Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #1 Skrevet 27. april 2005 En bestemor har to barnebarn i konfirmasjonsalderen. Den ene har valgt å konfirmere seg med tilhørende selskap. Den andre har valgt å ikke konfirmere seg og får heller en ferie. (Tror det nok er litt press fra foreldre som ikke ønsker alt styret en konfirmasjon innebærer) Bestemor gir samme presang (penger) til begge barnebarna sine selv om det faktisk bare er en konfirmant. Synspunkter?
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #2 Skrevet 27. april 2005 Helt rett! Hva mener du da? At det ene barnebarnet skal få mer penger fordi hun tilfeldigvis tilhører "riktig" religion?
Gjest Ship Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Kan ikke se at innlegget mitt inneholder noe vedrørende religion. Var ute etter synspunkter på at bestemor velger å gi begge barnebarn samme sum penger selv om kun den ene er konfirmant.
Gjest Ship Skrevet 27. april 2005 #4 Skrevet 27. april 2005 Kan presisere nærmere. Bestemor var i konfirmasjonen til det ene barnebarnet sitt. H*n fikk penger i konfirmasjonspresang. Samme beløp ble gitt til det barnebarnet som ikke konfirmerte seg.
Gjest Emera Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Samme hva bestemor hadde gjort her så ville vel noen ha klaget. Hun har valgt å følge sin egen rettferdighetssans, og det synes jeg er helt greit.
Gjest Wendy Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Jeg synes dette er riktig. For meg blir det feil å gjøre forskjell. Jeg vil sammenligne med å gi andre gaver. Ville jeg gitt julegave til en men ikke den andre? Nei. Og hvor mange unge idag konfirmerer seg fordi de faktisk er kristne? De fleste jeg snakker med innrømmer at de og vennene gjør det mest for pengenes skyld.
Gjest Seleena Skrevet 27. april 2005 #7 Skrevet 27. april 2005 Ho likar rett og slett ikkje å gjere forskjell. Skjønner ikkje kvifor dette skal vere noko problem i det heile. Dei får jo like mykje pengar begge to? Og det er jo ho sjølv som bestemmer kven ho skal gi pengar til. Uansett om man er konfirmant eller ikkje så er det jo greit med litt pengar når man er 14/15 år, og sidan h*n eine skal reise, så er det jo greit med litt i kassa. Er du mamma til h*n eine kanskje? Trur ikkje du skal leggje deg opp i dette!
Laina Skrevet 27. april 2005 #8 Skrevet 27. april 2005 Jeg syns det høres ut som en veldig rettferdig bestemor, jeg! Jeg ser liksom ikke helt logikken i at konfirmanten skal få gave, men ikke den andre. Ikke i dagens samfunn. Konfirmasjon har ikke lenger den "verdien" det hadde før i tiden.
Gjest gjesta Skrevet 27. april 2005 #9 Skrevet 27. april 2005 Sånn er bestemoren her også. Hun er faktisk veldig opptatt av å ikke gjøre forskjell. Synes det er helt greit for da skaper iallfall ikke det gnisninger mellom barnebarna.
sixx Skrevet 27. april 2005 #10 Skrevet 27. april 2005 Jeg vet ikke helt hvordan det kan være urettferdig å gi begge barnebarna lik pengesum. (Kan det være fordi den ene familien har hatt utgifter til konfirmasjon...og at bestemor har nytt godt av dette ved at hun har fått mat?) :klø: Uansett så er det bestemor som bestemmer hvem hun vil gi penger til. Jeg synes det er helt greit det bestemor gjør.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #12 Skrevet 27. april 2005 Jeg får nesten bekjenne mine fordommer Etter å ha lest første setning av førsteinnlegget, tenkte jeg; Aha, her er det en bestemor som gir gave til konfirmanten og skal "straffe" den andre for å ikke ha konfirmert seg...Og det var helt feil!!! - - - - Klok bestemor syns jeg!
Aurora20 Skrevet 27. april 2005 #13 Skrevet 27. april 2005 Overskriften på dette innlegget var "gjør bestemor forskjell?" Synes det var et litt "retorisk" spørsmål jeg, hvis jeg bruker det rette uttrykket. Har på følelsen av at trådstarter synes denne bestemoren er urimelig, noe jeg ikke kan forstå hvorfor. Mange foreldre gir ikke barna mulighet til å konfirmere seg om de ikke velger den kirkelige varianten, noe jeg synes er forståelig i og med at konfirmasjon betyr "dåpsbekreftelse". Hva om dette gjaldte disse to ungdommene også? Nei, huff! Føler at jeg blir litt irritert av dette jeg.. Synes denne bestemoren virker utrolig fornuftig, spør du meg!
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #14 Skrevet 27. april 2005 Jeg syns at det var kjempeflott gjort av bestemoren! Min bestemor lever enda, men det året førstemann av søskenbarna giftet seg, delte hun ut en større sum til alle barnebarna, og sa at det var bryllupsgave på forskudd. Dette fordi hun var redd hun skulle dø før yngstemann av søskenbarna ble gift. Hele familien syns det var en fin ide, spesielt i dag da det er like vanlig at man lar være å gifte seg. På samme måte anser jeg det som naturlig å gi lik støtte til barn som studerer, uavhengig av hvilket studie de velger. Men meg om det........
Orthia Skrevet 27. april 2005 #15 Skrevet 27. april 2005 Heldige barnebarn med en rettferdig bestemor som ikke gjør forskjell.
Twigi Skrevet 27. april 2005 #16 Skrevet 27. april 2005 Synes bestemor er fornuftig, jeg.. Derimot så synes jeg litt synd på den tenåringen som "valgte" å ikke konfirmere seg. Konfirmasjon "betyr" ikke bekreftelse av dåpsløftet, men er et overgangsrite. Alle kulturer har sine seremonier for å markere overgang fra barn til voksen. Uansett hvilken form man ønsker, så synes jeg dette er en viktig markering for ungdommen. Joda, de er kanskje mye opptatt av gaver og penger, men jeg tror mange av dem setter pris på å bli gjort litt stas på i familien. Man MÅ jo ikke gjøre dette til en kjempestor go -dyr sak, da. Det viktigste er at failien møtes!
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #17 Skrevet 27. april 2005 Jeg ser ikke problemet. Synes det var helt rett av bestemoren å gi lik sum til begge barnebarna.
Gjest Leola Skrevet 27. april 2005 #18 Skrevet 27. april 2005 En flott bestemor som ikke gjør forskjell på barnebarna sine :-) Akkurat slik skal jeg gjøre og. Dessuten skal mine barn få akkurat samme beløp fra meg enten de velger å gifte seg eller være samboere...
Gjest Madam Felle Skrevet 27. april 2005 #19 Skrevet 27. april 2005 Utrolig fint gjort av bestemoren, for det er nok ikke alle som ahdde gjort det samme.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 27. april 2005 #20 Skrevet 27. april 2005 Flott gjort av bestemoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå