Gå til innhold

5-åringen sier han er jente

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt at de har faser der sier at de er det andre kjønnet?

Over en god stund nå har han ønsket å gro håret langt, for å være jente (dette er hans ord). Han velger ganske konsekvent "jentete" ting som feks prinsesse-sminke til ansiktsmaling i stedet for tiger og Spiderman som de fleste guttene på arrangementet valgte. Han vil ha "dronning-bursdag" når han skal ha barnebursdag om en mnds tid.

Jeg sier bare til ham at han bestemmer selv hva han vil være, når dette kommer opp, men faren tror jeg kan finne på å tråkke på selvfølelsen hans i så måte. Gutten har alltid vært glad i neglelakk, men etter samvær hos faren har det skjedd flere ganger at han vil fjerne neglelakken når han kommer hjem og sier at "pappa sier at det bare er jenter som bruker neglelakk".

Anonymkode: 90890...ecb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg bare en gutt på 13 år, og han er kanskje ikke den tøffeste gutten og har vokst opp med masse jenter da han var yngre, men han har likevel aldri hatt perioder hvor han har sagt han er en jente. Han har likt Disney prinsesser fordi de er så fine, før han syntes jenter var fine på den måten, men ikke lekt prinsesse.. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, det er ganske vanlig.

Jeg lot min sønn gjøre som han ville.

Faren kan ta seg en bolle med sånne holdninger...

Endret av Rotemor
  • Liker 10
Skrevet

Først, jeg synes det er kjempebra at du lar sønnen din velge det han liker best.

Det er ikke helt uvanlig at gutter foretrekker "jenteting" på denne måten, uten at det nødvendigvis ligger noe mer enn lek og barnlig nysgjerrighet bak. Broren min for eksempel hadde en periode et kvinnelig alter ego som barn, og er i voksen alder en ganske så mannlig, heterofil familiefar.

Mitt råd er å la sønnen din utforske videre som han gjør. Og ta en fornuftig samtale med far der du gir uttrykk for hva du tenker om at han ikke vil la sønnen like det han liker.

• Liker 5
Skrevet

Så trist at han ikke får frihet til å være seg selv hos pappaen. Jeg tenker at dét kan være grunnen til at han sier at han vil være jente. «Pappa sier at bare jenter bruker neglelakk - jeg liker neglelakk - jeg vil være jente.» Det kan selvfølgelig også hende at han faktisk er trans, og i så fall finnes det fagpersoner du kan snakke med om veien videre. Men hvis det virker som han bare liker neglelakk og pynt og ikke er ulykkelig for å være gutt, så kan du nok se det an.

Jeg har en gutt på samme alder som elsker rosa, smykker, kjoler og neglelakk. Han uttrykker ikke noe ønske om å være jente, men så sier vi heller ikke at de tingene han liker er «jenteting». Han får velge selv hva han vil gå i.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min velger gjerne ballkjolene fra utkledningskisten, vil ha neglelakk når jeg eller søsteren får, er glad i spreke farger... Mormor sier han er i så måte helt lik sin onkel (altså min bror) som aldri har vært spesielt femi som tenåring eller voksen. Men han synes fortsatt cerise-rosa er skikkelig fint, en farge han søkte etter fra han var baby. (Som er litt morsomt når han går rundt i oljete kjeledress på jobb.)

Uansett, jeg aner ikke om sønnen min kommer til å vokse opp til bilmekaniker med puppedamer på veggen, homofil shopoholiker, ende med å leve som transe eller ønske å skifte kjønn, eller noe midt mellom. Men jeg tenker at alt er greit - bare slitsomt og vondt om det er snakk om medisinering og operasjoner. Enn så lenge så er min jobb å holde ham trygg og glad, og lære ham empati og manerer. 

Så får han my little ponys og har egen håndveske, og synger med Rapunsel i To på Rømmen, og får velge farge på neglelakken akkurat som søstrene sine. Det er helt greit, så lenge han ikke slår andre eller griser med mat eller putter perler i nesa.

Alle andre bekymringer orker jeg ikke. Da er det mye annet å bekymre seg for også, og det blir som å bekymre seg for dem som unge sjåfører når de går i barnehagen. Disse bekymringene kommer tidsnok. Og jeg får håndtere dem når jeg trenger. 

Anonymkode: 60d2b...41a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han er gaaaaaaaaay!😃🔥

Anonymkode: 7398e...753

Skrevet

Kjønnsbestemte ting er jo noe som vi (samfunnet) lærer barna. Som at bare jenter skal like ditt, bare gutter får lov til å gjøre datt. Kanskje den "læringa" ikke har vært like hard på han. Det kan kanskje gjøre han litt forvirra, men tenk så "open minded" han da er mot andre! :) Det kan jo kanskje også hende at han har mange jentevenner, ser opp til jenter eller noe?

Jeg hadde uansett bare latt det gå og se om det er en fase. Han bør få lov til å eksperimentere som han vil. Og at det bare er jenter som bruker neglelakk er jo feil. Far kan heller si "det er flest jenter som bruker det, men du får gjøre som du vil", eller noe. Mannlige rockestjerner bruker jo neglelakk, kanskje han kan si det? 😎Han må ikke få gutten til å tro at det er no galt med han :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2019 at 10:12 PM, AnonymBruker said:

Er det normalt at de har faser der sier at de er det andre kjønnet?

Over en god stund nå har han ønsket å gro håret langt, for å være jente (dette er hans ord). Han velger ganske konsekvent "jentete" ting som feks prinsesse-sminke til ansiktsmaling i stedet for tiger og Spiderman som de fleste guttene på arrangementet valgte. Han vil ha "dronning-bursdag" når han skal ha barnebursdag om en mnds tid.

Jeg sier bare til ham at han bestemmer selv hva han vil være, når dette kommer opp, men faren tror jeg kan finne på å tråkke på selvfølelsen hans i så måte. Gutten har alltid vært glad i neglelakk, men etter samvær hos faren har det skjedd flere ganger at han vil fjerne neglelakken når han kommer hjem og sier at "pappa sier at det bare er jenter som bruker neglelakk".

Anonymkode: 90890...ecb

Nå får jeg sikkert mye tyn da dette ikke er politisk korrekt, men jeg ville ikke akkurat oppfordret han til å bli så jentete. Ville faktisk heller oppfordret han til å leke med typidk gutte leker o.l Du trenger ikke akkurat pushe på for å få han til å bli ei jente. 

Anonymkode: 6f047...cc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får jeg sikkert mye tyn da dette ikke er politisk korrekt, men jeg ville ikke akkurat oppfordret han til å bli så jentete. Ville faktisk heller oppfordret han til å leke med typidk gutte leker o.l Du trenger ikke akkurat pushe på for å få han til å bli ei jente. 

Anonymkode: 6f047...cc7

Fordi???

Anonymkode: a8dda...e55

Skrevet

Helt normalt! 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Promqueen skrev:

En mann som har seksuelt trakassert folk i mange år....

Anonymkode: 7c5a6...4d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

HAN er en gutt.

Anonymkode: 338de...1bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som hadde en lignende fase et par år i tidlig alder. Er nok ikke så unormalt. 

Anonymkode: e0adf...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Når er jeg kvinne da,men...

av det jeg husker fra jeg var barn, ønsket jeg alltid at jeg var en gutt. Jeg lekte med typiske gutteleker og hadde bare guttevenner. Jeg pleide å dagdrømme om at jeg var en gutt som het Johnny... 

Så ble jeg 11 og jentete som bare det! 

I dag er jeg en hel normal kvinne med mann, to barn og alt som hører til og er rimelig glad for at ingen ba meg om å velge «et kjønn» i en ung alder, det hadde jo blitt helt feil!!!

Anonymkode: 10a54...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...