AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Jeg går indøk NTNU og kjenner flere fra 5. som har skrevet kontrakt på 700. Jeg har en helt unik CV (hatt internships i flere av verdens mest kjente selskaper i USA og UK). Jeg kan få en karriere omtrent hvor som helst i verden pga internshipene som er vanskelige å få og at jeg har hatt utveksling ved et godt universitet også. Vet ikke om jeg vil bo i Norge, i såfall må lønnen være veldig høy. Er det sjans å starte på 1-1,5 mill? Anonymkode: 5a7fc...db1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg går indøk NTNU og kjenner flere fra 5. som har skrevet kontrakt på 700. Jeg har en helt unik CV (hatt internships i flere av verdens mest kjente selskaper i USA og UK). Jeg kan få en karriere omtrent hvor som helst i verden pga internshipene som er vanskelige å få og at jeg har hatt utveksling ved et godt universitet også. Vet ikke om jeg vil bo i Norge, i såfall må lønnen være veldig høy. Er det sjans å starte på 1-1,5 mill? Anonymkode: 5a7fc...db1 Ahahah, ja, jøss, hvorfor ikke runde det opp til 2.000.000 kroner mens du er i gang? Sure, why not - because you're the only one that has ever worked in those companies. It's like they don't have other similar applicants - you're the only one. Anonymkode: ac25b...5c4 15
Gjest Fjeud Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Det er nok mer eller mindre umulig å starte med en grunnlønn på 1 million og oppover.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ahahah, ja, jøss, hvorfor ikke runde det opp til 2.000.000 kroner mens du er i gang? Sure, why not - because you're the only one that has ever worked in those companies. It's like they don't have other similar applicants - you're the only one. Anonymkode: ac25b...5c4 Faktisk er det ingen som har det samme. De fleste har hatt internships i norske selskaper. Alle jeg snakker med (professorer, studierådgivere, veiledere, andre studenter og andre bekjente) er veldig imponert over hva jeg har fått til og sier det er veldig spesielt. Anonymkode: 5a7fc...db1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går indøk NTNU og kjenner flere fra 5. som har skrevet kontrakt på 700. Jeg har en helt unik CV (hatt internships i flere av verdens mest kjente selskaper i USA og UK). Jeg kan få en karriere omtrent hvor som helst i verden pga internshipene som er vanskelige å få og at jeg har hatt utveksling ved et godt universitet også. Vet ikke om jeg vil bo i Norge, i såfall må lønnen være veldig høy. Er det sjans å starte på 1-1,5 mill? Anonymkode: 5a7fc...db1 Ja, og så? Hva er det du liksom kan tilby en bedrift som studiekompisene dine ikke kan? Jeg ser bare «meg, meg, meg» her, og ingenting om hva du faktisk kan (tilby). Du er ikke så unik selv om du tror det selv. Anonymkode: 5396a...fd1 16
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er det ingen som har det samme. De fleste har hatt internships i norske selskaper. Alle jeg snakker med (professorer, studierådgivere, veiledere, andre studenter og andre bekjente) er veldig imponert over hva jeg har fått til og sier det er veldig spesielt. Anonymkode: 5a7fc...db1 Hvis du er unik - men det er du nok ikke - så prøv deg på traineestillingen hos NBIM. De har 4 ledige plasser og rundt 900 søkere. Så får vi se hvordan du fighter mot 224 andre søkere om den ene traineestillingen, hehe. Så får vi se om Ind-Øk "din" vinner mot de 224 andre søkere per plass av totalt 900 søkere for 4 tilgjengelige plasser. Anonymkode: ac25b...5c4 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 Selv om du har en imponerende CV så er det ikke dermed sagt at en arbeidsgiver er villig til å betale nesten dobbelt så mye for deg, kontra andre. Det er jo ikke sikkert du er noe bedre enn de som "bare" har studert i Norge. Men det er jo bare å prøve. Anonymkode: 9dfec...2fb 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #9 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, og så? Hva er det du liksom kan tilby en bedrift som studiekompisene dine ikke kan? Jeg ser bare «meg, meg, meg» her, og ingenting om hva du faktisk kan (tilby). Du er ikke så unik selv om du tror det selv. Anonymkode: 5396a...fd1 Norsk jantelov slår til ser jeg. Jo, jeg er unik. Når alle rådgiverne jeg har snakket med samt professorer blir imponert er det faktisk spesielt. Jeg kan tre språk flytende og har mye mer erfaring enn andre nyutdannede og vant til å jobbe både på fremmedspråk og under høyt tempo. Er effektiv og hardtarbeidende. Vant til lange dager og å ikke dra før man er fornøyd. Har også nettverk. I tillegg er det å ha kjente navn på CVen normalt noe som øker verdien din selv om man ser bort fra erfaringen som følger med. Men at du var god nok for selskaper med hard konkurranse sier en del. Anonymkode: 5a7fc...db1
Grønncaps Skrevet 27. mai 2019 #10 Skrevet 27. mai 2019 Tviler på det. Ja du er sikkert godt kvalifisert, men dersom dette er kravet ditt, og det er andre gode kandidater så taper du. Dessuten. Du er nok ikke oppegående nok til å få en så god startlønn når du er så usikker på deg selv at du må poste anonymt på et forum. Kun for å skape sjalusi. Du lykkes ikke veldig godt. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #11 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Norsk jantelov slår til ser jeg. Jo, jeg er unik. Når alle rådgiverne jeg har snakket med samt professorer blir imponert er det faktisk spesielt. Jeg kan tre språk flytende og har mye mer erfaring enn andre nyutdannede og vant til å jobbe både på fremmedspråk og under høyt tempo. Er effektiv og hardtarbeidende. Vant til lange dager og å ikke dra før man er fornøyd. Har også nettverk. I tillegg er det å ha kjente navn på CVen normalt noe som øker verdien din selv om man ser bort fra erfaringen som følger med. Men at du var god nok for selskaper med hard konkurranse sier en del. Anonymkode: 5a7fc...db1 Du høres likevel ikke ut som du er verdt det. «Har nettverk», wow liksom. Anonymkode: 5396a...fd1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #12 Skrevet 27. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er unik - men det er du nok ikke - så prøv deg på traineestillingen hos NBIM. De har 4 ledige plasser og rundt 900 søkere. Så får vi se hvordan du fighter mot 224 andre søkere om den ene traineestillingen, hehe. Så får vi se om Ind-Øk "din" vinner mot de 224 andre søkere per plass av totalt 900 søkere for 4 tilgjengelige plasser. Anonymkode: ac25b...5c4 Finans ønsker jeg ikke å drive med. Har valgt finans som fordypning men synes det er grusomt. Det er ikke akkurat 80-tallet lenger. Nå er det kjedelige små svingninger før vi får et krakk. Orker ikke. Gidder ikke. Tviler på at lønna der er bedre enn andre selskaper. Er et typisk norsk påfunn der man skal «slåss» om «prestisjeplasser» og så er både jobben og lønna helt uinteressant. Anonymkode: 5a7fc...db1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #13 Skrevet 27. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norsk jantelov slår til ser jeg. Jo, jeg er unik. Når alle rådgiverne jeg har snakket med samt professorer blir imponert er det faktisk spesielt. Jeg kan tre språk flytende og har mye mer erfaring enn andre nyutdannede og vant til å jobbe både på fremmedspråk og under høyt tempo. Er effektiv og hardtarbeidende. Vant til lange dager og å ikke dra før man er fornøyd. Har også nettverk. I tillegg er det å ha kjente navn på CVen normalt noe som øker verdien din selv om man ser bort fra erfaringen som følger med. Men at du var god nok for selskaper med hard konkurranse sier en del. Anonymkode: 5a7fc...db1 Hvorfor i all verden spør du her hva du kan be om i startlønn? Du er jo åpenbart fullstendig og urokkelig klar på hva du er verdt, ingen grunn til å be om råd fra de som er langt langt under deg i CV. Anonymkode: 4d448...fe6 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #14 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, Grønncaps skrev: Tviler på det. Ja du er sikkert godt kvalifisert, men dersom dette er kravet ditt, og det er andre gode kandidater så taper du. Dessuten. Du er nok ikke oppegående nok til å få en så god startlønn når du er så usikker på deg selv at du må poste anonymt på et forum. Kun for å skape sjalusi. Du lykkes ikke veldig godt. Anonymt skriver jeg for at jeg er ny her og ønsker ikke å knytte postene til andre ting jeg har og vil skrive fremover. Skape sjalusi? Hvorfor skulle folk bli sjalu? Jeg har virkelig jobbet for det og alle har hatt samme mulighet som meg ved å stå på. Uansett, trodde jeg ikke var unik i det hele tatt (som andre har skrevet her)? Anonymkode: 5a7fc...db1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #15 Skrevet 27. mai 2019 Undersøkelse fra 2017. Taler for seg selv. Tallene fra 1985-1993, 2001, 2010-2012 er ubrukelig grunnet få respondenter. Anonymkode: df8be...65e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #16 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Undersøkelse fra 2017. Taler for seg selv. Tallene fra 1985-1993, 2001, 2010-2012 er ubrukelig grunnet få respondenter. Anonymkode: df8be...65e https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/30/Alumniundersøkelsen_2017.pdf Anonymkode: 5f9f1...edd
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #17 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Undersøkelse fra 2017. Taler for seg selv. Tallene fra 1985-1993, 2001, 2010-2012 er ubrukelig grunnet få respondenter. Anonymkode: df8be...65e Jeg er klar over denne. Jeg vet om flere som har fått tilbud på 700 k. Dette er da helt uten internasjonale toppselskaper på CVen. Som sagt så er jeg unik og det bør belønnes. Anonymkode: 5a7fc...db1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #18 Skrevet 27. mai 2019 Høres mye ut, men skader jo ikke å prøve. Synes forøvrig at det er bra at du har tro på deg selv. Dersom man har gjort noe bra/kan noe spesielt skal man faktisk selge det som best man kan Anonymkode: def87...022
Gjest Juks Skrevet 27. mai 2019 #19 Skrevet 27. mai 2019 (endret) I Norge er det særdeles få, om noen, som kan betegnes som så unik at dem er verdt en startlønn som er så høy som dette. Du snakker om lønn på nivå eller mer enn statsministeren. Du kan være så unik du bare vil, men du må faktisk innfinne deg i normer for lønnsnivå. Er dette ikke godt nok for deg, fordi du føler deg mer begavet enn dette, så må du takke nei eller forhandle. Jeg regner med ditt lønnskrav gjør at du blir vraket som kandidat da. Hvis du kommer gjennom nåløyet til en stilling, så har du så himla mange gode kandidater rundt deg, at du ses ikke på som mer unik enn at dem glatt kan finne på å vrake deg til nestemann. Det er viktig med tro og selvtillit, men mangler du selvinnsikt så har du svært lite. Endret 27. mai 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #20 Skrevet 27. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finans ønsker jeg ikke å drive med. Har valgt finans som fordypning men synes det er grusomt. Det er ikke akkurat 80-tallet lenger. Nå er det kjedelige små svingninger før vi får et krakk. Orker ikke. Gidder ikke. Tviler på at lønna der er bedre enn andre selskaper. Er et typisk norsk påfunn der man skal «slåss» om «prestisjeplasser» og så er både jobben og lønna helt uinteressant. Anonymkode: 5a7fc...db1 Finans er kjedelig og ganske "zombie", men det skiller seg strengt tatt ikke utifra det du selv ønsker - nemlig å fokusere kun på penger, penger og enda mer penger. De som styrer med NBIM og er i ledelsen har det iallfall veldig greit hva gjelder inntekt. Men dette er få personer. Han ene har mastergrad fra NHH og er i 40-årene og tjener ca 8,000,000 kroner i året. https://www.dn.no/marked/dette-tjener-de-pa-a-forvalte-oljefondet/2-1-48035 Poenget er uansett - selv om man ønsker å drive med finans, så er det over 200 søknader per ledig plass, noe som gir en teoretisk sjanse på rett under 0,5 prosentpoeng hva gjelder ansettelse. Anonymkode: ac25b...5c4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå