Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne jobben er slags drømjobb for meg. Relatert til studiene. Det haster også med regninger, husleie osv, så om jeg ikke får den jobben her så er det mest sannsynlig kjørt og da vil jeg ha store økonomiske problemer. Men om jeg får denne jobben alt blir løst. Har vært veldig bra, arbeidsgiveren synes at jeg er godt kvalifisert, har alt jeg trenger for å håndtere jobben, vi har god relasjon osv. Problemet er at dem vil at jeg skal ta en evnetest. Jeg har sett rundt denne testen, den har ingenting å gjøre med jobben for helvete? Den kartlegger mine matematiske evner, tekst evner (tekst er ok) Og figur evner. Jeg er rett og slett ræva på disse testene. Tenker å få noen andre til å gjøre det for meg eller hjelpe meg mens jeg tar den, men hvor skal jeg finne noen som kan hjelpe meg? Må få gjort det i løpet av idag? Noe tips?

Oslo   

Anonymkode: 03f00...783

AnonymBruker
Skrevet

Evnetesten har sannsynligvis noe med jobben å gjøre. Du viser lite forståelse for arbeidsoppgavene, og det at du vurderer å jukse sier jo sitt... 

Anonymkode: 94a70...ea6

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke bare ta det selv? Har tatt mange slike tester, synes ikke de er så vanskelige egentlig. Det som er lurt er å øve på slike oppgaver før du gjør det. Ofte kan du finne øvingsoppgaver på nettet dersom du søker på den typen test du skal ta. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta en sånn test en gang, det hadde ingenting å si for jobben. 

Jeg husker ikke alt nå, men det var i hverfall om jeg kunne se mønstre og bestemme hva neste mønster ville vært. Jeg hadde ikke gjort dette før, så jeg gjorde det ikke spesielt bra. 

I ettertid har jeg vært mer borti slike oppgaver (ikke via jobben), og man blir mye flinkere til dette med tid og trening (som ikke er så rart!).

Så det er jo litt rart at arbeidsgivere kanskje baserer valget sitt på slike tester. Da kommer det jo an på hvor mye erfaring personen med slikt fra før, når det ikke har noen ting å si for jobben. 

Men nå er jo dagen snart over, og jeg håper du ikke jukset. Du kan jo få kontrollspørsmål på neste intervju, og det er kjipt å bli avslørt! Bare gjør ditt beste. 

Anonymkode: ac3a7...193

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte ta en sånn test en gang, det hadde ingenting å si for jobben. 

Jeg husker ikke alt nå, men det var i hverfall om jeg kunne se mønstre og bestemme hva neste mønster ville vært. Jeg hadde ikke gjort dette før, så jeg gjorde det ikke spesielt bra. 

I ettertid har jeg vært mer borti slike oppgaver (ikke via jobben), og man blir mye flinkere til dette med tid og trening (som ikke er så rart!).

Så det er jo litt rart at arbeidsgivere kanskje baserer valget sitt på slike tester. Da kommer det jo an på hvor mye erfaring personen med slikt fra før, når det ikke har noen ting å si for jobben. 

Men nå er jo dagen snart over, og jeg håper du ikke jukset. Du kan jo få kontrollspørsmål på neste intervju, og det er kjipt å bli avslørt! Bare gjør ditt beste. 

Svart på det selv. Prøvde å gjøre det beste ut av det. Jeg tror dem kommer til å få seg en god latter 😂😂. Men testen økte stressnivået mitt fra 40% til 100%. Klarte nesten ikke sove.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne jobben er slags drømjobb for meg. Relatert til studiene. Det haster også med regninger, husleie osv, så om jeg ikke får den jobben her så er det mest sannsynlig kjørt og da vil jeg ha store økonomiske problemer. Men om jeg får denne jobben alt blir løst. Har vært veldig bra, arbeidsgiveren synes at jeg er godt kvalifisert, har alt jeg trenger for å håndtere jobben, vi har god relasjon osv. Problemet er at dem vil at jeg skal ta en evnetest. Jeg har sett rundt denne testen, den har ingenting å gjøre med jobben for helvete? Den kartlegger mine matematiske evner, tekst evner (tekst er ok) Og figur evner. Jeg er rett og slett ræva på disse testene. Tenker å få noen andre til å gjøre det for meg eller hjelpe meg mens jeg tar den, men hvor skal jeg finne noen som kan hjelpe meg? Må få gjort det i løpet av idag? Noe tips?

Oslo   

Om du baserer hele livet ditt på at du skal få drømmejobben havner du nok fort bakpå...

AnonymBruker
Skrevet

Bedrifter som bruker sånne tester er ofte ikke noe å samle på

Anonymkode: 31389...a02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en sånn test. Har alltid vært veldig dårlig i matte, og grudde meg. Men jeg brukte god tid på øveoppgaver, og forstod prinsippene. Scoret over snittet, noe jeg aldri hadde trodd på forhånd! Så for all del, ikke la noen andre ta den for deg, det er fullt mulig at de gjør det dårligere enn du ville gjort. 

Dessuten er denne testen en liten del av vurderingsbildet. Selv om du gjør det helt ok kan du fortsatt ha en god sjanse på jobben! Det kan godt være de vil teste HVORDAN du besvarer testen, og ikke ser spesielt mye på resultatene.

Anonymkode: 8b002...1b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg kommer ikke til å ta verken personlighetstester eller evnetester igjen.

AnonymBruker
Skrevet

De generiske evnetestene jeg har måtte tatt har vanligvis vært i tre deler: 

1. Matematiske figurer 

2. Logisk resonnement 

3. Numeriske hurtighet 

1) Ligner mest på IQ test. Du skal finne mønster utfra matematiske figurer, og klassifisere en ukjent, eller neste i følgen. 

2) Blir du gitt en setning med informasjon, og må velge svaralternativ. Typiske spørsmål innen logikk "Alle fugler er røde, Per er rød, derfor er Per en fugl?" osv.

3) Her får du ofte mange faner som inneholder forskjellig informasjon - vanligvis regnskapstall, grafer, osv. Så får du spørsmål om data i et av fanene, og må svare på spørsmålet "Bedrift ABC hadde større økning i overskudd enn bedrift ZYX i perioden Q1 til Q3"   

Du må vanligvis svare på så mange spørsmål som mulig ila. en kort tidsperiode. 

Anonymkode: 2fee0...ced

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2019 den 10.40):

Tøys. Er jo jobber hvor slike tester er relevant. 

Anonymkode: f799f...1ba

Skrevet

Testene skal vise hvordan du jobber med oppgaver, ikke om du har høy nok IQ. Jeg tok også test i forbindelse med jobbintervju nå før jul. Jeg scoret i nedre percentil av normalen når det kom til resultater. Der jeg scoret bra brukte jeg for lang tid og fikk ikke fullført. Vi lo litt av det og jeg sa at jeg ikke skjønte helt hva jeg holdt på med og at jeg liker å være grundig og forberedt når jeg jobber men at de oppgavene kom overraskende på. Fikk jobbtilbud.

Anonymkode: 5f83d...50b

Skrevet

Vet det er en gammel tråd, men fikk du jobben TS?

Anonymkode: e2066...38f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2019 den 10.46):

Enig. Jeg kommer ikke til å ta verken personlighetstester eller evnetester igjen.

Det er dumt av dere. For sånne tester har mange fordeler. 

Og de blir stadig mer vanlige. 

• Liker 1
Skrevet
On 5/28/2019 at 10:40 AM, AnonymBruker said:

Hvis det er relevant for jobben så er det jo en bra ting å gjøre. Personlighetstester derimot som alle HR avdelinger har fått det for seg at alle kandidater skal ta er helt ubrukelig. I hvert fall til jobber uten noe særlig kunderelasjoner som ingeniørjobber, ol.

Anonymkode: 0d50d...c9c

Skrevet

Slike tester er en uting. Pussig nok har det konsekvent vært de som gir lavest lønn som har hatt slike tester av de jeg har vært borti. Ikke fikk jeg noen av disse jobbene heller, selv om jeg på flere av dem hadde veldig god score.

Anonymkode: 94baf...ea7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis det er relevant for jobben så er det jo en bra ting å gjøre. Personlighetstester derimot som alle HR avdelinger har fått det for seg at alle kandidater skal ta er helt ubrukelig. I hvert fall til jobber uten noe særlig kunderelasjoner som ingeniørjobber, ol.

Helt uenig. Jeg tok både personlighetstester og evnetester nå da jeg var igjennom søkeprosess og spesielt personlighetstesten ble brukt som et verktøy under intervjuet, ikke som en fasit. Synes det var en utrolig fin måte å bli intervjuet på fordi jeg faktisk fikk konkrete muligheter til å beskrive meg som person i jobbsammenheng. Mye bedre enn det andre intervjuet hvor jeg måtte svare på hva min passion er og hvor jeg ser meg selv om 5 år og hvem jeg er i et team og hva mine negative sider er og mye annet svevende svada.

Fikk begge og valgte den siste med svada da men intervjuet i seg selv var bedre med test.

Anonymkode: 5f83d...50b

• Liker 1
Skrevet

Begge deler (personlighetstest og evnetest) kan være nyttige for arbeidsgiver, men det forutsetter at den som tester kandidatene faktisk vet hva h*n gjør og hvordan finne rett kandidat. 

Dersom den som holder testen tenker at målet er å finne den med høyest IQ eller den som er mest sprudlende og utadvent, kan de ende opp med helt feil folk. Avhengig av jobb da. Det er selvfølgelig viktig at man er sprudlende og utadvent om man skal jobbe på lekeland. Det er ikke relevant om man er programerer. I noen jobber er det en fordel med høy IQ, evnen til å tenke fort og finne kreative løsninger. I andre er det mye bedre med gjennomsnittlig IQ, men evnen til å fokusere over lang tid og være veldig grundig. 

Anonymkode: fc0fd...e16

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

personlighetstestene tar for seg yrkesrelatert adferd og er absolutt ikke ubrukelige. 

Resultatene sier mye om en person. Og om personen passer inn i bedriften

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begge deler (personlighetstest og evnetest) kan være nyttige for arbeidsgiver, men det forutsetter at den som tester kandidatene faktisk vet hva h*n gjør og hvordan finne rett kandidat. 

Dersom den som holder testen tenker at målet er å finne den med høyest IQ eller den som er mest sprudlende og utadvent, kan de ende opp med helt feil folk. Avhengig av jobb da. Det er selvfølgelig viktig at man er sprudlende og utadvent om man skal jobbe på lekeland. Det er ikke relevant om man er programerer. I noen jobber er det en fordel med høy IQ, evnen til å tenke fort og finne kreative løsninger. I andre er det mye bedre med gjennomsnittlig IQ, men evnen til å fokusere over lang tid og være veldig grundig. 

Anonymkode: fc0fd...e16

en person som er sertifisert innen disse testene bruker de jo riktig. 

Det viktigste å finne ut før man begynner er HVA man leter etter. Altså hvilke kompetanser er viktigst for å gjøre jobben

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...