Gjest baksmella Skrevet 27. april 2005 #1 Skrevet 27. april 2005 Her er spm jeg stilte til til ligningskontoret : "Har lån hos mine foreldre på kr 150000 kr. Betaler ikke rente men bare avdrag. Skal dette føres opp i selvangivelsen? Og er det noe fradrag å hente? " Svaret var som følger: "Private lån skal også føres opp i selvangivelsen. Gjelden føres opp hos deg som skyldner, og som fordring i dine foreldres selvangivelse. Avdrag skal ikke føres i selvangivelsen, og heller ikke renter siden det ikke betales renter. Derimot er rentefritt lån til barn gjenstand for beregning av arveavgift, og skal innrapporteres til skattefogden i det fylket dine foreldre bor. Fordelen beregnes til differansen mellom normrentesatsen (for tiden 2,5 %) og den renten som faktisk betales, beregnet ut fra størrelsen på lånet. I tillegg skal det gjøres fratrekk for 28 % av det beregnede gaveelementet fordi en rentekostnad ville gitt fradragsrett på selvangivelsen." Har det noe hensikt for meg å føre dette opp på ligninga? Vinner/taper jeg noe på dette?
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #2 Skrevet 28. april 2005 Det SKAL føres opp på selvangivelsen. Det hander ikke om "tjener jeg på det", det SKAL føres opp. Det påvirker slik jeg leser svaret du fikk ikke ligninga di, men når dine foreldre en gang i fremtiden faller fra og det kommer til arv vil dette spille inn. Ved at du allerede har mottatt denne "rentefordelen" som gave/forskudd på arv, og derfor har "mindre ågå på" av den avgiftsfrie delen av arv. Men du kan ikke velge å la være, det er i så fall å snylte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå