AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Pga prøvene viste spor etter amfetamin, og at dette er kun fordi han går på ritalin? Føler det skurrer. Anonymkode: c32ec...784
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Jeg vil jo tro at dersom han går på reseptbelagte legemidler (og har lov til å kjøre bil på dem), så vil han jo ikke miste lappen på grunn av det. Men det er jo mulig han må framvise legeerklæring eller noe på det! Anonymkode: 31e8c...13e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pga prøvene viste spor etter amfetamin, og at dette er kun fordi han går på ritalin? Føler det skurrer. Anonymkode: c32ec...784 Hvilke prøver, og ble han stoppet i vanlig og tilfeldig kontroll, eller ved mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand ? Han har legeerklæring på medisinene? Anonymkode: 89534...831 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Ritalin gir ikke utslag på amf... Her lukter det knark Anonymkode: e0bf3...56f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ritalin gir ikke utslag på amf... Her lukter det knark Anonymkode: e0bf3...56f Det kan visst det. Når det gjelder Ritalin, så er det er amfetaminlignende preparat, så det kan slå ut på en test for dette. Så hvis du har en sykdom der du trenger dette i medisinsk sammenheng, så må dette føres opp på prøverekvisisjonen. Nå skal man også være klar over at dosene som brukes i behandling av for eksempel sovesyke og ADHD som regel er langt mindre enn doser som brukes i russammenheng. Slik at man gjerne kan se en viss forskjell på prøvene ut fra det. https://www.helsenett.no/spor-oss/allmenmedisin/13670-sporing-av-virkestoffet-i-ritalin-i-en-urinprove.html Anonymkode: defb8...ca8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 Jeg vil tro at hvis det han sier er sant, og det bare var på grunn av ritalin, så vil det holde med en legeerklæring etc, så får han lappen sin tilbake. Eller at politiet selv finner det ut etter mer undersøkelse. Det er jo masse mennesker som går på ritalin og kjører bil, så dette må jo være en kjent problemstilling! Anonymkode: 31e8c...13e 1
Baker Harepus Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 Fra Felleskatalogen: Bilkjøring og bruk av maskiner:Metylfenidat kan ha moderat påvirkning på evnen til å kjøre bil og bruke maskiner. Kan forårsake svimmelhet, døsighet og synsforstyrrelser, inkl. akkommodasjonsproblemer, diplopi og tåkesyn, hallusinasjoner eller andre CNS-bivirkninger. Pasienten bør advares om disse mulige effektene og frarådes potensielt farlige aktiviteter som kjøring og betjening av maskiner dersom de påvirkes. Så, hvis han har resept på Ritalin bør han ta dette opp med sin lege. Han/hun kan uttale seg om evne til å kjøre bil. Gitt at prøven er god nok til å skille Metylfenidathydroklorid (virkestoff i Ritalin) fra amfetaminer, og at han ikke har tatt noe annet enn Ritalin.
Rosalie Skrevet 27. mai 2019 #8 Skrevet 27. mai 2019 Jeg har narkolepsi og bruker Attentin, hvor virkestoffet er deksamfetamin. Jeg har kopi av resepten min liggende i bilen i tilfelle jeg blir stoppet og testet for narkotika. Jeg vet andre som har blitt stoppet og testet, og som har fått kjøre videre når de har hvist frem resepten. Så det er et tips til alle som går på medisiner som kan gi utslag på narkotikatest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå