Tomine Skrevet 27. april 2005 #1 Del Skrevet 27. april 2005 Jeg er førstegangsmamma til en liten jente. Vi skal til Spania i sommer, og da vil hun være 9 måneder. Jeg gruer meg litt, og føler meg usikker på hvordan det blir å være der med en liten baby. Hva bør jeg tenke på? Noe spesielt jeg må huske å ta med? Skulle gjerne fått noen tips fra mammaer som har erfaring rundt dette. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #2 Del Skrevet 27. april 2005 Nei, jeg har ikke noen tips, for jeg er av den oppfatningen at foreldre godt kan feriere hjemme til å begynne med, og ta hensyn til den lille så den slipper problemer med annet klima og bakterieflora. Men du får forhåpentligvis svar fra foreldre med god erfaring (og jeg får pepper?!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #3 Del Skrevet 27. april 2005 Vi skal til syden om 3 uker. Vår minste er 8 mnd da, så det skal bli spennende. Men jeg regner med at det går helt greit. Jeg har ikke vært i syden med barn før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 27. april 2005 #4 Del Skrevet 27. april 2005 Det med bakteriefloraen går nok bra, men husk å skrelle all frukt og få ordentlig gjennomstekt/kokt mat til den lille, hvis den spiser det. Har sakset noen råd som jeg selv har fulgt på reise: En god vogn med store hjul er et must. Ta vare på den plastposen dere får utdelt til vognen ved avreise fra Norge - de fleste utl flyplasser har ikke noe liknende og det er greit å beskytte vognen mest mulig under transport. Hvis du har avtagbare hjul på vognen - IKKE ta de av, du risikerer bare at de stengene hjulene skal festes til blir ødelagt. Du kan evt. ta med norsk dyne, spesielt hvis dere har air conditioning på rommet. Til flyturen: ta med tutekopp med vann og mat (ingen garanti for at barnet liker maten ombord - ikke en gang sikkert at h*n får mat siden h*n sikkert ikke skal ha eget sete). Ha med litt ekstra godt som boller eller kjeks. Ta med leker som kan brukes når h*n skal sitte stille - f.eks. bøker, tegnesaker osv. Kjøp gjerne noen nye spennende leker - å åpne pakker er alltid gøy, i tillegg til at tiden går litt fortere på den måten også. Gi h*n noe å drikke (evt. kan du amme) ved opp-/nedstigning, så unngår dere vondt i ørene. Ha også med litt saltvannsspray i bakhånd. Bleier kan skiftes på toalettene - de fleste toalettene er utstyrt med et lite stellebord. Sørg også for å ha med komfortable klær lag på lag, slik at dere lett kan kle av h*n når dere kommer frem. Ha også med et par tykke sokker til flyturen, det er ikke bra verken for liten eller stor å ha på seg sko gjennom hele flyturen. Ellers ville jeg hatt med et lite reiseapotek til den lille hjemmefra. Solkrem, smertestillende, bleiesalve, evt. mme, nesespray og middel mot mageonde (spør på apoteket!) kan være greit å ha med seg. Bleier kan også være greit å ta med fra Norge, det er langt billigere og ofte av bedre kvalitet. Husk også solhatter, babycall, myggnetting og helseteppe til vognen og evt. solbriller! Noen middagsglass kan sikkert også være greit, da de har andre smaksvarianter i forhold til hva vi er vant til. H*n kan fint drikke melken og yoghurten er alltid god i Sør-Europa:-) Vedr. påkledning, så bør h*n enten ha tynne lange klær (dvs bukser og langermede gensere) og eller slike badedrakter med solfaktor. Den lille bør oppholde seg mest mulig i skyggen for å ikke bli eksponert for solen. Hvis det ikke er så alt for varmt (spørs når dere skal til Spania), så husk at det faktisk kan bli kjølig i skyggen, spesielt ved litt vind. Bilsete ville jeg også ha tatt med, spesielt hvis dere tenker på å leie leiebil eller skal bruke taxi. Vet av erfaring at det kan være vanskelig å få bakovervendte seter hos leiebilselskapene utenfor Norden. Dette går som regel som spesialbagasje sammen med vognen og ikke noe en må betale ekstra for. Hvis dere skal ut om kvelden, går det sikkert fint å kle på den lille i pysj og legge h*n i vognen. Mange restauranter har jo uteservering slik at dere kan sitte like ved vognen. Bare husk på å holde poden varm så h*n ikke våkner! Vi har reist på flere turer med vår lille frøken og har hatt det storveis hver gang. Hun er fornøyd så lenge hun får masse kvalitetstid med mor og far, i tillegg til at så små barn er enkle å ha med seg på sightseeing og shopping, hvis en ønsker det. Da er det vel bare å glede seg! God tur og lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamander Skrevet 27. april 2005 #5 Del Skrevet 27. april 2005 GOD TUR!! Dette går bra. Vi reiste til Marokko når førstemann var bare 5 måneder. Jeg ammet på fly, og hadde med en liten ammepute som han sovnet på i fanget mitt. Vi brukte babybjørn sele endel på turen, og han storkoste seg. Vi kjøpte en liten vann-koker til kr. 30 på stedet. Alle apotekene hadde Nestlè produkter som grøt, nan, middagsglass, og libero bleier. God tur til solen:kul: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 27. april 2005 #6 Del Skrevet 27. april 2005 Vi dro 3 uker til Fuerteventura når jenta våres var 6 mnd, og det gikk kjempfint, vi hadde det helt fantstisk. Ser du har fått veldig mange gode tips så jeg har ikke flere og komme med. Jeg reiste og alene til bulgaria med jenta mi når hun var 1 år og 2 mnd, og vi har reist mye etter det og. Og synes det går fantastisk. Nå er jenta mi snart 4 år og elsker og reise til syden, men jeg ser at hun har hatt ett bra utbytte av det helt siden hun var baby. Om en måned reiser vi til portugal og vi gleder oss som barn alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 27. april 2005 #7 Del Skrevet 27. april 2005 Vi har reist med begge våre siden de var små, første tur med sønnen var da han var 3 mnd, men da bodde vi privat (hos min mor). Da hadde vi ikke med noe ekstra. Da han var 8 mnd var vi på bryllupsreise med han. Det var også veldig fint. Fordi de har annen barnemat der, spiste han middagsglass for første gang. Vil absolutt anbefale at dere tar med vogn, det var vel det vi savnet mest. Hadde bestilt trille på hotellet før vi dro som de skrev at skulle være for de minste, det var den ikke. Det endte med at vi fant en butikk som leide ut bedre vogner som vi hadde den siste uken. Hvis h*n får is så er saft is best, men nestlé er vel det samme i Spania som i Norge så det går vel greit! Ha en kjempe fin tur! det er gøy å reise mens de er små! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 28. april 2005 #8 Del Skrevet 28. april 2005 Reis og kos dere! Dro i fjor sommer med minstemann på åtte uker. Vi har reist i over ti år, siden eldstemann var to mnd og aldri hatt syke barn pga det ene eller det andre. Det vokser da opp barn der også. Og du får kjøpt mye av det samme i butikkene der som her hjemme, selvfølgelig til en annen pris, men jeg betaler heller litt ekstra enn og pakke meg i hjelp. Snuppa har mange gode tips, følg de. Dette med tøy, som oftest er det vaskemaskin tilgjengelig og selv om du har på den minste klær i solen, så smør med solkrem. Men som sagt, så syns jeg Snuppa hadde mange gode råd og de ville jeg fulgt. Vi fikk leid bakovervendt sete gjennom Avis. Vi tok ikke med hjemmefra. Selv skal jeg reise med alle tre gutta 1 år, ni år og ti år, i sept mens gubben er på skole i tre uker.Gleder meg villt..... Ønsker deg god tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2005 #9 Del Skrevet 28. april 2005 Vi var i Spania når jenta vår var 10 mnd, det var ikke noe problem! Men når det gjelder bleier i Spania(og sikkert andre land også) så er mange parfymert. Vi fant ut at de som heter DODOTS er akkurat samme som Pampers hjemme. Så kan du ikke spansk, ville jeg gått for de :-) (For å være sikker på at det er de, så står det FisherPrice merke bakpå...) God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #10 Del Skrevet 2. mai 2005 Det var jeg som startet denne lenken. Tusen takk for mange gode tips! Men jeg lurer på en ting til: hvordan får dere minsten til å bruke solbriller uten at de små hendene tar dem av med en gang? Vi "øver", men ingen suksess så langt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #11 Del Skrevet 2. mai 2005 Vi prøvde også å få på solbriller, men uten hell. Etter noen dager i sola, gitt det litt lettere. Løsningen ble caps og solhatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 2. mai 2005 #12 Del Skrevet 2. mai 2005 du får kjøpt solbriller på apoteket som sitter på ved hjelp av et tykt "bånd" bak hode. Det er vanskelig for små og litt større å få av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 3. mai 2005 #13 Del Skrevet 3. mai 2005 du får kjøpt solbriller på apoteket som sitter på ved hjelp av et tykt "bånd" bak hode. Det er vanskelig for små og litt større å få av. Disse får du på BabyShop også................ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå