Gå til innhold

Sommermat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har de jammen fått sommerkoteletter i butikken!

Det er min ulitamate sommermat.

Det og reker på kaia. (gjerne i selskap med iiiskald øl!)

Hva er din sommermat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grilling på verandaen, med tilbehør som hjemmelaget potetsalat og bruchetta. Da er det sommer da!!!

Men det er et godt tegn at sommerkotelettene er kommet , ja. :kul:

Gjest Formosiss
Skrevet

Spekemat, kokte poteter og hvit saus. Nam!

Skrevet
Spekemat' date=' kokte poteter og hvit saus. Nam![/quote']

Og gressløk fra hagen oppi sausen :-)

Reker, loff, vårløk og majo i båten med et kaldt glass hvitvin.

En stor bolle kyllingsalat.

Stekt makrell med poteter, rømme og agurksalat. Rabarbrasuppe til dessert.

Og ALL grillmat.

Skrevet

Grillmat, spekemat eller reker/skalldyr. :sikle:

Skrevet

Ååå, nå fikk jeg lyst på både mat og sommer... :wink:

Mine sommermatfavoritter (i tilfeldig rekkefølge):

-Et digert fat med tunfisksalat med nypoteter, ruccola, aspargesbønner, oliven, egg, tomater, reddiker og sitronvinaigrette med hvitløk, basilikum og middelhavsansjos...

-Taboulleh med tomater, rødløk, masse bladpersille og frisk mynte...

-Stekt makrell, nypotetsalat med vinaigrette og ramsløk, rømme, brokkoli, blomkål og ovnstørkede tomater...

-Jordbær uten tilbehør! :)

-Varm, nybakt rabarbrapai med vaniljeis...

Skrevet

Har du oppskrift på rabarbrapai, Piaf? Skal plante rabrarbra snart, og trenger oppskrifter.

Skrevet
Har du oppskrift på rabarbrapai' date=' Piaf? Skal plante rabrarbra snart, og trenger oppskrifter.[/quote']

Ja, det har jeg! :) Jeg pleier å lage denne paien når rabarbraen er på sitt beste i juni:

Rabarbrapai

6 dl hvetemel

1 dl sukker

2 ts bakepulver

190 gr mykt smør

2 egg (str. små eller middels)

1/2 kg rensket, oppdelt rabarbra

1 1/2 dl sukker

2-3 ss potetmel

Arbeid sammen ingrediensene til deigen (det kan gjøres for hånd med smuldring etc, eller i foodprocessor), klem ut 2/3 av den i 24 cm springform. Legg rabarbraen i deigskallet, bland i sukker/potetmelblandingen. Lag gitter og kant rundt av resten av deigen. Stek paien på nederste rille ved 200 grader i ca. 45 min. Server med vaniljeis.

(Det blir rikelig med deig, forresten, dette er nemlig 1 1/2 porsjon deig i forhold til den opprinnelige oppskriften, som var litt snau)

Håper den faller i smak - og lykke til med rabarbrahøsten! :kul:

Skrevet
Grillmat' date=' spekemat eller reker/skalldyr. :sikle:[/quote']

Ja....den ultimate sommermaten :hoppe:

Skrevet

- All mulig grillmat

- spekemat med potetsalat til

- reker og loff

- jordbær :sikle:

Skrevet

Alle typer grillmat (svin indrefilet, biff, grillspyd, maiskolber osv osv), min kjempegode hjemmelagede potetsalat, skinke med pastasalat osv.

Gjest gjest1
Skrevet

All form for grillmat er sommer for meg. Og potetsalat.

Og masse salat. Helst kyllingsalat eller tunfisksalat. Eller kanskje kald pastasalat med balsamico. Mmm. Salat er godt!

Gleder meg til det blir litt varmere ute jeg. Da skal vi sitte på teppe på plenen, grille, drikke øl, leke litt fotball og bare kose oss 8) Det er livet det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grillmat i alle varianter

Salater og oliven/tomatbrød

Jordbær med hjemmelaget is

Vaffler

Reker

Skrevet

Ja, det har jeg! :) Jeg pleier å lage denne paien når rabarbraen er på sitt beste i juni:

Rabarbrapai

6 dl hvetemel

1 dl sukker

2 ts bakepulver

190 gr mykt smør

2 egg (str. små eller middels)

1/2 kg rensket, oppdelt rabarbra

1 1/2 dl sukker

2-3 ss potetmel

Arbeid sammen ingrediensene til deigen (det kan gjøres for hånd med smuldring etc, eller i foodprocessor), klem ut 2/3 av den i 24 cm springform. Legg rabarbraen i deigskallet, bland i sukker/potetmelblandingen. Lag gitter og kant rundt av resten av deigen. Stek paien på nederste rille ved 200 grader i ca. 45 min. Server med vaniljeis.

(Det blir rikelig med deig, forresten, dette er nemlig 1 1/2 porsjon deig i forhold til den opprinnelige oppskriften, som var litt snau)

Håper den faller i smak - og lykke til med rabarbrahøsten! :kul:

Tusen takk, den skal prøves :)

Skrevet

Jeg er faktisk veldig glad i ostepølse. Mmm. Sitte på terassen med en kald cola og ingen verdens bekymringer. Er student og da merkes det virkelig når sommeren nærmer seg.. :)

Gjest the imp
Skrevet

Spekemat med jordbær, kiwi og melon. Det er godt det!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er snart Mai. Da kommer det fersk asparges. Det er godt med spekemat og eggrøre (og hjemmelagede rundstykker) - Ahh.

Skrevet

flintsteik og øl.

Er også fan av lett mat i varmen. Mye fisk og skalldyr.

Skrevet

Takk for oppskrift, har skrevet den ut. Ser at rabarbraene mine så vidt har begynt å stikke opp hodet av jorda!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...