Gå til innhold

Frankrike må være en av de dyreste landene i hele verden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig i Sør-Frankrike og fikk sjokk over hvor dyrt det var. Flere steder var det dyrere enn de mest fancy barer på Frogner i Oslo. Det eneste som var rimelig var frisør, det var halv pris i forhold til Norge. Skal sies at dette var i Cannes-området, og der er det jo ganske dyrt, men likevel da 😮 

Forstår ikke hvordan folk har råd til å bo der jeg, en gjennomsnittslønn i Frankrike er vel rundt 1000 euro. Og barnefamilier som reiser dit på ferie må jo være styrtrike for å ha råd. Koster jo 25 euro dagen for en solstol og. 

Hvorfor er det så ekstremt dyrt der nede? Og det gjelder ikke bare i sør forresten, kjenner flere som har vært både i nord og i øst og det var dyrt der også. 

Anonymkode: 2c34c...d41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rivieraen er dyrest, og store byer. Der samles de rikeste. End of discussion.

Anonymkode: 9c936...e4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rivieraen er dyrest, og store byer. Der samles de rikeste. End of discussion.

Anonymkode: 9c936...e4b

Hvorfor så aggressiv? Det var bare et spørsmål, og det er vel lov å spør om ting man lurer på her? Jeg kjenner en gjeng fra jobb som var i Le Havre forrige uke. Var ille dyrt der og visstnok. Le Havre er vel ikke akkurat en metropol for fashion og champagne. 

• Liker 5
Skrevet

Ja det er kjempe dyrt! :(

Frisør også btw... jeg betalte 1800 kr sist for striping og klipp. 

Vi drar til frankrike noen uker hvert år, til rivieraen. Men det er fordi min familie har et hus der, så vi bor gratis og har gratis lån av bil. 

Vi handler på den lokale matbutikken (ca lile priser som på kiwi i norge) og lager mat hjemme. Spiser max 1 måltid pr dag på restaurant. 

Hadde vi skulle betale for hotell hadde det vært aaaalt for dyrt

AnonymBruker
Skrevet

Er uansett mye billigere enn f.eks Sveits og Norge

Anonymkode: 13455...576

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Frankrike er veldig dyrt. De har vel ikke lyst til å bli sånn "harry-syden", ser jeg for meg... 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er uansett mye billigere enn f.eks Sveits og Norge

Nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Rucula skrev:

Ja det er kjempe dyrt! :(

Frisør også btw... jeg betalte 1800 kr sist for striping og klipp. 

Vi drar til frankrike noen uker hvert år, til rivieraen. Men det er fordi min familie har et hus der, så vi bor gratis og har gratis lån av bil. 

Vi handler på den lokale matbutikken (ca lile priser som på kiwi i norge) og lager mat hjemme. Spiser max 1 måltid pr dag på restaurant. 

Hadde vi skulle betale for hotell hadde det vært aaaalt for dyrt

Det forklarer sikkert hvorfor flyet var stappfullt av norske barnefamilier med både 2 og 5 barn. Jeg ble bare så fascinert av hvordan folk faktisk har råd 😮 Og greit nok at det er mange med god råd i Norge, men altså du skal ha GANSKE god økonomi for å ha råd til 1-2 uker i Frankrike (og i sør spesielt) med alt det innebærer av mat, transport, aktiviteter etc. 

I matbutikkene så var det jo ganske greie priser på ting. Jeg var innom Monoprix og hvis man handler f.eks der så kan man lage middag selv. 2-3 måltider ute, selv på en moderat priset restaurant blir fort 50 eur pr pers med drikke. For bare noen få år siden kunne jeg få et måltid (med vin og dessert) i Nice for under 20 euro, men det er vanskelig å finne nå. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forklarer sikkert hvorfor flyet var stappfullt av norske barnefamilier med både 2 og 5 barn. Jeg ble bare så fascinert av hvordan folk faktisk har råd 😮 Og greit nok at det er mange med god råd i Norge, men altså du skal ha GANSKE god økonomi for å ha råd til 1-2 uker i Frankrike (og i sør spesielt) med alt det innebærer av mat, transport, aktiviteter etc. 

I matbutikkene så var det jo ganske greie priser på ting. Jeg var innom Monoprix og hvis man handler f.eks der så kan man lage middag selv. 2-3 måltider ute, selv på en moderat priset restaurant blir fort 50 eur pr pers med drikke. For bare noen få år siden kunne jeg få et måltid (med vin og dessert) i Nice for under 20 euro, men det er vanskelig å finne nå. 

Ja det er fryktelig dyrt. Vi hadde som sagt aldri dratt ditt om det ikke var "gratis" . Jeg vet at det koster 15-30 000 i uka å leie de husene der nede, så man bør ha god råd ja.. 😳

Solstoler leier vi heller ikke.  Har bademuligheter i hagen og en stor parasoll og sånne matter vi tar med oss til stranda. Så bør man ha med seg niste til stranda.  

Når vi skal til byene rundt så kjører vi selv eller ta bussen, en liten taxi tur er fort 60 euro

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at ikke innbyggerene tar til gatene og protesterer. Kanskje med noen slags vester med en iøyefallende farge hadde vært en god idé

Anonymkode: bc0c3...cee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er da alltid dyrt på populære destinasjoner...?

Og de lever jo av turisme i den delen, så for dem er det tolererbart. Det er bedre enn alternativet.

Anonymkode: 07c6d...0c9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da alltid dyrt på populære destinasjoner...?

Og de lever jo av turisme i den delen, så for dem er det tolererbart. Det er bedre enn alternativet.

Anonymkode: 07c6d...0c9

Den franske rivieraen er jo et av verdens aller aller dyreste steder! 

Kan ikke sammenlignes med andre populære reisemål i europa

Anonymkode: e3b87...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den franske rivieraen er jo et av verdens aller aller dyreste steder! 

Kan ikke sammenlignes med andre populære reisemål i europa

Anonymkode: e3b87...e11

Tja, Nord Italia og Amalfikysten er enda dyrere. Samme med Sveits.

Anonymkode: eb99b...a26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Rucula skrev:

Nei

Wow for et argument.

AnonymBruker
Skrevet

Etter at euroen ble dyr og lønningene i norge stoppet opp så har ferier i eu blitt betydelig dyrere for lommeboka. I skoleferier får man heller vanligvis ikke tak i billige flybilletter eller hoteller ved stranda.

Anonymkode: af09c...2b8

• Liker 1
Skrevet

Har vært i Nice og fant en strandklubb som tok 16 Euro pr dag, det var det billigste vi fant. Men man har ikke lov til å verken ta med drikke eller mat til disse klubbene, man må kjøpe alt der. Og en flaske vann koster lett 40 kr ++.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...