Gå til innhold

Noen her med fransk bulldog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal få oss en fransk bulldog-valp. Er det noen her med erfaring fra rasen som har noen tips og historier? :) 

Anonymkode: db1e4...df8

AnonymBruker
Skrevet

Håper bare dere faktisk velger valp fra en oppdretter som fokuserer på helse... så slipper dere en hund som holder på å dø av oksygenmangel så fort den må anstrenge seg 

Anonymkode: d0bd5...cc9

• Liker 9
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper bare dere faktisk velger valp fra en oppdretter som fokuserer på helse... så slipper dere en hund som holder på å dø av oksygenmangel så fort den må anstrenge seg 

Anonymkode: d0bd5...cc9

Vi har kontakt med en veldig dyktig oppdretter som fokuserer mye på at valpene skal ha god helse, både fysisk og psykisk. :) 

- Og der så jeg at jeg har klart å sette på anonym i stedet for å få varsel igjen.. jaja.

Endret av nussenuss
Skrevet

Nær familie har. Vennlig, sosial og rolig anlagt skapning. Prolaps og epilepsi. Anbefaler å lese rasespesifikk avlsstrategi (RAS) som ligger på hjemmesiden til NKK, uavhengig av hvilken rase dere vurderer. Her får man en viss pekepinn på helsestatus og ev momenter å være obs på i de ulike rasene. 

Skrevet
23 minutter siden, Julie skrev:

Nær familie har. Vennlig, sosial og rolig anlagt skapning. Prolaps og epilepsi. Anbefaler å lese rasespesifikk avlsstrategi (RAS) som ligger på hjemmesiden til NKK, uavhengig av hvilken rase dere vurderer. Her får man en viss pekepinn på helsestatus og ev momenter å være obs på i de ulike rasene. 

Takk. RAS-papirene har vi lest. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Min søster har en fransk bulldog. En fantastisk morsom klovn med stor personlighet.

Hun er derimot sta som et esel, har ressursforsvar og typisk bulldog-oppførsel. Dette er en rase som kan mene alvor ved bråk, og deres stahet gjør dem ikke nødvendigvis særlig lette å trene. Samkjønnsaggressivitet er heller ikke så ukjent på rasen.

Det er en aktiv rase som fortjener et aktivt liv. Å holde dem tynne og i god form er livsviktig for at de skal ha best mulig pust. Men til tross for at min søsters hund kommer fra god oppdretter, går en time i skogen hver dag, løper med store hunder og er slank så må hun opereres til sommeren for bløtvev i ganen og trange nesebor som gjør at hun ikke får puste. Heteslag er også noe man må tenke på, det trenger ikke å være mer enn 15 grader ute og sol før fraller begynner å slite. Anbefaler alltid sele på rasen pga bløtvevet i ganen og halsen. 

Det er en god familiehund og de aller fleste (utenom min søsters) er god med barn. 

- - -

For å være helt ærlig, jeg kan ikke skjønne at folk vil ha rasen. Ja de er fantastisk morsomme, men jeg har aldri... og da mener jeg ALDRI møtt en fransk bulldog med god pust. De som påstår at deres fralle har god pust får leke med mine hunder i 15 minutters tid i 10-15 grader og så ser jeg fort at det ikke er sant. Nesten alle fralle-eiere har skylapper og kan ikke se probleme. Snorking? Grynting? Pesing på tur selv om det såvidt er 10 grader? Helt normalt i deres øyne! Jeg derimot reagerer sterkt. Er medlem rasegruppen på facebook, og jeg ser alt for mye tjukke fraller med dårlige neser og forferdelig pust, enda eiere og oppdrettere (!!!) fronter dem som sunne individer av rasen. 

Anonymkode: a34b6...60d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har hatt rasen, og de hundene rakk ikke bli mer enn 4 og 6 år før de døde. Er meget skeptisk til oppdretteren din som sier hun er opptatt av helsen til hunden når hun likevel avler frenchies. Rasestandarden til hunden garanterer helseproblemer. 

Anonymkode: 1adb8...075

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere som kjøper slike hunder og spesielt disse ren-rase hundene er med på å støtte misavl av disse. Dette gjelder flere hunderaser. Stakkars hunder sier jeg bare😪 Spiller ingen rolle om det er oppdretter eller ei. 

Anonymkode: 9463d...c9c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som har hatt to. Kjøpt av seriøse oppdrettere med fokus på god helse, så klart. Husker at den ene holdt på å krepere av overoppheting en sommer de var ute og gikk en liten rusletur i 16-17 varmegrader. Samme hund fikk noe øyegreier den måtte gjennom operasjoner for. Plagdes med ørene gjorde den også. Ble avlivet før den var 5. Den andre ble avlivet da den var 2 eller 3, er ikke sikker på hva som feilte den. 

Han skal nå skaffe seg en ny. For de er da så søte og morsomme.

Anonymkode: 81b6d...465

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville unngått å velge raser som er så degenererte og feilavlet. Det burde vært forbudt å avle dyr slik.

Anonymkode: 6671f...e4f

• Liker 4
Skrevet

Don't. Ikke støtt avl på slike raser.

• Liker 3
Skrevet
På 28.5.2019 den 7.21, AnonymBruker skrev:

Dere som kjøper slike hunder og spesielt disse ren-rase hundene er med på å støtte misavl av disse. Dette gjelder flere hunderaser. Stakkars hunder sier jeg bare😪 Spiller ingen rolle om det er oppdretter eller ei. 

Anonymkode: 9463d...c9c

Ingenting galt med seriøst renraset oppdrett. Problemet er at mange driver butikk og/eller har null peiling.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

Ingenting galt med seriøst renraset oppdrett. Problemet er at mange driver butikk og/eller har null peiling.

Eller at enkelte raser faktisk er så ihjelavlet at de bare burde få dø ut. Synd men sant.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller at enkelte raser faktisk er så ihjelavlet at de bare burde få dø ut. Synd men sant.

Ja, fordi man driver butikk (og tenker profitt) og/eller har null peiling.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, norw skrev:

Ja, fordi man driver butikk (og tenker profitt) og/eller har null peiling.

Og fordi noen rasestandarder forteller at bikkja skal ha et utseende som ikke er forenlig med et verdig liv.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har fransk bulldog. Sta som et esel. Veldig hjemmekjær og glad i barna. Aldri aggressiv mot barn. Vår snorker når den ligger på rygg. Trimturer på 7-8 km er ikke noe problem.

Største problemet har vært eksem. Veldig sart hud. 

Den passer veldig bra for oss. Glad i sofaen, veldig hyggelig med barn, passe lange lufteturer.

Vår er slank men ca14kg. Mistenker en boxer har vært blandet inn siden den er endelig større enn andre franske bulldogger. Den er nå 9år gammel og frisk og rask.

Anonymkode: 83c4e...7ec

AnonymBruker
Skrevet

Avler man på Fransk bulldog fremmer man ikke "god helse" uansett. En hund med så inntrykt snute vil aldri klare å puste normalt. Hvis du ender opp med å kjøpe, ikke spill overrasket om hunden sliter over 15 grader og ikke klarer å leke med andre hunder lenger enn et kvarter i gangen. Hvis valpene ikke på magisk vis er født med en normal snute, er de dømt til å ha disse plagene. 

IKKE STØTT UETISK AVL!

Anonymkode: 55985...ce3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...