AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Det vanlige er jo å betale ned hver måned frem til man nesten blir pensjonist. Jeg vurderer nå å betale ned hele studielånet mitt. Er i en slik situasjon at jeg og samboer sitter igjen med et beskjedent huslån og en god del penger på sparekonto. Kommer ikke til å bytte bolig (med mindre samlivsbrudd). Studielånet er på 150 000 og jeg har nok til å betale det ned. Ønsker nå å høre fra andre som betalte ned studielånet raskt. Hvilke vurderinger la dere til grunn? Anonymkode: 1f0e7...824
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Eksen betalte ned sitt og døde knapt et år etter så barna hans arvet dermed et par hundre tusen mindre enn de kunne gjort. Anonymkode: b1662...bd6 1
Ullvott Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Etter noen år med studielån økte jeg de månedlige ratene for nedbetaling med noen hundrelapper, slik at jeg betalte en avrundet sum hver måned, og da det gjensto ca 10 000 kr betalte jeg inn resten. Til sammen sparte jeg ca to år i nedbetalingstid på denne metoden, så jeg var ferdig i en alder av 43 istedenfor 45. Altså mer enn 20 år før forventet pensjonsalder. Greit nok at man kan overdrive for å understreke et poeng, men man er jo knapt halvveis i sitt profesjonelle arbeidsliv på den tiden. Jeg valgte å ha kontanter tilgjengelig istedenfor å betale inn mye på studielånet, nettopp fordi ingen arver lånet hvis jeg faller fra. Men da det ikke var igjen mange kronene ble jeg lei og innfridde resten. Det ville tross alt ikke vært store forskjellen til eller fra i arv uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Jeg har spart opp mye av studielånet, kan man nedbetale med flere tjue tusen med en gang man er ferdig utdannet? Anonymkode: 817f8...268
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 Jeg hadde heller betalt boliglånet Anonymkode: 6c867...006
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå