Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2005 #1 Del Skrevet 27. april 2005 Skjønner det bare ikke, hos alle andre som har en tue gressløk vokser den over alle støvelskaft, men hos oss ikke snakk om at den vokser. Blir bare liten og puslete, tør ikke høste av den i frykt for at den skal dø helt i fra meg. Nå er det jo ennå litt tidlig for høsting av gressløk, i alle fall hos meg, men hva kan jeg gjøre for at den skal trives. Får nemlig til de fleste andre urter, til og med basilikum. Den står i vanlig sandblandet jord, godt drenert. Trenger den noe spesiell gjødsling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 27. april 2005 #2 Del Skrevet 27. april 2005 Du må klippe av den for at den skal bli sterkere. Pass også på at den får nok lys, min sto i skyggen av en annen plante, og der trivdes den ikke. Den liker heller ikke å tørke helt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 27. april 2005 #3 Del Skrevet 27. april 2005 Det er jo litt rart. Gressløk er jo noe av det mest hardføre som er. Men sol og vann må den ha (det er alt min får og den er klipt to ganger alt). Klipp den helt ned så den kan komme fra bunn igjen. Mulig det kan være noe med selve planta også, vet ikke. Kjøp en sånn gressløk i potte (den lille til 12-15,- ) og plant ved sideav, klipp ned så får du litt mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loop Skrevet 27. april 2005 #4 Del Skrevet 27. april 2005 Skal den bli stor så er min erfaring at du må så den selv eller få en stor avlegger. De som kjøpes ferdig i potter er kun ment å brukes til de er tomme. Røttene er for tette til at de vokser videre. Det var kanskje ikke det som er problemet ditt, men jeg nevner det allikevel. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 27. april 2005 #5 Del Skrevet 27. april 2005 Jeg fikk en rot i fjor fra en venninne, og sådde en potte selv. Den roten jeg fikk, kom med store, kraftige gressløkstengler med en gang - de var tykke og solide med en gang de stakk hodet opp av jorden! De jeg sådde i fjor, de kommer opp som små, tynne pingler. Den "gamle" roten er ikke stor, dvs. det er en ikke så mye som vokser i potta. Burde jeg da klippe ned hele greia, for å la den komme opp igjen? Skal jeg plukke bort blomstene som kommer på gressløken? Jeg er bokstavelig helt grønn på dette området... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 27. april 2005 #6 Del Skrevet 27. april 2005 Skal den bli stor så er min erfaring at du må så den selv eller få en stor avlegger. De som kjøpes ferdig i potter er kun ment å brukes til de er tomme. Røttene er for tette til at de vokser videre. Det var kanskje ikke det som er problemet ditt, men jeg nevner det allikevel. :D Bare å "rive" litt i den og spre den litt. Jeg gjorde det og har en kjempeklump nå Mmm.. Masse gressløk i fiskegratengen i ovnen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 27. april 2005 #7 Del Skrevet 27. april 2005 Har forøvrig gjort det med flere sånne pottekrydder. Blitt veldig bra. Fikk en helt vanvittig persille en gang, men de er jo bare 2 årige. Har ikke tålmodighet til å vente på at det skal begynne å spire når jeg sår selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå