Gå til innhold

Familiebarnehage eller stor avdelingsbarnehage for de aller yngste??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere valgt for et barn på 13 måneder?

Familiebarnehage for inntil 8 barn fra 8 mnd - 3 år og dårlig pedagogdekning?

eller

Stor avdelingsbarnehage for 70 barn fra 8 mnd - 6 år (med egne småbarnsavdelinger) og tilfredsstillende pedagogdekning?

Jeg tenker på om vi skulle la barnet gå i en liten familiebarnehage det første barnehageåret, for å få en litt roligere start. Er bekymret for stressnivået i det å forholde seg til veldig mange barn og ansatte når ungen er så liten. Selv om det er egne småbarnsavdelinger i de store barnehagene vi har sett på, har jeg skjønt at personale gjerne går mellom, og at avdelinger kan slås sammen på morgen og ettermiddag. I tillegg må jo barnet forholde seg til mange i fellesarealer/utearealer/på fellesturer etc.

Hvor viktig er det pedagogiske opplegget når ungen er yngre enn 2 år, og gjerne sover en del på dagtid?

Anonymkode: c81d1...2a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som vikar i mange, mange barnehager, men etter å ha sett hvordan familiebarnehagene drives kommer jeg selv aldri til å sende mine eventuelle barn til familiebarnehager!

De minste er som regel skånet, flere barnehager har fordelt utetiden på de små og de store, iallfall på formiddagen, sånn at de yngste får være ute alene. Det finnes også de barnehagene som har egne områder for små og store!

Anonymkode: 6585b...ad9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår har gått i basebarnehage og vår minste skal også begynne der nå til høsten, 13 mnd. Jeg synes det gikk veldig greit. I familiebarnehager er det mye ymse. Likte også at han fikk gå sammen med de samme barna hele veien, i stedet for å måtte bytte barnehage. 

Anonymkode: 6522d...d0c

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som vikar i mange, mange barnehager, men etter å ha sett hvordan familiebarnehagene drives kommer jeg selv aldri til å sende mine eventuelle barn til familiebarnehager!

Kan du fortelle litt mer konkret hva du har erfart fra familiebarnehager og hvordan de skiller seg negativ ut fra vanlige barnehager? 🙂

Anonymkode: 8a760...ddb

Skrevet

Mine har gått i store barnehager, flere forskjellige. Har ikke prøvd familiebarnehage men jeg tenker at det er bedre med et større miljø. De voksne blir liksom kontrollert av hverandre. De har alltid vært flinke til å la de små få ro likevel, slik jeg har forstått det. De deler opp i små grupper. 

Og så er det en stor fordel at du kan la barnet gå det hele barbehagetiden, så lenge dere trives og ikke flytter 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn går i en familiebarnehage med plass til 8 barn. Det som er helt sykt er at de får dispensasjoner for hvor mange barn de har per voksen. Vanlige barnehager har 3 småbarn per voksen, familiebarnehager har 4! De har en halv dag med pedagog i uken, dårligere åpningstid, dårligere uteareal, og ingen måltider. I tillegg må barnet bytte barnehage på et tidspunkt.  Jeg hadde ikke valgt det igjen. 

Anonymkode: 81fc3...5d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle litt mer konkret hva du har erfart fra familiebarnehager og hvordan de skiller seg negativ ut fra vanlige barnehager? 🙂

Anonymkode: 8a760...ddb

Nå er det noen år siden jeg var vikar da, men noe av det jeg reagerte på var blant annet at vi var veldig få på jobb, gjerne bare to stykker på 8 barn og både tidligvakt og senvakt var alene en lang stund. Jeg måtte være alene flere steder selv om verken barna eller jeg kjente hverandre. Og joda, det er sånn i vanlige barnehager også, men der er det jo gjerne flere tidlig/senvakter på jobb sammen.
Husene barnehagene holdt til i var ikke tilrettelagte som barnehager, det var gjerne grådig nedslitt, ymse lukter som mugg på badene f.eks., ingen HMS, dårlig sikring ved trapper men også i uteområder.
Veldig lite pedagogisk innhold, flere av familiebarnehagene jeg var i følte jeg at det bare var et sted hvor barna ble oppbevart på dagtid. Pedagogen var jo bare innom et par timer en dag i uken, om den ikke var syk.
Det var ingen struktur over dagen, det eneste var sovetidene og måltidene, de var noen lunde faste.
Et av stedene var det bare ukjente vikarer på jobb, så jeg ringte pedagogen og spurte om det var muligheter for at han kunne komme slik at barna hadde en kjent der. Men neida, vi fikk bare klare oss selv, og barna, de skrek stort sett hele dagen... 

Og joda, det kan sies mye negative ting om vanlige barnehager også, men der er man i det minste ikke helt mutters alene på jobb som vikar! Det var flere steder jeg valgte å ikke dra tilbake til av disse også! Men det var mer pga. kjemien mellom de ansatte og vikarene (noen barnehager behandler vikarer som dritt uansett hvordan vikaren oppfører seg) og ikke direkte de fysiske forholdene i barnehagen sånn det gjerne var i familiebarnehagene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De større barnehagene gir et mye mer realistisk bilde i forhold til hva som venter de i en skolehverdag ☺️ Oppfølging av det pedagogiske arbeidet, blir også tettere i en større barnehage. 

Jeg ville hentet inn årsplan fra barnehagene, bladd litt igjennom begge, og sånn sett kjent litt på følelsen. 

Føler at sykdom blant både barn og voksne, også er mer sårbart i en mindre barnehage. 

Men dette handler om erfaring. At én ting foretrekkes, betyr ikke at et annet alternativ er "dårlig". Dette kan variere internt i en familie også.  

Lykke til med valget ☺️

Anonymkode: 9f2d1...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å dra på besøk til disse og se på dem? Jeg var veldig for familiebarnehage, helt til jeg var på besøk hos en. Da eldste skulle i barnehage, reiste jeg rundt og besøkte, og for meg hørtes familiebarnehage helt vidunderlig ut! Det var helt til jeg kom på besøk der. De hadde stengt av halve stua til privat bruk, da det var ei som bodde der. Det var store glipper i gulvene pga oppussing, doen var innsauset og møkkete. Ungene satt der og så nesten understimulert ut, fram til de ansatte satte på HØY musikk som de danset etter. De ansatte var mer opptatt av kaffen sin og å prate drit om de andre barnehagene i området enn å følge med på ungene. Jeg var helt på gråten da jeg gikk ut derfra, og kunne aldri i verden plassert ungen min der med god samvittighet. 

Anonymkode: 6dd80...cea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Familiebarnehage uten tvil!

Mine eldste gikk i familiebarnehage (to ulike) og kunne ikke bedt om en bedre start. De er så få barn at alle blir sett på en helt annen måte enn i større barnehager. Miljøet rundt er mye roligere for de yngste. Samtidig var det mye pedagogisk innhold og masse utetid samt små utflukter i nærområdet<3 

Skal sies at i den ene barnehagen var begge ansatte/drivere pedagoger. I den andre var det en en pedagog i fulltid og en ufaglært. Begge fantastiske med ungene.

Fikk også god kjennskap til alle de andre barna og foreldere pga at man er så få. 

Siste går nå i en barnehage i samme str du nevner. Hadde foretrukket familiebarnehage selv om den forsåvidt er en Ok barnehage. 

Anonymkode: 6def2...29e

Skrevet (endret)

Me har hatt begge våre i familiebarnehage det fyrste året og vore nøgde med det. Men inntrykket vårt er at det er eit sjansespel. Svært mykje er rett og slett avhengig av den/dei assistentane som har den daglege omsorga, og det kan tidvis vere stor utskifting. Eg registrerer at det er mykje kritikk av at det ikkje er pedagogar til stades dagleg i familiebarnehagane, m.a. frå Utdanningsforbundet, som kan sjå ut til å meine at ufaglærte per definisjon ikkje er i stand til å gje god dagleg omsorg og pedagogisk oppfølging av ungar opptil tre år (dei slo ganske nyleg opp ein stor kritisk reportasje i fagbladet sitt). Det er eg sterkt usamd i.

Og ja, ingen av familiebarnehagane var nyoppussa, for å seie det slik. Men for oss var omsorga det viktigaste, og det har som sagt vore på plass for begge våre, i to ulike familiebarnehagar.

Endret av saram
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, saram skrev:

Me har hatt begge våre i familiebarnehage det fyrste året og vore nøgde med det. Men inntrykket vårt er at det er eit sjansespel. Svært mykje er rett og slett avhengig av den/dei assistentane som har den daglege omsorga, og det kan tidvis vere stor utskifting. Eg registrerer at det er mykje kritikk av at det ikkje er pedagogar til stades dagleg i familiebarnehagane, m.a. frå Utdanningsforbundet, som kan sjå ut til å meine at ufaglærte per definisjon ikkje er i stand til å gje god dagleg omsorg og pedagogisk oppfølging av ungar opptil tre år (dei slo ganske nyleg opp ein stor kritisk reportasje i fagbladet sitt). Det er eg sterkt usamd i.

Og ja, ingen av familiebarnehagane var nyoppussa, for å seie det slik. Men for oss var omsorga det viktigaste, og det har som sagt vore på plass for begge våre, i to ulike familiebarnehagar.

Er helt enig! man trenger ikke å være faglært for å ta vare på barn i en barnehage! men man må være engasjert, omsorgsfull, klare å lese barna og se behovene deres! (og mer til da) Jeg har jobbet med mange ufaglærte i årene som vikar, og flere av dem var bedre enn de faglærte, men det var fordi de hadde det som trengtes og de var genuint opptatte av barna! 

Men dessverre er det sånn at både barnehagene og vikarbyråene tar inn kreti og pleti og lar dem jobbe i barnehager, både familiebarnehager og vanlige barnehager...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere valgt for et barn på 13 måneder?

Familiebarnehage for inntil 8 barn fra 8 mnd - 3 år og dårlig pedagogdekning?

eller

Stor avdelingsbarnehage for 70 barn fra 8 mnd - 6 år (med egne småbarnsavdelinger) og tilfredsstillende pedagogdekning?

Jeg tenker på om vi skulle la barnet gå i en liten familiebarnehage det første barnehageåret, for å få en litt roligere start. Er bekymret for stressnivået i det å forholde seg til veldig mange barn og ansatte når ungen er så liten. Selv om det er egne småbarnsavdelinger i de store barnehagene vi har sett på, har jeg skjønt at personale gjerne går mellom, og at avdelinger kan slås sammen på morgen og ettermiddag. I tillegg må jo barnet forholde seg til mange i fellesarealer/utearealer/på fellesturer etc.

Hvor viktig er det pedagogiske opplegget når ungen er yngre enn 2 år, og gjerne sover en del på dagtid?

Anonymkode: c81d1...2a4

De minste er skånet fra resten av barnehagen, og det skal legges vekt på at de får ro. Aldri i livet om jeg hadde hatt en baby på 8 mnd på samme avd som treåringer som i den familiebhg, og så dårlig pedagogdekning? Utdanningen er der for en grunn... 

Morgen og ettermiddag er det vanlig å slå sammen avd pga mindre barn og ansatte på jobb. Jobber selv i bhg og vi er som oftest ute på ettermiddagen uansett. Alltid en fra hver avdeling helt til siste kvarteret så det er kjente personer for alle.

Selv om det er 70 barn i barnehagen er de sikkert ikke sammen hele bhg så ofte? Har de fellesturer med de minste vet jeg ikke helt hva de tenker med... 

Det er det pedagogiske miljøet i hverdagen som er viktig blant de minste. Det er viktigere enn å kjøre på med planer og opplegg. 

Jeg hadde ikke valgt familiebhg. Ring til den andre barnehagen og spør om rutiner og hvordan de deler opp alle barna, hvordan småbarnsavdeling er og hva de gjør osv. Kanskje du kan dra på besøk også. 

Anonymkode: 133a7...7ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...