Gå til innhold

Messenger-aktig sak til kontorbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som jobber på kontor og bruker noe som ligner MSN messenger for å holde styr på hvem som er inne, ute, opptatt osv?

Jeg ser behovet for noe sånt på jobben, ettersom vi stadig løper rundt og leter etter folk og ikke har et telefonsystem som gjør at vi kan se om folk er opptatt. Men jeg synes at MSN er litt "fjortis" og jeg tviler på at det er stemning for å registrere e-postkonto hos MSN.

Noen som har tips til meg?

Må være enkelt å bruke, slik at det faktisk BLIR brukt.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg jobbet i et større, nordisk selskap. Der brukte vi msn. Den var på en eller annen måte "intern" slik at jeg ikke kunne ha folk på liste som ikke satt på samme intranett. Syntes det var veldig kjekt.

Skrevet

Ja, det er noe sånt jeg er ute etter. Helt intern og kun for de ansatte.

Veldig kjekt å kunne sende over en fil på eller spørre om noe uten å ringe eller fortyrre kollegaene sine.

Fint om noen kan tipse meg om alternative tjenester eller "proff" bruk av MSN.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Skype kan jo brukes til det meste, og der trenger man hverken å registrere noe mail eller få "kewle" fjoriz-winks å sånne andre "kewle" ting ;)

Man kan også ringe gratis med den og sende filer.

Skrevet

Link?

Kan du fortelle meg litt mer om tjenesten?

Er det f.eks gratis?

Kan man via Skype vise at man er opptatt, i møte eller ute til lunsj, slik at de andre kan finne det ut raskt og enkelt?

Skrevet

Vi har noe som heter sametime som kun er til internt bruk. Vet ikke om denne følger med Lotus.

Skrevet

Oj, datt ut jjeg. Men det var meg over :wink:

Skrevet

Vi bruker Lotus Sametime Connect på jobben - har både "instant messaging"- og konferansefunksjon.

Skrevet

Takk! :-)

Men vi bruker ikke Lotus hos oss og jeg tror ikke at folk vil være så veldig positive til dette systemet før det blir innarbeidet. Derfor bør det koste svært lite eller være helt gratis (helst).

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Link?

Kan du fortelle meg litt mer om tjenesten?

Er det f.eks gratis?  

Kan man via Skype vise at man er opptatt, i møte eller ute til lunsj, slik at de andre kan finne det ut raskt og enkelt?

www.skype.com

- Ja, det er gratis.

- Man har valget mellom away, do not disturb, now avaiable, skype me og man kan være offline.

Skrevet

Takk!

Skal ta en titt på den senere og se om det kan være noe :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Microsoft har en proffløsning på MSN som ikke en gang krever at man er på nett.

Det er en serverlisens hvis jeg ikke husker feil.

Dette burde jeg strengt tatt vite siden jeg selger Microsoft. :oops:

Ellers så bruker vi MSN på jobben vi også, og det er et stort nordisk konsern. Bruker jobbadressene våre, som er registrert med passport.

Skrevet
Hva med Jabber? http://www.jabber.org/

Der kan dere kjøre egen server på intranettet, slik at nettverket bare blir for de interne.

For øyeblikket har vi ikke noe intranett.

Men vi skal få det etter hvert. Derfor leter jeg etter gratis-løsninger som vi kan bruke frem til alt er i orden.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

For øyeblikket har vi ikke noe intranett.

Men vi skal få det etter hvert. Derfor leter jeg etter gratis-løsninger som vi kan bruke frem til alt er i orden.

Tipper Cronos egentlig mente lokalnett (LAN). Man trenger ikke å ha en dedikert server, men bruke en av de "vanlige" PC-ene som Jabbar-server.

Tenkte på Jabber jeg også. Har hørt mye godord om det, men kan ikke gå god for det fordi jeg aldri egentlig har prøvd det.

Skrevet

OK, da er det kanskje et alternativ likevel.

Skal høre med IT-ansvarlig om han kan titte på disse alternativene for meg.

Takk for masse gode tips alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...