Bi Skrevet 27. april 2005 #1 Del Skrevet 27. april 2005 Noen som har erfaring med å pumpe seg for morsmelk når man er på jobb? Jeg har begynt å jobbe, men skulle gjerne opprettholdt melkeproduksjonen for min datter på ni mnd. Jeg liker best å håndpumpe, men hva skal jeg pumpe i? og hvordan holde det kaldt/avkjølt til jeg kommer hjem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 27. april 2005 #2 Del Skrevet 27. april 2005 Har ikke gjort det selv, men skjønner behovet! Hvis du gjør det diskret (tror ikke det er det smarteste å gjøre ved lunsjbordet.... 8) ), tar det over i diskrete pappkartonger, så burde jo det gå helt bra. Antagelig må du pumpe på dametoalettet, så hvis du synes det er greit bør det jo ikke være noe problem. HVis dere har kjøleskap på jobben, så har dere kanskje en liten fryser der også? Det går jo an å avklare dette med kollegene dine, slik at ingen lager vafler av morsmelka di (for da får de fullstendig noia, garantert!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 27. april 2005 #3 Del Skrevet 27. april 2005 Jeg pumpet meg på jobb (den gangen barselspermisjonen kun var 3,5 mnd). Jeg hadde med en håndpumpe, helte det oppi en tåteflaske og la det i en frysebag. Pendlet på den tiden og hadde reisevei på 1,5 t hjem. Slitsomt, men det funket til en viss grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. april 2005 #4 Del Skrevet 29. april 2005 Jag började jobba när lillkillen bara var 3½ månad gammal. Jag hade en Avent handpump som pumpar direkt i flaskorna. Jag gick ut på toaletten (föredrog HCP WC) och pumpade en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen - i stället för kafferast. Flaskorna förvarade jag i kylen tillsammans med kaffemjölk, matlådor mm. Det var ingen som tog fel - vad jag vet. Man och son kom dessutom på besök vid lunch för att amma och byta flaska. Jag hade inga problem med det. Fungerade bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 29. april 2005 #5 Del Skrevet 29. april 2005 I Norge har man jo også krav på ammeperm, som er pauser i arbeidstiden som brukes til amming/pumping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 30. april 2005 #6 Del Skrevet 30. april 2005 Har ikke gjort det selv, men skjønner behovet! Hvis du gjør det diskret (tror ikke det er det smarteste å gjøre ved lunsjbordet.... 8) ), tar det over i diskrete pappkartonger, så burde jo det gå helt bra. Antagelig må du pumpe på dametoalettet, så hvis du synes det er greit bør det jo ikke være noe problem. HVis dere har kjøleskap på jobben, så har dere kanskje en liten fryser der også? Det går jo an å avklare dette med kollegene dine, slik at ingen lager vafler av morsmelka di (for da får de fullstendig noia, garantert!) Jeg er enig i at man kan være diskret, men jeg synes det blir å gå vel langt å måtte pumpe seg på toalettet. Har du en grei sjef så forklar ham/henne situasjonen og spør om det er et ledig kontor eller rom med dør som kan lukkes der du kan sitte i ro og pumpe deg. Det gjorde jeg og de fant et litt avsides kontor som for tiden ikke var i bruk der jeg kunne sitte. Jeg brukte elektrisk pumpe og pumpet rett i sterile engangsposer. Disse la jeg oppi en litt stor matboks som jeg satte i kjøleskapet. På den måten var det ingen som så at det var morsmelk som stod på kjøling. Nå viste det seg at det var forferdelig slitsomt å pumpe på jobb. Vi løste det med at pappaen kom med babyen i lunsjpausen så jeg fikk ammet. Det var jo også fint å få se babyen midt på dagen. Som andre skriver har man også krav på fri til å amme, så hvis du bor i nærheten av jobben din kan du faktisk dra hjem i en litt utvidet lunsjpause og amme der. På min arbeidsplass blir man ikke trukket i lønn for ammepausene, men jeg er ikke sikker på om det er slik alle steder at man får fri med lønn (fri uten lønn får man garantert). Hvis du vil vite hvordan dette er på din arbeidsplass kan du spørre personalavdelingen (hvis dere har) eller fagforeningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå