AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Noen som gjør det istedenfor å leie ut vanlig? Vi eier en tomannsbolig der vi bor selv i over halve, og leier ut litt under halve. Nå har leietakeren sagt opp, og vi lurer litt på å møblere å leie ut gjennom airbnb og/eller annen korttidsleie. Vet at vi må betale 22 % skatt, nå er det jo skattefritt. Vi har også en uselvstendig hybel(De deler ett av våre bad med oss). Forstår meg ikke helt på om denne fremdeles er skattefri da, eller om man må skatte av alt eller ingenting?! Slik reglene er kan vi idag leie ut en familieleilighet og en uselvstendig hybel skattefritt når vi bor i huset selv, og utleieverdien i vår del er høyest. Er det verdt å leie ut på denne måten? Mye papirarbeid? Sender airbnb inn til skatteetaten hvor mye man har tjent, eller må man føre nøye regnskap selv? Hvem vasker ut? Hovedgrunnen til å i det hele tatt vurdere dette er at da kan vi bruke denne leiligheten selv (og til gjester)når den ikke er utleid. Hadde egentlig trengt plassen selv, men har mye lån og trenger pengene mer.... Noen tips eller råd? Anonymkode: 552e2...d26
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Finnes en skattekalkulator her for korttidsutleie: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2696-skatt-pa-utleie-via-airbnb så sjekk ut den Men joda, det blir jo litt mer administrasjon, siden det vil være et nytt leieforhold hver gang den leies ut på Airbnb. Man må naturlig nok ha oversikt over hva man totalt sett tjener, slik at man kan skatte korrekt, jeg hadde ikke stolt på at Airbnb sender inn dette. Om AirBnB har norsk filial, så kan det hende de sender informasjonen inn til skatteetaten slik at det står oppført på skattemeldingen, men dette ville jeg nok uansett ha sjekket nøye når skattemeldignen kommer, og sammenlignet med eget regnskap. Hvem som vasker ut er jo opp til dere, enten dere velger å gjøre det selv eller leie inn hjelp. Det viktige er at den bør være strøken før hvert leieforhold slik at dere i det minste oppnår ok rating. Husk også å sørge for vask av sengetøy, håndklær og vedlikehold av andre ting dere mener skal være tilgjengelig for leietakere. Risikoen for skadedyr som veggdyr, kre og kakerlakker er høyere i utleieboliger som leies ut til mange, så sørg for å følge godt med. Anonymkode: 90f1d...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Det er en del mer jobb med airbnb, fordi hver gang noen drar må dere vaske etter dem, skifte sengetøy og håndklær, og ha påfyll av såpe på bad/kjøkken, toalettpapir, nye kluter, oppvask håndkle, tørkerull o.l. Dette er det vanlige opplegget, såkalte basisartikler, hvis dere krever at leietaker vasker selv og må ha med eget sengetøy/håndkle/såpe må dere kutte drastisk i prisen og dere får nok også færre interesserte leietakere, siden det blir et dårligere tilbud enn det som er vanlig. Det eneste leietaker som regel forventes å gjøre er å ta oppvask/sette på oppvaskmaskin og rydde leiligheten til slik de fant den. Men dere må uansett sjekke at oppvasken faktisk er ren før neste gjest. Litt usikker på om det med oppvask er et krav til gjesten eller om det bare er en vane jeg har fått. Mulig dere må gjøre det også. Jeg har brukt mye airbnb, og leier kun steder som tilbyr basisartikler. Anonymkode: 28c47...770
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Har du kremgjester, er det ren netto. Får du møkkagjester, er det fort lite moro. Så det kommer an på om dere er flinke til å sile. Anonymkode: d45c6...e4b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Har du kremgjester, er det ren netto. Får du møkkagjester, er det fort lite moro. Så det kommer an på om dere er flinke til å sile. Anonymkode: d45c6...e4b Litt sleivete skrevet. Du må naturligvis skatte. Anonymkode: d45c6...e4b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 Jeg hadde ikke leid ut leiligheten min på denne måten, da det er langt mer vanlig å ha skadedyr i boligene sine andre steder i verden. Man skal ikke reise særlig langt før "alle" boliger har skjeggkre, f.eks. Disse kan bli med i kofferten. Hadde ikke tatt sjansen. Anonymkode: 62186...6cf
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke leid ut leiligheten min på denne måten, da det er langt mer vanlig å ha skadedyr i boligene sine andre steder i verden. Man skal ikke reise særlig langt før "alle" boliger har skjeggkre, f.eks. Disse kan bli med i kofferten. Hadde ikke tatt sjansen. Anonymkode: 62186...6cf Jepp, ingen utleie her pga frykten for dette. Anonymkode: fe65d...5fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå