Jens Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Sønnen min på 15 år har pollenallergi. For tiden plages han endel. Forrige mandag hadde de sløyd og da ringe han meg og sa han nesten ikke kunne puste. Denne mandagen var vi føre var og sendte en mail til skolen om at sønnen vår ikke skulle ha sløyd pga allergi. Fikk en sms av sønnen min senere om at han ikke hadde fått lov til å slippe da de ikke hadde noe sted han kunne være. Dette er da ikke greit? Noen som har vært i en liknende situasjon? F.eks, hva gjør barn med astma når det er sløyd?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Hva er sammenhengen mellom sløyd og pollenallergi? Anonymkode: dc6be...973 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Han kan vel bare bruke støvmaske? Anonymkode: 01c87...97b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Datteren min har astma og hun har sløyd som alle andre. Ser ikke helt hva pollenallergi har å si for sløyd på skolen?👀 Anonymkode: 70d9f...fd7 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 14 minutter siden, Jens skrev: Sønnen min på 15 år har pollenallergi. For tiden plages han endel. Forrige mandag hadde de sløyd og da ringe han meg og sa han nesten ikke kunne puste. Denne mandagen var vi føre var og sendte en mail til skolen om at sønnen vår ikke skulle ha sløyd pga allergi. Fikk en sms av sønnen min senere om at han ikke hadde fått lov til å slippe da de ikke hadde noe sted han kunne være. Dette er da ikke greit? Noen som har vært i en liknende situasjon? F.eks, hva gjør barn med astma når det er sløyd? Hvorfor kan ikke barnet ha sløyd? Synes du det er ok å lære han at en gir opp ved første hinder? Ungen blir før eller siden voksen og må gjøre aktiviteter som medfører (delvis intenst) ubehag eller gå glipp av mye her i livet. Like godt å begynne å lære han å takle ubehag her og nå. Altså: jeg reagerer selv på trespon, men det er da ikke verre enn at jeg pusser opp hjemme. Stikkordene er ansiktsmaske, briller og våt klut. Det barnet opplever er rimelig ufarlige kryssallergiske plager. Og det er da greiest å lære ungen at han må tilrettelegge slik at han kan delta, ikke forventes å "tilrettelegges" bort fra aktiviteter. Kjøp inn briller og pustemaske. Send han på sløyd. Få han til å vaske ansikt og hender og bytte antrekk etter timen. Og han har lært noe konstruktivt heller enn å oppleve at han måtte gi tapt for allergien. Anonymkode: b2331...17d 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 Kan han bruke støvmaske? Er det pollen i treverk? Jeg trodde ikke det var det? Mulig det er spor? Anonymkode: a5c6e...29e
Jens Skrevet 27. mai 2019 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2019 saken er at han er så sår i hals og nese, så støvet i sløyden irriterer mye mer enn vanlig.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #8 Skrevet 27. mai 2019 Skolen har en tilretteleggingsplikt, og hvis barnet er friskt nok til å være på skolen, så lenge han ikke deltar i en bestemt del av undervisningen, plikter de å tilrettelegge. «Har ikke plass» er ikke en gangbar unnskyldning, men tilretteleggingen må tilpasses omfanget av problemet. Jeg regner med at dere tenker flere tanker på en gang i dette tilfellet. Samarbeid med skolen er jo én del av det hele, men helsevesenet er også nyttige: kanskje har allergilege eller fastlege erfaring fra liknende tilfeller? Eller helsesøster? Medisineringen - er den optimal? osv osv Anonymkode: 93741...ce8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå