Gå til innhold

Avlastning hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne høre fra noen av dere som har avlastning hjemme - da tenker jeg spesielt på au pair, barnepike osv., men også hushjelp og annet.

Jeg merker at jeg ikke hører så mye om dette i Norge, og har inntrykk av at det er mindre vanlig enn i andre land, eksempelvis Frankrike og England, der jeg har bodd tidligere. Ikke at det skjer "hyppig", men at det ikke er unaturlig for en familie med god økonomi. Det er en av flere ting du kan betale for som gjør livet lettere.

Her i Oslo har jeg flere familiemedlemmer med god økonomi som kan bruke penger på veldig mye - men ikke hjelp i hjemmet. Det er akkurat som om det dras en veldig konkret grense foran det å invitere en fremmed hjem til å hjelpe med noe. Min søster kan bruke hundretusener på leiligheten sin, la tusenlappene fly på shopping, men har aldri ansatt hushjelp eller barnepike. Og som de fleste småbarnsmødre klager hun mye over arbeidet relatert til baby, en mann som ikke strekker til med husarbeid osv. 

Jeg kjenner riktignok noen single menn med god økonomi som betaler for hushjelp - de vil ikke bruke tid på å vaske, og ser det som greieste løsning. Men mitt inntrykk er at der det er kvinner i hjemmet, sitter det langt inne å invitere en annen kvinne inn. Selv i min oppvekst på Oslo vest var det få som hadde au pair, og da var det også de 'særeste' Holmenkollen-mødrene. Det var mange nedlatende holdninger mot kvinner som valgte å få barn for så å "outsource" oppdragelsen. Men jeg lurer jo på hvor mye som er vunnet med tanke på skilsmisseraten blant småbarnsforeldre, og om slitet var verdt det.

Min kjæreste er noen år eldre og har sagt at dersom han skulle hatt barn nå skulle han definitivt betalt for en del hjelp så det fortsatt var mulighet for fritid og kjærestetid. Jeg tenker egentlig likedan, og ville sett det som en god prioritering økonomisk. Men det virker ikke som om mange tenker slik.

Kan jeg få høre noen erfaringer fra folk som faktisk gjør det?

Anonymkode: 0d406...93d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var rik hadde jeg ansatt en kokk som laget middag hver dag. Det er drømmen. Beklager avsporing. Aupair hadde jeg ikke hatt så mye behov for som gift tobarnsmor, men skjønner at andre kan ha behovet. 

Anonymkode: e8bba...e16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fascinerende at du beskriver det som å "invitere en annen kvinne inn", når det du i realiteten mener er at noen skal vaske den møkkete doen din. Why? :vetikke: 

Jeg har ikke egentlig merket noen motstand mot det, jeg synes mange har vaskehjelp. Ikke jeg, men det er ikke fordi jeg ikke vil at en annen kvinne skal inn i mitt hus liksom. Men etter å ha lest Barbara Ehrenreichs Nickled and Dimed har tanken aldri fristet. Jeg synes det er dritkjedelig å vaske, men det tar strengt tatt ikke så mye tid og ja, jeg føler i og for seg en slags stolthet over at mannen min og jeg klarer å drifte hverdagen fra A til Å helt på egenhånd.

Au pair, og særlig europeiske ungdommer på eventyr, kan ikke sammenlignes helt. Det er nok også langt mindre vanlig. De jeg kjenner som har au pair har stort sett eksepsjonelt vanskelige timeplaner og tokarriereløp som gjør at tidskabalen rett og slett ikke går opp uten en person til.

Anonymkode: 00eb2...75e

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke vanlig å kjøpe seg avlastning hjemme i Norge.  Ikke fordi vi ikke har råd til det, men det er noe med vår private sfære, noe privat, som vi ikke vil slippe fremmede inn i.  Vi nordmenn har nok også en generell holdning om at vi bør klare å ivareta våre grunnleggende behov selv.  Deri ligger å holde det rent rundt seg, lage mat, ta vare på barna våre o.l.
Derfor er det ikke særlig status å ha vaskehjelp, aupair osv. - med mindre du er syk.  Da er det forståelig at det behøves ekstern hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fascinerende at du beskriver det som å "invitere en annen kvinne inn", når det du i realiteten mener er at noen skal vaske den møkkete doen din. Why? :vetikke: 

Anonymkode: 00eb2...75e

Hvis du leser det jeg skriver, formulerte jeg det slik som en mulig teori for hvorfor noen kvinner ikke vil ha hjelp hjemme. 

Jeg lurer på om det er kvinnedynamikken, ettersom menn ser ut til å tenke at det er greit å "hive penger på problemer", mens kvinner insistererer på å gjøre det selv. Selv om det betyr krangling og slit. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Zienna skrev:

Det er ikke vanlig å kjøpe seg avlastning hjemme i Norge.  Ikke fordi vi ikke har råd til det, men det er noe med vår private sfære, noe privat, som vi ikke vil slippe fremmede inn i.  Vi nordmenn har nok også en generell holdning om at vi bør klare å ivareta våre grunnleggende behov selv.  Deri ligger å holde det rent rundt seg, lage mat, ta vare på barna våre o.l.
Derfor er det ikke særlig status å ha vaskehjelp, aupair osv. - med mindre du er syk.  Da er det forståelig at det behøves ekstern hjelp.

Ja, jeg tenker at dette er en del av det. Har også tenkt tanken om at sosialdemokratiet spiller en rolle. Det er noe "feil" ved at andre skal rydde opp etter deg. Selv om du kan bruke en hundrelapp på en dårlig smoothie, så er det verre å betale noen for å gjøre arbeid som gjør hverdagen merkbart lettere. Det er nok kulturelt.

Når det er sagt så har jeg - og andre jeg kjenner - leid ut hjemmet hyppig gjennom airbnb. Jeg er i tyveårene og mine kolleger på 50 sier de ikke kan forestille seg å "slippe noen inn i sitt hjem". Så kanskje alt dette endrer seg med tiden.

TS

Skrevet

Hvis du leser det jeg skriver, formulerte jeg det slik som en mulig teori for hvorfor noen kvinner ikke vil ha hjelp hjemme. 

Jeg lurer på om det er kvinnedynamikken, ettersom menn ser ut til å tenke at det er greit å "hive penger på problemer", mens kvinner insistererer på å gjøre det selv. Selv om det betyr krangling og slit. 

TS

Hvor har du dette fra?  At menn "hiver penger på problemet"?  Etterlyser fakta!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Hvor har du dette fra?  At menn "hiver penger på problemet"?  Etterlyser fakta!

Dette er jo personlig erfaring, fra Oslo. Jeg sier ikke at det har statistisk tyngde nasjonalt, men jeg har merket meg klare tendenser.

Single menn som bor alene kan gjerne ha vaskehjelp, jeg har aldri erfart at en kvinne har det. Eksempelvis har majoriteten av menn jeg har datet i byen hatt det (menn i tredveårene), jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjente som har hatt det, med unntak av flyttevask.

Jeg har som singel kvinne hatt vaskehjelp hjemme hos meg selv men det kjenner jeg ingen andre kvinner som har hatt, og jeg kunne aldri nevnt det for min mor. For menn kan jeg greit nevne det, og da er holdningen at "det er naturlig hvis den tiden er verdsatt mer enn det du betaler". 

Blant vennepar av mine foreldre ser jeg at mennene gjerne setter bort arbeid de ikke vil gjøre, når det er gunstig. Det er ikke så mye stolthet i å "drifte familien selv". Det å bringe inn en god inntekt er å drifte familien, hvordan det løses praktisk er en annen.

TS

Skrevet

Ja, jeg tenker at dette er en del av det. Har også tenkt tanken om at sosialdemokratiet spiller en rolle. Det er noe "feil" ved at andre skal rydde opp etter deg. Selv om du kan bruke en hundrelapp på en dårlig smoothie, så er det verre å betale noen for å gjøre arbeid som gjør hverdagen merkbart lettere. Det er nok kulturelt.

Når det er sagt så har jeg - og andre jeg kjenner - leid ut hjemmet hyppig gjennom airbnb. Jeg er i tyveårene og mine kolleger på 50 sier de ikke kan forestille seg å "slippe noen inn i sitt hjem". Så kanskje alt dette endrer seg med tiden.

TS

Hvor i alle dager hentet du sosialdemokratiet inn i denne debatten??..  Å rydde opp etter seg selv, klare seg selv,  dreier seg om  selvrespekt!  Når noen blir syk og ikke makter, stiller vi opp - det kalles respekt, medmenneskelighet og omsorg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Hvor i alle dager hentet du sosialdemokratiet inn i denne debatten??..  Å rydde opp etter seg selv, klare seg selv,  dreier seg om  selvrespekt!  Når noen blir syk og ikke makter, stiller vi opp - det kalles respekt, medmenneskelighet og omsorg. 

Jeg bemerket det bare som en kulturfaktor - at det ikke ligger i "norsk kultur" å betale noen for å rydde opp etter seg, fordi det kan stride imot norske idealer om å være nøysommelig, sparsom og ydmyk.

Å sørge for andre syke mennesker har jeg da ikke sagt noe om?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Å rydde opp etter seg selv, klare seg selv,  dreier seg om  selvrespekt!  

Forøvrig - dette går i kjernen av det jeg ville frem til. "Å rydde opp etter seg selv dreier seg om selvrepsekt". Ergo sier du at de som ikke evner, eller har lyst, til å rydde opp etter seg selv, mangler selvrespekt.

Dette er en type holdning som forklarer hvorfor mange nordmenn ikke vil ha hjelp hjemme, og ser ned på de som har det.

Jeg sier ikke at det er noe galt i det, men jeg synes det er veldig interessant at folk tenker slik og samtidig er komfortable med å bruke mye penger på andre unødvendige ting, kjøpe billige varer fra utlandet og så videre. Det er et ganske kulturelt fenomen, mer enn det er rasjonelt.

Personlig synes jeg det er litt pussig. Andre mennesker blir betalt for å hente søpla vår, klippe håret vårt og sy de billige klærne våre. Jeg ser ikke hvorfor den moralske skillelinjen skal gå ved inngangsdøren.

TS

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo personlig erfaring, fra Oslo. Jeg sier ikke at det har statistisk tyngde nasjonalt, men jeg har merket meg klare tendenser.

Single menn som bor alene kan gjerne ha vaskehjelp, jeg har aldri erfart at en kvinne har det. Eksempelvis har majoriteten av menn jeg har datet i byen hatt det (menn i tredveårene), jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjente som har hatt det, med unntak av flyttevask.

Jeg har som singel kvinne hatt vaskehjelp hjemme hos meg selv men det kjenner jeg ingen andre kvinner som har hatt, og jeg kunne aldri nevnt det for min mor. For menn kan jeg greit nevne det, og da er holdningen at "det er naturlig hvis den tiden er verdsatt mer enn det du betaler". 

Blant vennepar av mine foreldre ser jeg at mennene gjerne setter bort arbeid de ikke vil gjøre, når det er gunstig. Det er ikke så mye stolthet i å "drifte familien selv". Det å bringe inn en god inntekt er å drifte familien, hvordan det løses praktisk er en annen.

TS

Ser at du har et poeng her.  Da min eldste sønn ble alenepappa for to små var reaksjonen fra hans vennes at han måtte få seg en aupair. Tror neppe reaksjonen ville blitt den samme dersom det hadde vært min datter. 

Jeg tolker det mer som en undervurdering av menns evne til å være forelder og i stand til å ta vare på et familiehjem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i en annen norsk by. Kjenner flere og flere travle småbarnsfamilier (utdannede, men ikke nødvendigvis «rike») som har fast vaskehjelp. 

Anonymkode: fa154...1e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det er veldig vanlig å ha vaskehjelp blandt de jeg kjenner, uten at de er kjemperike. Det er noen timers arbeid man lett kan outsource i et travelt liv med barn og full jobb. Det frigjør også mer tid til barn og litt trening.

Anonymkode: ae652...8ba

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Vet du, jeg tror faktisk du har et poeng her. Jeg tror mannfolk har litt lettere for å tenke 'dette har jeg ikke lyst å bruke tid på, så siden jeg har råd til det så kan jeg betale noen for å gjøre det' når det kommer til husarbeid. Kvinner har kanskje en tilsvarende tendens på andre områder, som dekkskift, vedlikehold etc?

Anonymkode: 402d0...49d

Skrevet

Jeg kjenner mange som har vaskehjelp, både single og familier. Som mange sier, det er magisk å komme hjem på fredagen, etter ei lang uke på jobb, til nyvasket hus. Herlig å kunne leke med barna, uten å måtte bruke helga på vask. Dette er helt vanlig familier og mennesker med helt vanlig lønn. 

Selv vurderte jeg au pair, da det var snakk om å flytte til Oslo og en turnusjobb der. Som alenemor og med turnusjobbing på et nytt sted, ville nok en au pair vært det beste alternativet for meg. Takket nei til jobben, og har ikke vurdert det på ny.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller hjemme et par dager i uka og vasker selv, enn å jobbe fulltid og betale noen andre for å gjøre det. Mener helt genuint at jeg er dyktig på husarbeid, og at jeg sannsynligvis gjør bedre jobb enn mange innleide. Jeg har laget egne systemer for hvor ting og tang hører til, og jeg har gode vaskerutiner på alt. Har absolutt ikke lyst at noen andre skal gjøre det for meg, på samme måte som at jeg ikke ønsker å ha en personal shopper som "bestemmer" stilen min. Ikke ønsker jeg å ha interiørhjelp heller, da jeg trives godt med å innrede på egenhånd. For meg går det på hva JEG trives med, og ikke hva andre synes og mener. Har naboer med både vaskehjelp og au-pairer, og naboer som får både malehjelp og snekkerhjelp. Føler ikke vi har behov for sånt, da vi trives med å ordne slikt selv😊

Anonymkode: 168ea...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, har ikke helt det samme inntrykket om barnefamilier. Vi er i 30årene, bor i Bergen og kjenner mange som har fast vaskehjelp. Ikke er vi rike, eller bor i strøk hvor det er rike folk. Men det er forskjell på vaskehjelp hver fjerde uke (som de fleste av oss i vennekretsen har), og vaskehjelp ukentlig som også rydder, vasker klær, osv. Sistnevnte skulle jeg gjerne hatt råd til! Ellers bestiller vi matvarer/matkasser på døren, for å slippe å bruke tid på det i en travel hverdag.

Aupair hadde jeg ikke hatt behov for, da jeg helst vil tilbringe den fritiden jeg har med barna mine, og jeg jobber maks 8t dager. Den tiden jeg er på jobb trives de utmerket i barnehagen. 

Tenker folk flest gjør som det passer dem. Jeg trives bedre med å jobbe enn å vaske huset, så da setter jeg det gjerne vekk så mye(lite) jeg kan. 

Anonymkode: 3ae50...689

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...