Gå til innhold

"Ekstrem Rengjøring" og sølvbad


Gjest Emera

Anbefalte innlegg

I det første, tror jeg, programmet i denne serien lagde en av vaskedamene et sølvbad. Hun bela et kar med aluminiumsfolie, fylte opp med vann og hadde ett eller annet "pulver" oppi. Så dyppet hun sølvet i dette og det ble blankt og nydelig!

Saken er at jeg fikk ikke med meg hva slags pulver hun hadde oppi vannet. Er det noen som husker dette? Eller som vet hva som kan brukes til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg gidder ikke pusse sølvtøy, men legger en koppehåndduk i bunnen på en kjele, og koker opp vann. Har oppi bakepulver og skrur av varmen. Lar det ligge der i ca 20 minutt. Dette må gjøres i flere omganger, eller gjør som jeg, bruk flere kjeler. Så er det bare å vaske det opp på vanlig måte. Minuset er at all mørkere patinering forsvinner, slik at alt blir like blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minuset er at all mørkere patinering forsvinner, slik at alt blir like blankt.

Er det samme som skjer ved å bruke folie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg tenkte å bruke dette rådet kun til sølv som skal være helt blankt, ikke oksidert bunadssølv eller slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig salt som er vanlig å bruke sammen med aluminiumsfolie. Tror du må ha mye salt i også. Og så må vannet være veldig varmt, helst nesten kokende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Årsaken til at dette virker er at svovel, som er endel av det mørke stoffet som dannes på sølvtøy, foretrekker å danne en kjemisk forbindelse med aluminium enn med sølv om begge finnes. Aluminium har såkalt høyere affinitet for svovel enn sølv.

Fint forklart her med bilder og alt:

http://ng.fu.no/adventskalender/?dokument=...28.21:40:50.txt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer alt sølvtøy i tette plasposer. På den måten slipper jeg å pusse dem særlig ofte. Er ikke sikker på om salt og aluminimunsfolie-varianten er så bra for sølvtøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje et dumt spørsmål, men kan dette brukes til sølvsmykker også? Jeg har et sølvkjede som har blitt helt brunt, til tross for at jeg bare har hatt det i noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Emera

Da er saltbadet utprøvd.

Det fungerte helt utmerket!

Fulgte fremgangsmåten som står litt nedpå denne siden. Skylte godt og tørket med myk klut etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde også hørt rykter om at aluminiumsfolie fungerte på samme måte som disse TV-shop-"tallerknene".

Så i julen, hvor hele familien snur døgnet og vi gjerne pynter bord klokken tre om natten, dro vi i gang med et forsøk i vasken. Måtte mye salt til ja, og det var like artig å se på som på TV :D Anbefales. Er også gøy å ta det opp på video som vi gjorde - hysterisk festlig å se oss stå overengasjerte ved vasken midt på natten natt til 2. juledag og rope begeistret til hverandre for å overdøve vannet som rant :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...