfrir gjelden med en gang. (En slags rabatt fordi du har pengene for hånd).

Anonymkode: 28513...a97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 27.5.2019 den 23.09, Ingeniør1989 skrev:

Jeg tror du må beskrive situasjonen litt mer i detalj for at noen skal kunne gi noe skikkelig råd. Jeg antar at det er snakk om en del forbrukslångjeld. Hvor mye er det, og hva er rentesatsen på lånene?

Forbrukslån og nedbetaling hos blant annet tannlege, kreditter her og der.. Uff, pinlig, men sånn er det. Det største er vel på 9000, men de fleste er på rundt 2000, føler jeg har betalt på noe i evigheter! 

På 27.5.2019 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Du kan ringe rundt å spørre om de kan slå sammen noen av kravene, og på den måten spare litt på renter. Dette varierer fra hvem du kommer i snakk med. Jeg har fått til avtaler med Lindorff hvor de slo sammen alle sakene mine og vi avtalte en nedbetalingsplan. Dersom kravene dine ikke har gått til inkasso er det enklere å inngå en betalingsavtale. Det er også mulig å be om å få lagt saken i bero, sånn at det ikke vokser seg større, i en viss periode mens du nedbetaler andre krav. 

Det meste kan ordnes så lenge du har en dialog med kreditorene. Lag deg en oversikt over kravene dine og prioriter de etter rentene. Betal de dyreste kravene først. Dersom du ikke får noen avtale så er det ikke så mye annet enn å betale ut krav etter krav. De andre kravene vil kanskje vokse litt, men for motivasjonen sin del så er det lettere å fortsette når du kan stryke ut krav på lista, enn når du betaler kun rentene her og der.

Jeg har fått slått sammen noe. Har slitt med dette i årevis. Det er kjempemotiverende å stryke ut krav! Har satt opp en liste vare for å kunne stryke det ut:)

På 27.5.2019 den 23.41, Zienna skrev:

Det må være tøft å stå alene om å finne ut av alt, og altfor lett for å gi opp.   Ta kontakt med kommunen din.  Der har de folk som kan bistå og veilede deg. 

Da jeg var sammen med eksen var det ingen hjelp på kommunen. Skulle ta med regningsbunken så de kunne se over, og fikk beskjed om ar det beste vi kunne gjøre er å få et lån for å betale alt ned.. Det har vi jo forsøkt på i årevis fra før av... 

Eksen tok med seg halve gjelda da han flyttet (skulle bare mangle da det er han som har rotet🤬 Klarte blant annet å lage ny gjeld måneden etter vi var gjeldsfrie et år!!)

På 28.5.2019 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Når du har mange smålån lønner det seg å betale ett og ett lån av gangen. Det har Luksusfellen vært veldig klar på.

Du tar det smålånet med høyest rente og betaler det først og jobber deg nedover.

Mens du gjør det kontakter du kreditorene og spør om de kan fryse rentene. Noen går med på det, andre ikke.

Du kan også vente med noen lån til du har hele beløpet. Da kan du ringe dem før du betaler og be om å få slettet noe av rentene mot at du innfrir gjelden med en gang. (En slags rabatt fordi du har pengene for hånd).

Anonymkode: 28513...a97

Det skal jeg gjøre! Jeg prøvde å fryse renter en gang, fikk en kjeftesmelle på tråden og beskjed om at selvfølgelig gjør de ikke det, så turte ikke spørre om det mer. Men det er mange år siden, var nok bare uheldig da kanskje? 

Det var lurt! Det på 9000 er jo sikkert 4000 renter, så når jeg har spart 7000 kan jeg kanskje ringe og si jeg har de pengene og kan betale med en gang og spørre om å få resten slettet?

Tusen takk for svar til alle! Blir litt mer motivert hver gang jeg luner et lite håp!

Det som er kjempevanskelig er å sette seg ned med bunken av krav. Jeg blir deprimert hver gang jeg sjekker postet, og det er kjempevanskelig å få seg til å ta de telefonene til kreditorene. Men jeg MÅ få dette ut av verden, jeg orker ikke ha det slik! Alle de kravene og jeg sitter ikke igjen med en dritt!! 

Feks tok eks opp flere smålån til bilen da vi var gjeldsfrie, i tillegg til et større. Han fikk ikke lån i banken til den bilen han ville ha. Mye av det står på meg, men jeg sa jo til slutt ja. Eksen var god til å overtale meg dessverre. Akkurat dette kranglet vi mye om, men til slutt overtalte han meg :( Han har tatt bilen, for den står jo på han 🤬

Det tok ikke lang tid før det ble brudd etter dette, for da skjønte jeg at han var ekstremt økonomisk uansvarlig, og alle de «smarte kjøpene» han snakket om var bare tull!!! 

Jaja.. dette er nok ikke så interessant for dere, men det er godt å få det ut. Er jo ingen jeg kan snakke med om det for det er så flaut!!🤦‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste kreditorer er hyggelige om du legger fram at du kan bare betale litt i måneden. Dette viser at du har betalingsvilje. Da vil de også kunne vurdere om du får slettet deler av gjeld/renter når du har vist at du betaler inn hver måned.

Ser du nevnte 200 kroner i måneden, da skal jeg fortelle at jeg hadde en kunde som betalte under 100 kroner i måneden på en gjeld som var mye høyere enn det du skisserer i ditt innlegg. Men pengene kom hver måned, så sikkert som amen i kirka.

Det er ikke noe å være flau over, det er mange som er i din situasjon.

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 605cf...4ec

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbrukslån og nedbetaling hos blant annet tannlege, kreditter her og der.. Uff, pinlig, men sånn er det. Det største er vel på 9000, men de fleste er på rundt 2000, føler jeg har betalt på noe i evigheter! 

Jeg har fått slått sammen noe. Har slitt med dette i årevis. Det er kjempemotiverende å stryke ut krav! Har satt opp en liste vare for å kunne stryke det ut:)

Da jeg var sammen med eksen var det ingen hjelp på kommunen. Skulle ta med regningsbunken så de kunne se over, og fikk beskjed om ar det beste vi kunne gjøre er å få et lån for å betale alt ned.. Det har vi jo forsøkt på i årevis fra før av... 

Eksen tok med seg halve gjelda da han flyttet (skulle bare mangle da det er han som har rotet🤬 Klarte blant annet å lage ny gjeld måneden etter vi var gjeldsfrie et år!!)

Det skal jeg gjøre! Jeg prøvde å fryse renter en gang, fikk en kjeftesmelle på tråden og beskjed om at selvfølgelig gjør de ikke det, så turte ikke spørre om det mer. Men det er mange år siden, var nok bare uheldig da kanskje? 

Det var lurt! Det på 9000 er jo sikkert 4000 renter, så når jeg har spart 7000 kan jeg kanskje ringe og si jeg har de pengene og kan betale med en gang og spørre om å få resten slettet?

Tusen takk for svar til alle! Blir litt mer motivert hver gang jeg luner et lite håp!

Det som er kjempevanskelig er å sette seg ned med bunken av krav. Jeg blir deprimert hver gang jeg sjekker postet, og det er kjempevanskelig å få seg til å ta de telefonene til kreditorene. Men jeg MÅ få dette ut av verden, jeg orker ikke ha det slik! Alle de kravene og jeg sitter ikke igjen med en dritt!! 

Feks tok eks opp flere smålån til bilen da vi var gjeldsfrie, i tillegg til et større. Han fikk ikke lån i banken til den bilen han ville ha. Mye av det står på meg, men jeg sa jo til slutt ja. Eksen var god til å overtale meg dessverre. Akkurat dette kranglet vi mye om, men til slutt overtalte han meg :( Han har tatt bilen, for den står jo på han 🤬

Det tok ikke lang tid før det ble brudd etter dette, for da skjønte jeg at han var ekstremt økonomisk uansvarlig, og alle de «smarte kjøpene» han snakket om var bare tull!!! 

Jaja.. dette er nok ikke så interessant for dere, men det er godt å få det ut. Er jo ingen jeg kan snakke med om det for det er så flaut!!🤦‍♀️

Du kan ikke komme med 7 000 for å betale ett lån på 9 000 og spørre om at resten blir slettet. 

Anonymkode: eaf07...72b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke komme med 7 000 for å betale ett lån på 9 000 og spørre om at resten blir slettet. 

Jo, hvis lånet egentlig var på f eks 5000, og resten er renter. 

Anonymkode: cf987...92a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det opprinnelige kravet er på 9000, nei. Men hvis kravet er på under 7000 og resten er renter, så kan det gå. Jeg har gjort det flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

https://debiter.no/

På nettstedet kan du legge inn lånene dine og se effekten av nedbetalingen. Du kan også velge forskjellige nedbetalingsmetoder, da kan du se hvilken metode som du vil betale minst renter på i lengden.

Anonymkode: 5d311...978

• Liker 1
Skrevet

Hei, TS. 

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på "Snøballmetoden". Og sjekk ut Dave Ramsey, han har radioshow om gjeld og hvordan man skal komme seg ut av kaoset. 

I prinsippet så anbefaler han følgende: 

1. Spar opp en liten buffer som du ikke skal røre. Det er for å unngå å stifte ny gjeld om noe skulle skje. Han anbefaler 1000$, men du må kjenne litt på det selv hvor mye du må ha der.
2. Lag en oversikt over gjelde i stigende rekkefølge etter beløp du skylder. Betal minimumsavdrag på alle bortsett fra den minste. Alt du greier å skvise ut av budsjettet ditt setter du inn der. Det gjør at denne minker raskere. Når du har betalt det ned kan du stryke kravet fra listen din, og konsentrere deg om den som da har minst sum. Hver gang du stryker et krav fra lista så vil du ha mer å bruke på neste krav, da månedskostnadene på det du har tatt unna nå er vekk. 

Dave anbefaler å sortere etter beløpsstørrelse, for følelsen av å ha kvittet seg med et krav gir deg en boost som får deg til å fortsette. Matematisk hadde det vært fornuftig å gå etter renta, men hadde man tenkt matematisk hadde man nok ikke hatt gjeld til å begynne med ;) 

3. punktet på lista er etter at du er gjeldsfri. Da skal du spare opp 3-6 måneders levekostnader og ha på en egen konto. 

Lykke til!

• Liker 2
Gjest Raggy
Skrevet

Prøv å snu trenden å sett deg ned med alle papirene du har for å få oversikt. Ring rundt å be om hjelp fra de ulike kreditorene. Ikke tenk at det er flaut, tenk heller at hvis du står på nå så hjelper du deg selv. Du må finne et slags ekstra pågangsmot som hjelper deg i mål.

Jeg aner ikke hvor mye du jobber, men de aller fleste har kapasitet til å jobbe ekstra i perioder for å øke inntekten. Har du vurdert det? 

Få hjelp av kreditorene til å lage en plan der du får deg et mål om når all gjelden skal være betalt. Får du ikke hjelp så be om det fra kommunen, de har en egen ordning som gir støtte og veiledning. Evt så kan du be om en time til økonomisk rådgivning hos nav, da kan en veileder hjelpe deg med budsjett og gi deg støtte til å finne en løsning :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...