Gå til innhold

Trang til å kontakte BV for alt og ingenting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har vi fått et samfunn der enkelte føler for å kontakte BV for alt og ingenting til enhver tid? Noen har fått det for seg at man må følge en A4-mal på hvordan være forelder og hvis man ikke passer inn i den så er forholdene "bekymringsverdige" rundt et barn, er ikke dette latterlig?

Dette baserer jeg meg på enkelte tråder her inne, der ei bl.a vil melde inn en mor pga hun lar foreldrene hennes passe på barna i blant.

Anonymkode: 4f5cf...3ff

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk har svært lite peil og hyler om det de kan på internett.

Anonymkode: 228de...ff6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor har vi fått et samfunn der enkelte føler for å kontakte BV for alt og ingenting til enhver tid? Noen har fått det for seg at man må følge en A4-mal på hvordan være forelder og hvis man ikke passer inn i den så er forholdene "bekymringsverdige" rundt et barn, er ikke dette latterlig?

Dette baserer jeg meg på enkelte tråder her inne, der ei bl.a vil melde inn en mor pga hun lar foreldrene hennes passe på barna i blant.

Ja det er utrolig meningsløst og irriterende. Selvom en har en del barnepass og ikke er lik som en selv så betyr ikke det at barnet utsettes for omsorgssvikt, om foreldrene hadde latt barna være hjemme samtidig som de hadde fest i samme hus så er det omsorgssvikt, men om foreldren skal fks på fest/jobb eller andre ting og finner barnevakt så betyr det jo at foreldrene bryr seg og ønsker at andre skal se etter barna. Når de ute på fest/jobb eller andre ting. Det blir jo på en måte som og si at barn som er på bhg fra 7 på morgenen til 5 på ettermiddagen hver dag bør meldes til BV. Så lenge barne har gode foreldre som gir kjærlighet og omsorg og trygge rammer mat,klær,leker,ser barne og hører det så er det faktisk ikke snakk om omsorgssvikt. Det er det samme hvilken religion,kultur,oprinnelse,bakrund foreldrene har så lenge de har omsorgsevne! Alle er forskjellige og forskjellige måter og være foreldre men det betyr ikke at en skal melde bekymrings meld bare fordi barnet går lenge i bhg eller er lenge oss bestemor og bestefar/andre familie medlemmer.

Anonymkode: 45a9b...fef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er meir fokus på barns rettigheter og standarden for kva som er greitt er høgare. Folk verne generelt barn meir mot alt. Det er og litt den same tråd mekanikken som skjer når folk starte tråder om samliv. Det ender alltid med dumping eller skilsmisse råd framfor å arbeida seg igjennom problem. Folk er raske her til å tenkja at x og y ikkje burde væra foreldre. 

Anonymkode: ab260...951

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper virkelig ikke folk plager barnevernet med alt småtteri de anser er «nødvendig» å kontakte de for her inne på kg 😛

Men ja, det som går igjen er at mange vet aller best hvordan andres barn bør oppdras. 

Anonymkode: 24361...807

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er litt det samme som folk som hyler "taushetsplikt!" for alt mulig:P Folk vet ikke bedre.

Anonymkode: dea89...09a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det er litt det samme som folk som hyler "taushetsplikt!" for alt mulig:P Folk vet ikke bedre.

Anonymkode: dea89...09a

Ja, det er noe med at jo mindre man vet, jo mer påståelig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper virkelig ikke folk plager barnevernet med alt småtteri de anser er «nødvendig» å kontakte de for her inne på kg 😛

Men ja, det som går igjen er at mange vet aller best hvordan andres barn bør oppdras. 

Vel, disse pro-BV folka pleier gjerne å være raske med å påpeke at grunnen til at de kontakter BV for filleting er fordi de vil at BV skal "hjelpe", men hva om man ikke vil ha hjelp? Er det virkelig slik at vi må ha hjelp fra staten når til å oppdra våre egne barn, selvom det ikke er noe grunn til å få denne såkalte "hjelpen" fra BV?

• Liker 7
Skrevet

Nordmenn er ganske enestående i å moralisere. En liker trygghet og forutsigbarhet, og hvis noe skiller seg litt ut så kommer intoleranse og usikkerheten med en gang. Hvis en ser at et barn har det vanskelig, ja så gjør noe med det. For all del. Vi skal hjelpe og beskytte barn. 

Men altså. Noen må virkelig tenke litt mer enn de gjør, og ikke melde fra pga bagateller. Husk at alt er kulturelt! Det er det vi måler etter, om hva som er akseptabelt eller ikke. Det er ikke sånn at Norge har fasiten på barns beste altså 🙂 se ting i litt videre perspektiv? 

• Liker 7
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)

Av alle barna jeg har blitt kjent med, gjennom skolegang f.eks, så er det kun få stykker som jeg har ment burde vært tatt av barnevernet. Det har vært snakk om psykisk vold, omsorgssvikt, rus og overgrep. Håper virkelig den faren som hadde voldtatt døtrene sine havnet i fengsel. Stakkars barn 😢

Det skal være veldig katastrofalt for at et barn skal bli tatt ut av hjemmet. Alle foreldre gjør feil, men det er først når trygghet blir erstattet med gjennomgående frykt, når behovene til barna blir oversett over tid, når foreldre ruser seg eller er alvorlig psykisk syke, eller barna opplever vold/omsorgssvikt eller misbruk at barna burde bli flyttet. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper inderlig folk har blitt flinkere til å kontakte barnevernet nå enn da jeg var liten. Vi burde vært tatt fra vår voldelige og alvorlig psykisk syke mor, men ingen meldte fra. Her holder jeg særlig familien ansvarlig, så skolen. Det er bedre å melde fra en gang for mye, enn en gang for lite. Hvis det er grunnløst så skjer det jo ikke noe mer, men det er veldig viktig å fange opp de barna som ikke har det bra. 

Anonymkode: adef2...16e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper inderlig folk har blitt flinkere til å kontakte barnevernet nå enn da jeg var liten. Vi burde vært tatt fra vår voldelige og alvorlig psykisk syke mor, men ingen meldte fra. Her holder jeg særlig familien ansvarlig, så skolen. Det er bedre å melde fra en gang for mye, enn en gang for lite. Hvis det er grunnløst så skjer det jo ikke noe mer, men det er veldig viktig å fange opp de barna som ikke har det bra. 

Nei, det er ikke bedre å melde ifra "en gang for mye enn en gang for lite" når det ikke er grunnlag for det. Er man bekymret så diskuterer man det med BV først, før man lager kvalme for familier som ikke har gjort noe galt pga man ANTAR at noe er galt. Husk at dette går utover barna også. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så da synes du det er "helt greit" og sende bekymrings meld får alt og ingenting? En skal selvsagt melde i fra om det er vold og rus og overgrep osv osv men ikke melde fordi en er forskjellige! Og dt er ofte dt som skjer at bv får "for mange bekymrings meld" at de ikke klarer og ta av seg de som faktisk trenger hjelp. Da de får meningsløse bekymrings meld fra enkelte. Det blir for mye

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke bedre å melde ifra "en gang for mye enn en gang for lite" når det ikke er grunnlag for det. Er man bekymret så diskuterer man det med BV først, før man lager kvalme for familier som ikke har gjort noe galt pga man ANTAR at noe er galt. Husk at dette går utover barna også. 

Helt enig!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handlet ikke den saken om litt mer enn det du gir uttrykk for? Det var vell sykdom, fattigdom og mye festing involvert slik jeg forstod det. Da er det jo grunnlag for å være bekymra.

Regner med folk er såpass oppegående at dem ikke melder inn til bv pga litt bruk av barnevakt. 

Anonymkode: 4374c...fc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, mye bedre å melde fra en gang for mye enn en for lite. Man snakker jo selvfølgelig med barnevernet, og så bestemmer de hva de gjør basert på det du sier. 

• Liker 7
Gjest Mocchhaa
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, disse pro-BV folka pleier gjerne å være raske med å påpeke at grunnen til at de kontakter BV for filleting er fordi de vil at BV skal "hjelpe", men hva om man ikke vil ha hjelp? Er det virkelig slik at vi må ha hjelp fra staten når til å oppdra våre egne barn, selvom det ikke er noe grunn til å få denne såkalte "hjelpen" fra BV?

Hjelp fra bv burde være høyst frivellig, med mindre det er snakk om feks omsorgssvikt. Noe det ikke var i den saken TS peker mot. 

Er det ikke vold/omsorgssvikt eller lignende, så har man IKKE plikt til å melde fra til barnevernet. Det er bortkastet tid og ressurser, som de kanskje kunne brukt på noen som VIRKELIG trengte hjelp. 

Perfekte folk som mener rett alltid skal være rett, samma faen hva det koster. Idioter. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Handlet ikke den saken om litt mer enn det du gir uttrykk for? Det var vell sykdom, fattigdom og mye festing involvert slik jeg forstod det. Da er det jo grunnlag for å være bekymra.

Regner med folk er såpass oppegående at dem ikke melder inn til bv pga litt bruk av barnevakt. 

Anonymkode: 4374c...fc6

Ja, men barna hadde alt av klær og mat, de var ikke akkurat alene hjemme eller med mamma på fest. Hun sørget jo for at barna var trygge. Ergo, det er ikke omsorgssvikt, hun bare har ikke alt på stell. Det er ikke optimalt for ett barn, men det er ikke en bekymringsmelding verdt.

Anonymkode: 84786...1f5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men nå er det ikke slik at barnevernet går inn og river opp en hel familie basert på grunnløse påstander. Det er altså ikke automatikk i at en kontroll fra barnevernet "går utover barna" eller "lager kvalm" for foreldrene. Hvis det ikke er grunn til bekymring, så burde det heller ikke være et problem. 

Hadde du argumentert for at det var bortkasta ressurser hadde det vært èn ting, det kan jeg være enig i. Men vi kan ikke anta at foreldrene vet best, når dette åpenbart ofte ikke er tilfellet. 

Frivillig å motta hjelp fra barnevernet? Er det frivillig for ungen å bli født inn i en familie med inkompetente foreldre? Nei? Så hva er rettferdig med det?

Anonymkode: 5004f...31a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, men barna hadde alt av klær og mat, de var ikke akkurat alene hjemme eller med mamma på fest. Hun sørget jo for at barna var trygge. Ergo, det er ikke omsorgssvikt, hun bare har ikke alt på stell. Det er ikke optimalt for ett barn, men det er ikke en bekymringsmelding verdt.

Anonymkode: 84786...1f5

At man tror barna har det bra så lenge de har mat, klær og noen som passer på at de ikke brenner ned huset ved uhell er typisk foreldre som er anti-barnevern. 

Anonymkode: 5004f...31a

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...