Pipaluk Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 https://www.klassekampen.no/article/20190522/ARTICLE/190529989 Bør Norge tilpasse seg så de får eie bolig med nedbetaling som ikke heter renter? Er det da greit å ta bostøtten som straff for å ikke ta opp boliglån? Da må de jo kvalifisere for å ta opp lån i utgangspunktet? Kan de få det med sosialhjelp eller introduksjonsstønad? jeg har ikke midler til å ta opp boliglån nå. Vil de gi meg det hvis jeg nekter av religiøse årsaker? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jWOr0/frp-aapner-for-aa-ta-bostoetten-fra-muslimer-som-ikke-tar-opp-boliglaan
Million Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Hvis muslimer får boliglån eller lån uten renter, skal jeg konvertere og bli muslim, jeg også. Hadde vært deilig å slippe renter i 20 år! 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Dette er bare tull og tøys! Det er grenser for hvor mye skal tilpasses enkelte folkegrupper. I min kultur, skal jeg føye meg etter en mann og leve på han. Det betyr ikke at jeg må gjøre det her i Norge. I mitt eget hjemland driver samme folkegruppe og låner ut penger i ren mafiastil til de stakkars fattige med skyhøye renter. Vi er i NORGE! Vi tilpasser oss det landet som er så generøs som har tatt imot mennesker i nød. Hilsen innvandrer som betaler ned boliglånet med glede. Anonymkode: a03bf...b6d 9
Gjest Villfisker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 5 minutter siden, Million skrev: Hvis muslimer får boliglån eller lån uten renter, skal jeg konvertere og bli muslim, jeg også. Hadde vært deilig å slippe renter i 20 år! Den særbehandlingen bør de ikke få. Får være grenser.
Pipaluk Skrevet 27. mai 2019 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2019 14 minutter siden, Million skrev: Hvis muslimer får boliglån eller lån uten renter, skal jeg konvertere og bli muslim, jeg også. Hadde vært deilig å slippe renter i 20 år! Du må betale leieinntekt for lånet. De kaller det bare gebyr eller husleie Har de manglende utdannelse de som er tro mot renteforbudet?
Million Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 https://www.aftenposten.no/norge/i/Vb5Aml/Frp-apner-for-a-ta-bostotten-fra-folk-som-ikke-tar-opp-boliglan-av-religiose-arsaker
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, Million said: https://www.aftenposten.no/norge/i/Vb5Aml/Frp-apner-for-a-ta-bostotten-fra-folk-som-ikke-tar-opp-boliglan-av-religiose-arsaker Dette forstår jeg ikke. Om du får bostøtte har du da lav inntekt og/ eller formue? Har disse råd til å ta opp lån? Man må da ha noen hundretusen på konto til egenkapital? Har disse muslimene 500 000+ på sparekonto de kunne brukt til egenkapital, men de velger å få bostøtte istedet? Ifølge spørreundersøkelsen i Norden sier 90% at de ikke kan ta opp lån grunnet religion. Men det jeg da lurer på er 1. Om man allerede har bestemt seg for at de ikke vil ta opp lån, hvor mange er klar over hvor vanskelig det er å ta lån? Hvor mange sjekker lånebetingelser når de absolutt ikke vurderer ta opp lån? Kanskje de bare har sagt nei fordi det er haram uansett. Er ikke sikkert de vet at de ikke ville klart å få lån 2. Boligmarkedet i resten av Norden er kanskje litt annerledes enn i Norge? Kanskje det er lettere å få lån i de andre landene?
Pipaluk Skrevet 27. mai 2019 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, Parkeringsvakt skrev: Dette forstår jeg ikke. Om du får bostøtte har du da lav inntekt og/ eller formue? Har disse råd til å ta opp lån? Man må da ha noen hundretusen på konto til egenkapital? Har disse muslimene 500 000+ på sparekonto de kunne brukt til egenkapital, men de velger å få bostøtte istedet? Ifølge spørreundersøkelsen i Norden sier 90% at de ikke kan ta opp lån grunnet religion. Men det jeg da lurer på er 1. Om man allerede har bestemt seg for at de ikke vil ta opp lån, hvor mange er klar over hvor vanskelig det er å ta lån? Hvor mange sjekker lånebetingelser når de absolutt ikke vurderer ta opp lån? Kanskje de bare har sagt nei fordi det er haram uansett. Er ikke sikkert de vet at de ikke ville klart å få lån 2. Boligmarkedet i resten av Norden er kanskje litt annerledes enn i Norge? Kanskje det er lettere å få lån i de andre landene? Interessante spørsmål! jeg kan ikke forestille meg at flesteparten uansett kvalifiserer til å ta opp lån. Er startlån for alle?
stan Skrevet 27. mai 2019 #9 Skrevet 27. mai 2019 (endret) Muslimske banker tar ikke renter, men de tar gebyrer. Gebyrer som i sum tilsvarer renter. Det er jo egentlig bare å kalle en spade for graveredskap. Lånet blir ikke gratis. Kan ikke muslimer lage sine egne banker, eller få noen til å etablere seg i Norge? Uansett er det ulovlig å diskriminere. Endret 27. mai 2019 av stan 2
Pipaluk Skrevet 27. mai 2019 Forfatter #10 Skrevet 27. mai 2019 (endret) 42 minutter siden, stan skrev: 42 minutter siden, stan skrev: Muslimske banker tar ikke renter, men de tar gebyrer. Gebyrer som i sum tilsvarer renter. Det er jo egentlig bare å kalle en spade for graveredskap. Lånet blir ikke gratis. Kan ikke muslimer lage sine egne banker, eller få noen til å etablere seg i Norge? Uansett er det ulovlig å diskriminere. Det var et forsøkt med Global Housing for noen år siden. Jeg tror de har gått vekk fra konseptet da det krevde mer egenkapital av kjøperen enn først beregnet. Det var sånn leie-til eie foretak. Selskapet kjøpte opp huset, og du betalte deg inn i det litt etter litt. Rentene var "husleia". Hvordan det har gått nå, som selskapet ikke er i drift lenger, vet jeg ikke. Hvis de er i mot renter kan de heller ikke få fradrag pga renter. Hvordan er det da med renter til gode? De får renter inn på kontoen sin også. Er det bedre enn andre renter? Jeg leste noe på en islam nettside om at rentene på kontoen skulle man ta ut, og bruke det på do-papir i moskeene. Jeg får håpe at det skyldes humor Endret 27. mai 2019 av Pipaluk
Ingeniør1989 Skrevet 27. mai 2019 #11 Skrevet 27. mai 2019 Spoiler Det er en veldig rar debatt. I en del av innvandrergruppene det er snakk om er sysselsettingen såpass lav at kun et mindretall hadde fått boliglån, selv om de hadde ønsket det. Så kan man selvfølgelig se for seg at det er innvandrere med både inntekt og EK som vegrer seg for boliglån av religiøse årsaker. Men det spørs vel om disse mottar bostøtte, da det antagelig (forhåpentligvis) er forbeholdt de med lav inntekt og begrenset EK. I så fall vil det vel være det ordinære leiemarkedet disse må bruke. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #12 Skrevet 27. mai 2019 3 timer siden, Pipaluk skrev: https://www.klassekampen.no/article/20190522/ARTICLE/190529989 Bør Norge tilpasse seg så de får eie bolig med nedbetaling som ikke heter renter? Er det da greit å ta bostøtten som straff for å ikke ta opp boliglån? Da må de jo kvalifisere for å ta opp lån i utgangspunktet? Kan de få det med sosialhjelp eller introduksjonsstønad? jeg har ikke midler til å ta opp boliglån nå. Vil de gi meg det hvis jeg nekter av religiøse årsaker? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jWOr0/frp-aapner-for-aa-ta-bostoetten-fra-muslimer-som-ikke-tar-opp-boliglaan Man kaller det bare noe annet - "gebyrer", men det er det samme. Dette har lite med "tilpassing" å gjøre, men heller det å rette seg etter en potensiell kundekrets og det er synd for bankene som ikke har "eksperter" på Islamic Finance, for her kunne de "kapret" en del kunder. Det finnes mastergrader innen Islamic Finance, som blant annet ved Durham i UK, og hvis de to siste bokstavene i nicket ditt har noe med "UK" å gjøre, så burde du egentlig visst dette: https://www.dur.ac.uk/business/programmes/masters/islamic-finance/islamic-finance/ Anonymkode: 4263d...78e 2
Pipaluk Skrevet 27. mai 2019 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kaller det bare noe annet - "gebyrer", men det er det samme. Dette har lite med "tilpassing" å gjøre, men heller det å rette seg etter en potensiell kundekrets og det er synd for bankene som ikke har "eksperter" på Islamic Finance, for her kunne de "kapret" en del kunder. Det finnes mastergrader innen Islamic Finance, som blant annet ved Durham i UK, og hvis de to siste bokstavene i nicket ditt har noe med "UK" å gjøre, så burde du egentlig visst dette: https://www.dur.ac.uk/business/programmes/masters/islamic-finance/islamic-finance/ Anonymkode: 4263d...78e Jeg er ikke anglofil. Er ikke noe av greia med islamsk finans at man skal dele gevinst og tap? Hvis det holder å bare kalle rentene for gebyr for muslimsk kundegruppe og renter for andre grupper så..., forstår ikke rentemotstanderne at det bare er ordspill? Kan det ha mest med manglende utdanning å gjøre? Jeg nekter å tro på at de som er født og oppvokst her, og som har fått seg jobb velger å leie istedenfor å leie.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #14 Skrevet 28. mai 2019 Så de begår utroskap, gidder aldri å be FEM ganger om dagen, og klager over norske kvinner som ikke går med heldekkende burka. Samtidig som de påstår at svin viss nok ikke er "halal" nok for dem, og de heller ikke kan låne penger på vanlig måte gjennom ikke-muslimske norske banker. Anonymkode: 078ab...ed8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå