Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #1 Skrevet 27. april 2005 Jeg har drukket litervis med Fun-light daglig hele første trimester fordi jeg trodde det var så mye bedre enn brus og andre alternativer (enn vann). På grunn av aspartam-innholdet ble jeg plutselig usikker og fant følgende angående aspartam: http://www.doktoronline.no/section/nosecti...&DocumentId=464 Høres betryggende ut, MEN selv om en lege har uttalt seg er jeg fortsatt usikker. Bør jeg kun drikke melk og vann?!? Har aldri vært så stor fan av vann, men det er vel fordi jeg er bortskjemt Opphavsbeskyttet materiale kan ikke legges i innlegg og er derfor endret til link. Marianne mod
Lia Skrevet 27. april 2005 #2 Skrevet 27. april 2005 Jeg drikker mest vann gjennom uken og litt juice. Ellers drikker jeg lightbrus i helger og når jeg er invitert bort. Det virket jo veldig troverdig, det som legen skrev da. Tror nok det går bra å drikke litt lightprodukter.
smil Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Jeg synes det er best å unngå light-produkter. En vet jo ikke hvor skadelig det er, men naturlig er det i hvert fall ikke. En lurer på en måte kroppen til å tro at en drikker sukker, slik at insulinnivået øker. (Eller et eller annet i den duren). Vann er best!
Gjest Moonchild i.i. Skrevet 27. april 2005 #4 Skrevet 27. april 2005 Jeg fant dette svaret på matportalen.no (dvs. siden som inneholder offentlige myndigheters informasjon om mat). http://matportalen.no/Saker/1109234200.62 Opphavsbeskyttet materiale kan ikke legges i innlegg og er derfor endret til link. Marianne mod
smil Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Og her er noe jeg fant om temaet. Går ikke direkte på gravide da, men om søtningstoff er usunt sånn generelt sett. Jeg fikk ikke så veldig lyst på fun light eller cola light da jeg leste dette. http://www.klikk.no/?kanaler=500&UID=%7BAF...269AEA04BCB4%7D Opphavsbeskyttet materiale kan ikke legges i innlegg og er derfor endret til link. Marianne mod
Moonchild Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Joda, jeg har også hørt at aspartam kan øke sultfølelsen, og har derfor vært generelt veldig skeptisk til kunstige søtningsstoffer. Samtidig så velger jeg faktisk å stole på de rådene som kommer fra Mattilsynet (råd som jeg oppfatter som solide, med godt grunnlag i forskning) og fra leger som kan mye om feltet. Jeg merket meg også at artikkelen på klikk.no er skrevet av en "kostholdsrådgiver", ikke en ernæringsfysiolog. Og kostholdsrådgiver kan jo de fleste kalle seg. Og man kan finne mange forskningsartikler som sier mye rart. Poenget er vel uansett at aspartam, som søtningsstoff, IKKE er farlig for fostre. Men alt bør jo inntas med måte. Jeg har i alle fall byttet tilbake til Fun Light, for sukker får jeg i meg nok av i løpet av dagen på andre måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå