Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, men trenger vel bare å fortelle det anonymt til noen. 

For ca 6 mnd siden døde mannen jeg har vært gift med i 26 år, av kreft. Sammen har vi to flotte barn som nå er voksne. Jeg møtte min mann gjennom felles venner i studietiden, og vi fikk fort en fin kjemi. Selv om min mann ikke hadde noe særlig utdanning har han alltid tjent veldig godt. Han jobbet i et transportfirma og fraktet varer både innenlands og fra utland til Norge. Den gode lønnen forklarte han med ulempetillegg og at han gjorde en effektiv jobb.

Etter kreftdiagnosen skrev han et brev som ble gitt til en av sine beste venner med lovnad om å gi det til meg etter hans død. I brevet legger han alle kotene på bordet og skriver at det meste av penger han har tjent opp gjennom årene har vært betaling for smugling av narkotika. Med «bare» lovlig lønn følte han seg mindreverdig i ekteskapet pga manglende utdanning og mye fravær i jobb ga han veldig dårlig samvittighet siden jeg satt nesten alene med alt ansvaret for hus og barn. God lønn gjorde det mulig for oss å ha fine ferier og ha det bra når han var borte. 

Så nå sitter jeg her som enke i stort flott hus uten gjeld og med fin bil – og nesten alt er betalt med narkotikapenger. Barna våre vet ingen ting, og han ønsket at det skal forbli en hemmelighet. Som han skriver «at de skal arve oss med god samvittighet». Jeg er fullstendig satt ut, både sint og sjokkert. Han har løyet til meg om pengene. Jeg ante ingenting om dette mens han levde, og sjekket selvsagt ikke ligningen hans. Noen vil nok si jeg har vært naiv og godtroende, men jeg kjente virkelig ikke hans bransje og hvordan de betaler. Han har også ofret mye tid med familien for å jobbe. Hvordan pengene ble vasket aner jeg ingenting om. Og man tror man vet alt om de man har levd med i årevis.

Anonymkode: 779a1...098

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hatt verdens beste samvittighet.

Anonymkode: 0888c...5f6

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er livet. Verre ting skjer. Tenk over det, vær sint, gråt, skrik og så lar du det ligge. Du mangler ikke mat på bordet, har seng og sove i. Ikke klag mer enn nødvendig. Alkohol burde være like ulovlig som narkotika. Men det er det ikke. 

Anonymkode: 0bd2f...c21

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge pengene er vasket så er det vel det minste problemet i verden.

Jeg føler slike tråder av en eller annen grunn er typisk søndag kveld på kg.

Anonymkode: 1c598...b41

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Gått til politiet eller donert dem bort. Kunne aldri hatt penger som var ulovlig. 

Anonymkode: 2723d...b35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kos deg med pengene, det hadde jeg gjort :)

Anonymkode: fb945...032

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gått til politiet eller donert dem bort. Kunne aldri hatt penger som var ulovlig. 

Gi huset til politiet da, altså?

Anonymkode: ecf9b...fbf

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som kalles arv av krimielle penger. Det kalles heleri.

Om du kan bli tatt for heleri er en annen sak. Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt kjeft og latt som ingenting og holdt skammen for meg selv.

Anonymkode: b9484...efc

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til politiet?? Hahaha, ja , lage masse drama i livet er sunt. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skjønner godt at du er sjokkert, for mannen din har levd et dobbeltliv og utsatt dere for risiko ved at han kunne bli tatt, og hva det ville medført for familien. Pluss at det er jo en ganske alvorlig forbrytelse å smugle narkotika. Kan skjønne sinnet ditt også. Veldig vanskelig å få sånne følelser oppi sorgen tenker jeg.

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, for hva kan du gjøre? Hva tenker du selv? 

Ser forresten at du ikke spurte hva du skulle gjøre; leste HI igjen. Se bort fra spørsmålene mine. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk mere på det. Lev livet ditt, sørg og prøv å tenk at han gjorde det for å gi familien ett fint liv.

Det gagner ingen å forsøple ettermælet hans. Det vil knuse ungene.

Anonymkode: 5cde7...aa1

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Brenn brevet og glem at du har lest det. 

Anonymkode: a179e...9e2

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Mange rare svar her, viste ikke at det er lov å oppfordre til å bryte loven på dette forumet.

Det du bør gjøre er å ta kontakt med politiet, gi dem brevet og fortell sannheten og det du vet. Alternativet er mye verre, du blir dømt for heleri og det som følger med en sånn dom. Ikke veldig smart så lenge du ikke er klar for å sone og det er barn inn i bildet.

Anonymkode: 10e77...f4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange rare svar her, viste ikke at det er lov å oppfordre til å bryte loven på dette forumet.

Det du bør gjøre er å ta kontakt med politiet, gi dem brevet og fortell sannheten og det du vet. Alternativet er mye verre, du blir dømt for heleri og det som følger med en sånn dom. Ikke veldig smart så lenge du ikke er klar for å sone og det er barn inn i bildet.

Folk bryter loven oftere enn man skulle tro. Hvorfor ødelegge livet sitt mer enn nødvendig? Livet er en bitch mer enn nok, ikke nødvendig å kaste mer bensin på bålet. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge pengene er lovlige nå og det ikke er noen spørsmpl rundt arven, hva er problemet?

Anonymkode: 1c598...b41

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man dømmes for heleri når man er uvitende om det? 

Anonymkode: 4e5f3...e05

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Vedkommende prøver å skremme.

Anonymkode: 5cde7...aa1

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper jo ingenting. Skaden er allerede gjort, og kan ikke rettes opp. Det er ikke Ts som har gjort forbrytelsen.

Anonymkode: c7de1...28b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er hun ikke uviten om det?

Anonymkode: a7823...409

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Hva godt vil det komme ut av å levere alle verdier til politiet? Pengene er jo ikke stjålet fra noen så de har ingen rettmessig eier. De ville tilfalt staten som eierløse penger. 

Jeg ser ikke noe i veien for at ts kan beholde dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...