AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #21 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er utrolig dårlig synes jeg at dette er et «unntak». Det beste studiet i landet gir så dårlig lønn. Og skattene og avgiftene er vanvittige. Tror heller jeg blir i utlandet jeg. Her er jo også toppen mye høyere enn i Norge der man ikke engang som adm dir klarer å tjene stort mer enn 7-8 mill. Tragisk. Anonymkode: 50b2b...f4e Tror kanskje du trenger en liten reality check. Anonymkode: 74a01...a72 22 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #22 Skrevet 27. mai 2019 Tror du egentlig skal se langt etter 1-1.5 i startlønn. Selv om du har internships under deg, så betyr ikke disse mer enn at du får en fot innenfor døra, når du skal søke på fulltidsjobb. Internships i den profesjonelle verden ses ikke på som lønnet ansiennitet, slik at du ei heller får noen høyere lønn pga. disse internshippene. Du kan ha hatt sommerjobber for for Google, Goldman Sachs, McKinsey, og KKR, men du går ikke opp flere hundretusener i statlønn. Videre så har ikke startlønn så mye å si om du skal jobbe innen finans, rådgivning, eller teknologi på øverste nivå. Alle som blir ansatt der er av høyt kaliber, og det er jobben du gjør fra dag 1 som FT analytiker / konsulent / utvikler / ingeniør som teller. Det meste av kompensasjonen kommer i form av bonuser, og dette blir 100% beregnet på din prestasjon i tiden opp mot vurdering av bonus. Det jeg prøver å si er: Ikke legg for mye vekt på startlønna om du uansett skal jobbe i bransjer der bonus står for størsteparten av lønn. Det er etter min mening langt viktigere å jobbe på kontakter og team. Om du skal lykkes (i lengden) koker stort sett ned til hvem du kjenner / hvor godt likt du er, hvor hardt du jobber / gode resultater, og hvem du jobber med. Dersom du går på intervju, som nyutdannet, og krever startlønn som er 50% høyere enn dine peers - som alle er like kvalifiserte som deg, så kan det slå begge veier på førsteinntrykk. (Siden du studerer Ind.Øk, og sier du har internships fra de meste prestisjefylte stedene, så regner jeg med du havner i enten teknologi, rådgivning, eller finans) Anonymkode: afbc6...baf 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #23 Skrevet 27. mai 2019 Mitt inntrykk av ind.økere: forferdelig opptatt av lønn og prestisje. Er det det eneste 'dere' har av motivasjon? Anonymkode: d7cd7...42e 17 1
KapteinJ Skrevet 28. mai 2019 #24 Skrevet 28. mai 2019 Nei, det er totalt urealistisk å forvente en million i startlønn. Store selskaper er også ikke nødvendigvis de mest prestisjefulle, sammenlign f.eks McKinsey med Deloitte, er klart McKinsey er mer prestisje, selv om de er mikroskopiske i forhold. Samme innen finans, er mye mer prestisje å jobbe for ABG Sundal Collier enn for DNB, selv om sistnevnte er størrelsesordener større. De eneste som kan forhandle om den typen lønninger rett ut av studiet er techtalenter i verdensklasse som stiller helt unik på sitt felt, og selv de jeg vet om som er de beste på kunstig intelligens osv her på gløs (dermed også de beste i landet) starter ikke så høyt. Så til klagen din på at adm.dir ikke tjener nok i Norge, Norge er et av de beste landene i verden for å bli rik, men de fleste blir ikke rik på lønn, men heller eiendom, arv og eierandeler i selskaper. Så en ting til å nevne, om du virkelig hadde vært et så stort talent som du tror hadde du blitt tilbudt jobber i fleng, de som er det nivået av talenter blir headhuntet, de søker ikke... 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #25 Skrevet 28. mai 2019 10 minutter siden, KapteinJ skrev: Nei, det er totalt urealistisk å forvente en million i startlønn. Store selskaper er også ikke nødvendigvis de mest prestisjefulle, sammenlign f.eks McKinsey med Deloitte, er klart McKinsey er mer prestisje, selv om de er mikroskopiske i forhold. Samme innen finans, er mye mer prestisje å jobbe for ABG Sundal Collier enn for DNB, selv om sistnevnte er størrelsesordener større. De eneste som kan forhandle om den typen lønninger rett ut av studiet er techtalenter i verdensklasse som stiller helt unik på sitt felt, og selv de jeg vet om som er de beste på kunstig intelligens osv her på gløs (dermed også de beste i landet) starter ikke så høyt. Så til klagen din på at adm.dir ikke tjener nok i Norge, Norge er et av de beste landene i verden for å bli rik, men de fleste blir ikke rik på lønn, men heller eiendom, arv og eierandeler i selskaper. Så en ting til å nevne, om du virkelig hadde vært et så stort talent som du tror hadde du blitt tilbudt jobber i fleng, de som er det nivået av talenter blir headhuntet, de søker ikke... Direkte urealistisk er det ikke, med riktige kvalifikasjoner. Men det er ingenting i TS argumentasjon som tilsier at h*n skulle være verdt pengene. Å 'bare' være indøker er ikke verdt 1 million, men ca 500K (som de fleste andre økonomiske/tekniske mastergrader). Anonymkode: a46b1...13a 8
SemperFi Skrevet 28. mai 2019 #26 Skrevet 28. mai 2019 Du kan be om 1, 2, 3, eller 4 millioner. Selvfølgelig kan du spør, men om du får, det er noe helt annet.
KapteinJ Skrevet 28. mai 2019 #27 Skrevet 28. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Direkte urealistisk er det ikke, med riktige kvalifikasjoner. Men det er ingenting i TS argumentasjon som tilsier at h*n skulle være verdt pengene. Å 'bare' være indøker er ikke verdt 1 million, men ca 500K (som de fleste andre økonomiske/tekniske mastergrader). Anonymkode: a46b1...13a Rettelse, totalt urealistisk for TS. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #28 Skrevet 28. mai 2019 6 timer siden, KapteinJ skrev: Nei, det er totalt urealistisk å forvente en million i startlønn. Store selskaper er også ikke nødvendigvis de mest prestisjefulle, sammenlign f.eks McKinsey med Deloitte, er klart McKinsey er mer prestisje, selv om de er mikroskopiske i forhold. Samme innen finans, er mye mer prestisje å jobbe for ABG Sundal Collier enn for DNB, selv om sistnevnte er størrelsesordener større. De eneste som kan forhandle om den typen lønninger rett ut av studiet er techtalenter i verdensklasse som stiller helt unik på sitt felt, og selv de jeg vet om som er de beste på kunstig intelligens osv her på gløs (dermed også de beste i landet) starter ikke så høyt. Så til klagen din på at adm.dir ikke tjener nok i Norge, Norge er et av de beste landene i verden for å bli rik, men de fleste blir ikke rik på lønn, men heller eiendom, arv og eierandeler i selskaper. Så en ting til å nevne, om du virkelig hadde vært et så stort talent som du tror hadde du blitt tilbudt jobber i fleng, de som er det nivået av talenter blir headhuntet, de søker ikke... For de 2 foregående generasjonene så var det lett å bli rik i Norge ja. Nå finnes verken den veksten i aksje- eller boligmarkedet som var tidligere. Eller tror du på fullt alvor at et knøttlite rom i Oslo kommer til å fortsette å doble seg hvert femte år? Norsk økonomi er over toppen for å si det mildt. Om 10-20 år fra nå av kommer boligene til å ha falt ganske mye i verdi. Og arv? «Det er lett å bli rik i Norge» så nevner du arv? Det kan man si om alle land. Lett å bli rik om man tilfeldigvis er født i riktig familie. Og jeg synes Norge er ganske uinteressant, det er derfor jeg ikke gidder med mindre jeg tjener veldig mye. Anonymkode: 50b2b...f4e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #29 Skrevet 28. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Direkte urealistisk er det ikke, med riktige kvalifikasjoner. Men det er ingenting i TS argumentasjon som tilsier at h*n skulle være verdt pengene. Å 'bare' være indøker er ikke verdt 1 million, men ca 500K (som de fleste andre økonomiske/tekniske mastergrader). Anonymkode: a46b1...13a Gjennomsnittet begynner vel på rundt 600 nå og jeg kjenner flere uten noe spesielle egenskaper eller god CV som har skrevet kontrakt på 700. Forskjellen på 700 og 1000 er ikke så fryktelig stor. Man øker fort etter et par år med arbeidserfaring og det har jeg allerede. Anonymkode: 50b2b...f4e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #30 Skrevet 28. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnittet begynner vel på rundt 600 nå og jeg kjenner flere uten noe spesielle egenskaper eller god CV som har skrevet kontrakt på 700. Forskjellen på 700 og 1000 er ikke så fryktelig stor. Man øker fort etter et par år med arbeidserfaring og det har jeg allerede. Anonymkode: 50b2b...f4e Gjennomsnitt i en stor populasjon impliserer at noen tjener mer, mens andre tjener mindre. Det var dette jeg prøvde å forklare i innlegget; hvis du bare er indøker, så kan du ikke regne med noe særlig mer enn 500-600K, noe som er ganske likt gj.snittlig startlønn for andre siv.ing/siv.øker. Det er ingenting av det du nevner i HI som vil trekke deg opp flere hundretusen i lønn. De fra indøk som er mest ettertraktet (og får best betingelser) er ikke først og fremst ettertraktet pga utdannelsen, men pga evnene de besitter. Anonymkode: a46b1...13a 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #31 Skrevet 28. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnitt i en stor populasjon impliserer at noen tjener mer, mens andre tjener mindre. Det var dette jeg prøvde å forklare i innlegget; hvis du bare er indøker, så kan du ikke regne med noe særlig mer enn 500-600K, noe som er ganske likt gj.snittlig startlønn for andre siv.ing/siv.øker. Det er ingenting av det du nevner i HI som vil trekke deg opp flere hundretusen i lønn. De fra indøk som er mest ettertraktet (og får best betingelser) er ikke først og fremst ettertraktet pga utdannelsen, men pga evnene de besitter. Anonymkode: a46b1...13a Det er ikke en stor populasjon når avgangskullet er på rundt 120 stk. Å begynne på 5-600 er en vits i et land der skattene og avgiftene spiser opp nesten hele lønna. I flere land begynner man høyere, har samme velferdsstat og har færre avgifter og litt lavere skatter. I disse landene ville internshipene hatt verdi. Jeg sier ikke at det er utdannelsen men evnene mine til omstilling og erfaring fra store, kjente, prestisjefulle selskaper. Det burde jekke opp verdien min noen hakk. Anonymkode: 50b2b...f4e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #32 Skrevet 28. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en stor populasjon når avgangskullet er på rundt 120 stk. Bare her kan jeg konkludere med at du neppe vil kunne selge deg inn for 1 million, basert på kvantitative ferdigheter. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å begynne på 5-600 er en vits i et land der skattene og avgiftene spiser opp nesten hele lønna. I flere land begynner man høyere, har samme velferdsstat og har færre avgifter og litt lavere skatter. I disse landene ville internshipene hatt verdi. Da får du flytte dit da, hva er problemet? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke at det er utdannelsen men evnene mine til omstilling og erfaring fra store, kjente, prestisjefulle selskaper. Det burde jekke opp verdien min noen hakk. Det er ganske vanskelig å skulle vurdere "verdien" av dette uten ytterligere informasjon. Min analyse blir da at siden du virker usikker selv på din egen verdi på arbeidsmarkedet (ref opprettelsen av tråden), så er det kanskje slik at du overvurderer verdien av disse internshippene. Anonymkode: a46b1...13a 7
KapteinJ Skrevet 28. mai 2019 #33 Skrevet 28. mai 2019 Sånn for referanse, DEN høyeste lønnen fra kullet som gikk ut indøk som nå er det nyeste kullet i diplomundersøkelsen var 750k, så oddsen for at du dobler ikke bare den gjennomsnittlige, men HØYESTE totallønnen i klassen er bare latterlig. Synes du høres ut som en arrogant idiot med latterlige forventninger til lønn og en helt syk idé om hva kompetansen din er verdt (som nyutdannet med ikke så lang arbeidserfaring, ikke veldig mye). Her kan de som er interessert se hva slags lønninger folk fra hans studie kan forvente basert på svar fra avgangskullet et år etter de var ferdige på indøk, ekstremt høy responsrate og detaljgrad på denne statistikken: https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/31/Diplomundersøkelsen_2017_finish.pdf (Diplomundersøkelsen kull 17) 19
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #34 Skrevet 29. mai 2019 8 timer siden, KapteinJ skrev: Sånn for referanse, DEN høyeste lønnen fra kullet som gikk ut indøk som nå er det nyeste kullet i diplomundersøkelsen var 750k, så oddsen for at du dobler ikke bare den gjennomsnittlige, men HØYESTE totallønnen i klassen er bare latterlig. Synes du høres ut som en arrogant idiot med latterlige forventninger til lønn og en helt syk idé om hva kompetansen din er verdt (som nyutdannet med ikke så lang arbeidserfaring, ikke veldig mye). Her kan de som er interessert se hva slags lønninger folk fra hans studie kan forvente basert på svar fra avgangskullet et år etter de var ferdige på indøk, ekstremt høy responsrate og detaljgrad på denne statistikken: https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/31/Diplomundersøkelsen_2017_finish.pdf (Diplomundersøkelsen kull 17) Du hoppet glatt over hva jeg skrev om hvor lett det er å bli rik i Norge ser jeg. Dette er 2017-tall. Nå er det vanlig å starte på 700. Er mer kamp om de beste utdannelsene og indøkere er mer og mer ettertraktet. Anonymkode: 50b2b...f4e
KapteinJ Skrevet 29. mai 2019 #35 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du hoppet glatt over hva jeg skrev om hvor lett det er å bli rik i Norge ser jeg. Dette er 2017-tall. Nå er det vanlig å starte på 700. Er mer kamp om de beste utdannelsene og indøkere er mer og mer ettertraktet. Anonymkode: 50b2b...f4e Hvor i alle dager har du det fra at nå er det vanlig å starte på 700?? Det er forøvrig 2018 tall, da tallene samles inn et år etter kullet var uteksaminert, 2018 kullet har ikke vært i arbeid i et år enda, så dermed er dette de nyeste tallene. Her kan du høre professor Kalle Moene i samfunnsøkonomi fortelle at Norge er et av de enkleste landene i verden å bli rik i: https://www.dn.no/norge/okonomiprofessor-lett-a-bli-rik-i-et-land-som-norge/1-1-5330853 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #36 Skrevet 29. mai 2019 Man kan selvfølgelig be om hva man vil da det er åpent for lønnsforhandlinger, men det er neppe realistisk å starte med en lønn som er opp mot over dobbelt så høy som gjennomsnittet for denne typen utdannelse. Du kan kanskje få det i utlandet hvis du har gjort en særdeles sjelden god innsats hos de anerkjente firmaene (internshipsene du nevnte) og har en internasjonal topp utdannelse, men i Norge teller slike ting noe mindre. Anonymkode: af962...102
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #37 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du hoppet glatt over hva jeg skrev om hvor lett det er å bli rik i Norge ser jeg. Dette er 2017-tall. Nå er det vanlig å starte på 700. Er mer kamp om de beste utdannelsene og indøkere er mer og mer ettertraktet. Anonymkode: 50b2b...f4e Du vil tjene stort på å tilegne deg en smule ydmykhet. Akkurat nå og i denne tråden din, så fremstår du som karikaturen på en nyutdannet indøk fra Gløs med oppbøåst selvbilde. En sånn type som teknisk sjef i store og små selskaper får spader av å tenke på. Anonymkode: d03a4...080 12
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #38 Skrevet 29. mai 2019 Det du kan gjøre er å få deg jobb i et entreprenør-selskap og jobbe enormt med overtid. Anonymkode: a945c...5e8 2
Hedersbrukeren Skrevet 29. mai 2019 #39 Skrevet 29. mai 2019 Om en arbeidsgiver mener du vil bli så viktig at en slik startlønn er verdt det, så er det mulig, men det er kanskje ikke så realistisk, da de fleste, uansett papirer og karakterer, behøver noe tid før man kan levere i slike stillinger. Er vel få som kan gå direkte inn i en lederjobb rett fra skolebenken, og de høye lønningene er som regel å finne der, selv om det også er en del unntak Men det viktigste er ikke startlønnen, men utsiktene for hva man kan tjene etter hvert dersom man gjør en god jobb
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #40 Skrevet 29. mai 2019 7 timer siden, KapteinJ skrev: Hvor i alle dager har du det fra at nå er det vanlig å starte på 700?? Det er forøvrig 2018 tall, da tallene samles inn et år etter kullet var uteksaminert, 2018 kullet har ikke vært i arbeid i et år enda, så dermed er dette de nyeste tallene. Her kan du høre professor Kalle Moene i samfunnsøkonomi fortelle at Norge er et av de enkleste landene i verden å bli rik i: https://www.dn.no/norge/okonomiprofessor-lett-a-bli-rik-i-et-land-som-norge/1-1-5330853 Han TS er mest sannsynlig den samme som hevdet at utveksling til USA som koster halv million kroner vil også gjøre han så "unik" i Norge for norske arb.givere, noe som selvsagt ikke stemmer, men han må gjerne dra og bruke halv million, så finner han ut etterpå på den harde måten om det telte eller ikke. Han skriver som anonymkode, men måten han skriver på og bruker de samme tallene om igjen som "700k", og "1 million" + arroganse avslører det hele. Så nå har TS "plutselig" også en rekke internships i kjente firmaer, (det er bare noen få uker / måneder siden han snakket om utveksling), ifølge han selv og et "stort nettverk", men samtidig er han her og spør om råd og håper å kunne få bekreftet vrangbildet han forfekter, og blir dermed sur når det tilbakevises med fakta. Mistenker igjen at dette må være noen som heller fantaserer hardt om natta angående "internships", og som en annen anonym debattant nevner over, en "smule" - jeg vil heller si ett TONN - med ydmykhet hadde kommet langt med og trådstarteren fremstår som typisk karikatur på en virkelighetsfjern Ind-Øker. Man vet fra før av at folk fra andre studieretninger som f eks vil bli lærere må ta 1 år med PPU. De burde innført ett ekstra år for Ind-Økere som heter "Ydmyk og Jekk-Deg-Ned-Noen-Hakk Utdanning" - forkortelse YJDNNHU. Dette kunne vært en "soft skills" utdanning, noe mange "ind-økere" ser ut til å mangle. Anonymkode: 6b2f2...4c1 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå