Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #1 Skrevet 27. april 2005 Vi sitter her og vurderer å gi barna våre en ekstra oppmerksomhet i anledning veldig gode vurderinger fra skole(2 barn) og barnehage(1 barn). Vi vet ikke helt hva vi skal gi dem/gjøre for dem, men vil gjerne få fram at vi setter pris på disse vurderingene. Minste er 4,5 år, de to eldste går i 6 klasse Noen som har synspunkter på dette? Noen som gir "premier" for gode vurderinger - hva legger dere da vekt på - karakterer eller innsats? (vi legger vekt på oppførsel og innsats) Hvis 2 kommer hjem med god vurdering og 1 med dårlig - hva da? Noen som har forslag til premie? Ei fra nord
@line Skrevet 27. april 2005 #2 Skrevet 27. april 2005 Hva med å la de opptjene poeng? At de f.eks får en premie ved hver 3 eller 5 gode innsats/karakter e.l. Som premie kan jo f.eks være å dra til smømmehallen, kino, dra på McDonalds etc. @line
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Innsats, ikke karakterer! Ja, for hva om en har tungt for å lære, og en har lett for det. En jobber i et par timer med lekser hver dag, og får likevel middelmådige karakterer, den andre "leker seg gjennom det" og arbeider ikke i det hele tatt, men får topp karakterer. skal da den som ikke gjør en innsats belønnes, og den andre da ser det som "straff" at denne ikke får noe, selv om denne jobbet masse? Barn bør belønnes etter innsats, ikke bare gode karakterer. Jeg har gått i klasse (for en goood del år siden ja) folk som fikk "S=50 kroner" og ja, han var en litt kvalm type han som reiste seg i klassen med "YESS, det var en femtilapp!!!" når han fikk igjen prøven. Jeg og min bror har litt ulikt læremønster, jeg tar det boklige mye lettere enn ham. Nå er vi begge voksne og tenker naturlig nok ikke så mye på det, men vi tenkte ikke mye på det da vi vokste opp heller. Jeg hjalp ham med lekser og prøvelesing, men jeg var jo eldre, og hadde lært dette, så det var naturlig for meg. Vi fikk ingen belønning etter karakterer. Det som var en bra karakter for ham, var bare en middelmådig karakter for meg, hvordan skulle de satt "belønningsskalaen" uten at dette ble urettferdig? Jeg er glad vi ikke ble vurdert etter karakterene. Bortsett fra en gang: Den dagen jeg hadde hatt muntlig avgangseksamen i mattematikk på vgs gikk jeg fra skolen og til min far på jobb for å fortelle resultatet (jeg fikk beste karakter,6, og var jo glad og stolt) før jeg tok bussen hjem (siden han jobbet helt nært skolen jeg gikk på) og da kom han hjem med en langstilket rød rose til meg, som en "belønning" for den karakteren (mamma trodde det var til henne, det var hennes bursdag... ) Det satte jeg pris på, det var jo en glede, selv om jeg egentlig syntes matte var lett og slett ikke hadde noe problem med den eksamen, så var det jo kjekt likevel da. Belønn sine barn som du vil, og ja, kino, svømmehall etc er fine opplevelsespremier etter "oppstaprte poeng" slik som det ble beskrevet, men husk at ikke alle barn er like, og at små barn uansett bør belønnes etter innsats heller enn resultat.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Takk for innspill :-) Vi ser på innsatsen heller enn på resultatet, i tillegg mener vi at god orden og oppførsel bør vektlegges. og selvfølgelig spiller alder en stor rolle i forhold til hva en kan forvente. Vi føler at mange ganger blir det negative gitt stor oppmerksomhet i form av irettesettelse og straff, mens man glemmer å gi det positive den oppmerksomhet i samme grad Vi håper med dette å fremme lysten til god oppførsel ei fra nord
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Hmm, jeg har ikke tenkt over det med at det er bedre å belønne innsats enn karakterer. Tenkte at når våre barn kom så langt, så skulle de belønnes for karakterer. Det ble nemlig jeg og mine søsken. Vi hadde omtrent samme karakterer, men jeg hadde lettere for å lære, og var vel egentlig lat. Likedan med en av mine søsken, mens sisteman måtte lese mye for å få gode karakterer. Det var vel sistemann som burde fått mest penger den gangen....... Får kjøpe ei flase vin som plaster på såret
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #7 Skrevet 28. april 2005 Hei tuppeliten :-) Jeg kan tenke meg at det måtte føles urettferdig for den som måtte jobbe så mye for å få det samme som dere andre to, kan tenke meg at det gikk litt ut over selvfølelsen også :cry: Jeg tror ikke at vi blir å love noe i forkant av innsats, har ikke tro på at barna ALLTID skal få noe for å prestere, eller gjøre noe. Jeg tror at vi blir - som denne gangen - og komme med en overraskelse i ettertid ei fra nord
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #8 Skrevet 28. april 2005 Datteren min går i fjerde og vi har et slikt opplegg der vi legger vekt på innsats og oppførsel. For hver gang hun klarer å gjøre leksene innen en time så får hun et kryss. Når hun har fått 4 kryss så får hun en peng eller en liten oppmuntring på butikken. 4 kryss tilsvarer jo egentlig lekser på man-tir-ons og torsdag,men det er ikke alltid det går ann,derfor har vi bestemt oss for å ikke binde henne bestemt opp til at hun må klare alt på en skoleuke,men at for hvert 4 kryss kommer en påskjønnelse. dette synes hun er morro selv og passer nøye på kryssene sine. Dette fungerer så strålende og vi har fått masse positiv tilbakemeldig fra skolen om at de ser store forandringer.
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #9 Skrevet 28. april 2005 Hei tuppeliten :-) Jeg kan tenke meg at det måtte føles urettferdig for den som måtte jobbe så mye for å få det samme som dere andre to, kan tenke meg at det gikk litt ut over selvfølelsen også :cry: Jeg tror ikke at vi blir å love noe i forkant av innsats, har ikke tro på at barna ALLTID skal få noe for å prestere, eller gjøre noe. Jeg tror at vi blir - som denne gangen - og komme med en overraskelse i ettertid ei fra nord Hei Jo, jeg tror nok at vi heller kommer til å belønne i ettertid. Og jeg er enig i at barna ikke skal få noe for å gjøre noe alltid. Ha en fin dag i Nord
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #10 Skrevet 28. april 2005 Hei Jo, jeg tror nok at vi heller kommer til å belønne i ettertid. Og jeg er enig i at barna ikke skal få noe for å gjøre noe alltid. Ha en fin dag i Nord Det her var jo selvsagt meg som hadde glemt å logge meg på :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå