Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #21 Del Skrevet 27. april 2005 Synes det var riktig gjort ja. Derimot synes jeg det var noe sært å gi bryllupsgave på forskudd i tilfelle hun døde før et evt bryllup. Ingen føler vel at de blir forskjellsbehandlet fordi de ikke får bryllupsgave fra en bestemor som er død? Jeg ville nok heller ikke gi penger til (evt) barn som ikke gifter seg. Konfirmasjon foregår stort sett samtidig for alle, når en er 14 år. Om mitt barn ikke er gift når de er 50, betyr ikke det at de ikke kommer til å gifte seg en dag. Pengegaver ifb med brylupp vil jeg jo se på som sponsing av selve bryllupet, ikke som en ren gave. (men det er meg, da) Men jeg har jo ikke tenkt å sitte og ruge på pengene mine heller om de ikke gifter seg, kommer jo til å gi til barna uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 27. april 2005 #22 Del Skrevet 27. april 2005 for bestemor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porselen Skrevet 28. april 2005 #23 Del Skrevet 28. april 2005 Min farmor var i to konfirmasjoner med en ukes mellomrom, til to av sien barnebarn, den ene var min bror og den andre var da mitt søskenbarn. Min bror fikk et beløp som vi syntes var greit, uken etter var vi alle i neste konfirmasjon og han fikk dobbelt så stort beløp. Og sånn har det vært hele veien, barna til hennes barn som er født innenfor ekteskapet har alltid fått mere enn vi barna av hennes barn fra førekteskapelige tid. Så jeg synes at du skal være kjempefornøyd med at bestemor ikke gjør forskjell, at hun unner alle hennes barnebarn like mye. Og det står like mye respekt av en tenåring som velger å ikke konfirmere seg som av de som velger å konfirmere seg. Å være den som ikke konfirmerer seg er ofte et mere bevisst valg, ikke et valg basert på tradisjon og familiens ønsker og frykten for å skille seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 28. april 2005 #24 Del Skrevet 28. april 2005 Synes det er flott at bestemor ikke gjør forskjell - og det at hun velger å gi gaven uavhengig av om barna velger konfirmasjon eller ikke (uavhengig av hvilken grunn) - er veldig bra - Det er mange nok som konfirmerer seg bare pga gavene - og dette er hun hvertfall ikke med på å støtte oppunder i og med at alle får det samme uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #25 Del Skrevet 28. april 2005 Da jeg valgte å ikke konfirmere meg (dels på grunn av at foreldrene mine ikke ville, dels fordi jeg ikke følte noe behov for det selv) fikk jeg likevel en like stor gave som de av mine søskenbarn som konfirmerte seg. Jeg vet at besteforeldrene mine hadde foretrukket at jeg konfirmerte meg -av formelle grunner, fest o.l, ikke pga religiøs tilhørighet, og jeg vet de var irriterte på min familie. Nettopp derfor synes jeg det er fint at de likevel ikke forskjellsbehandler tenåringen - det vitner om i hvert fall LITT storsinn. Sånn var det i min familie i hvert fall, i trådtarters er kanskje ikke bestemoren irritert på de som ikke arrangerer festene engang, hva vet jeg. Synes uansett det er fint at hun gir like stor gave til begge. Forresten forventet jeg ikke noen konfirmasjons-størrelses-gave da jeg ikke konfirmerte meg, men jeg setter pris på at mitt valg ikke ble "priset ned". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #26 Del Skrevet 28. april 2005 Synes det var riktig gjort ja. Derimot synes jeg det var noe sært å gi bryllupsgave på forskudd i tilfelle hun døde før et evt bryllup. Ingen føler vel at de blir forskjellsbehandlet fordi de ikke får bryllupsgave fra en bestemor som er død?. Ikke om man har en alvorlig sykdom, og vet man lever på lånt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 28. april 2005 #27 Del Skrevet 28. april 2005 Synes bestemor gjør helt rett jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. april 2005 #28 Del Skrevet 28. april 2005 Høres ut som bestemoren IKKE gjør forskjell. Hun gir jo begge samme presang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #29 Del Skrevet 28. april 2005 Har to barn og kun den ene valgte konfirmasjon. Besteforeldre ga penger til han som ikke konfirmerte seg også. penger han kunne bruke til noe han ønsket seg. Ingen som har reagert på det iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 28. april 2005 #30 Del Skrevet 28. april 2005 Er selvfølgelig enig med alle de andre som har svart her at bestemoren gjør helt rett. Synes nok det ville vært rart om hun bare gav til det barnebarnet som konfirmerte seg. Om barnet ikke vil konfirmere seg synes jeg kanskje foreldrene kunne holde et selskap for ham/henne likevel. På fødselsdagen eller noe? En veninne av meg konfirmerte seg hverken kirkelig eller borgerlig husker jeg. Foreldrene stelte likevel istand en sommerfest for henne der slektningene var invitert. Synes det var et bra tiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #31 Del Skrevet 29. april 2005 Jeg syns bestemor gjør feil. Det blir som å gi to søstre samme gave på den ene søsterens bryllupsdag. Altså fullstendig høl i huet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #32 Del Skrevet 29. april 2005 Jeg syns bestemor gjør feil. Det blir som å gi to søstre samme gave på den ene søsterens bryllupsdag. Altså fullstendig høl i huet. Høl i hodet her var analogien din, for den er det tilnærmet null samsvar i. Bestemoren har skjønt at konfirmasjon for de fleste er en mulighet til å skaffe seg anlegg og moped. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. april 2005 #33 Del Skrevet 29. april 2005 Jeg syns bestemor gjør feil. Det blir som å gi to søstre samme gave på den ene søsterens bryllupsdag. Altså fullstendig høl i huet. Hvor mange gifter seg bare for å få gaver? Og hvor mange tror du konfimerer seg bare for pengene sin skyld? Jeg syns det blir helt feil å dra en sammenheng mellom et bryllup og komfirmasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #34 Del Skrevet 29. april 2005 Hvor mange gifter seg bare for å få gaver? Og hvor mange tror du konfimerer seg bare for pengene sin skyld? Og derfor er det greit for oss voksne å bifalle det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #35 Del Skrevet 29. april 2005 Og derfor er det greit for oss voksne å bifalle det? Nei, du kan bare la være å gi gaver. Hva er i det hele tatt hensikten med å få så mange gaver til konfirmasjonen? Det er ingen grunn til at man skal få noe som helst. Men så lenge bestemor gir den ene fjortenåringen en gave, er det bare rett og rimelig av en god bestemor å gi en tilsvarende gave til den andre. Det beste hadde så klart at ingen hadde fått noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mzluze, ikke logget inn Skrevet 29. april 2005 #36 Del Skrevet 29. april 2005 masse heder til bestemor her, fordi hun ikke gjør forskjell på barnebarn. !! Selv valgte jeg å ikke konfirmere meg, hverken via kirke eller humanetisk forbund. Og jeg visste da at jeg ikke ville få noe gavedryss som min eldre bror fikk da han konfirmerte seg i kirken. Noe som var greit for meg. Men noen av mine slektninger gav penger likevel, og fortalte meg da at de fikk jeg til å bruke på noe jeg ønsket meg -fordi- jeg hadde vist at jeg var voksen siden jeg ikke ville konfirmere meg "bare for å få gaver". Og det var jo hyggelig :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #37 Del Skrevet 29. april 2005 Jeg syns dere er blodig urettferdige her, mot de som faktisk velger å konfirmere seg for å bekrefte sitt forhold til Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #38 Del Skrevet 29. april 2005 Jeg syns dere er blodig urettferdige her' date=' mot de som faktisk velger å konfirmere seg for å bekrefte sitt forhold til Gud.[/quote'] holder det ikke med bekreftelsen? Eller er det viktig med gullkalven gaver også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 29. april 2005 #39 Del Skrevet 29. april 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #40 Del Skrevet 29. april 2005 Det jeg reagerer på er at det virker som om dere tror at stort sett alle konfirmanter gjør det fordi de vil ha gaver. Da jeg var konfirmant betydde ikke gavene noe mer enn at det var ting man fikk, og jeg husker ikke mer enn et par ting jeg fikk; bunaden min, Bibelen min og et gravert smykke.... ting jeg har den dag i dag og tar vare på med glede i hjertet. Men jeg husker godt følelsen da jeg tok på meg konfirmantkappen, følelsen da vi gikk opp altergangen, og da presten la hånden sin på hodet mitt. Gi konfirmantene litt kreditt, det er faktisk slik at noen fremdeles konfirmerer seg pga sin kristne tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå