AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #1 Skrevet 26. mai 2019 Vi så tidligere sjokkrapporten om at 25% av nordmenn svarte ja på at noen menneskeraser var smartere enn andre Nå kommer NRK til rasistenes utsetning... og hevder at etniske grupper i USA scorer forskjellig på intelligens tester, som forvørig korrelerer veldig med prestasjoner i yrkes og samfunnsliv i USA, og Norge for den saks skyld, og dermed noe som kan korrelere med "smart-het" https://www.nrk.no/norge/forskere_-folkegrupper-har-ulik-iq_-men-det-skyldes-ikke-genene-1.14557550 Er ikke dette ganske rasistisk, er det greit å hetse grupper (som svarte) bare en kaller det for "etnisk gruppe" isteden for "rase" ? Mot slutten kommer NRK med en slengbemerkning om at IQen i NOrge er synkende og en dramatisk graf.... , dette etter å ha skrevet en artikkel om at forskjellige etniske grupper har forskjellig IQ, samtidig som vi vet at vi har hatt stor innvandring av mennesker av etniske grupper som angivelig i snitt scorer lavere på IQ tester , etter NRKs påstander. Dette virker som en skjult slengbemerkning mot innvandrere, kan tolkes som at NRK hevder at innvandring bringer Norges IQ nedover.... Er dette greit at statskanalen gjør rasistenes jobb for dem, bør statsstøtten fjernes, eller er det greit å frembringe slike fakta ? Kjør debatt ! Anonymkode: 5ae28...61e 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #2 Skrevet 26. mai 2019 Fakta bryr seg ikke om følelser. Vi burde selvfølgelig ikke la være å forske på ting fordi vi kanskje ikke liker svarene vi får. Anonymkode: caa2b...312 13
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #3 Skrevet 26. mai 2019 Det virker som du er et troll som ønsker å framprovosere frem at nordmenn er rasister. Anonymkode: 0633a...c79 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #4 Skrevet 26. mai 2019 At noen etniske grupper har en høyere gjennomsnitts-IQ en andre er fakta. Anonymkode: 324bb...4b9 8
Gjest Fjeud Skrevet 26. mai 2019 #5 Skrevet 26. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi så tidligere sjokkrapporten om at 25% av nordmenn svarte ja på at noen menneskeraser var smartere enn andre Nå kommer NRK til rasistenes utsetning... og hevder at etniske grupper i USA scorer forskjellig på intelligens tester, som forvørig korrelerer veldig med prestasjoner i yrkes og samfunnsliv i USA, og Norge for den saks skyld, og dermed noe som kan korrelere med "smart-het" https://www.nrk.no/norge/forskere_-folkegrupper-har-ulik-iq_-men-det-skyldes-ikke-genene-1.14557550 Er ikke dette ganske rasistisk, er det greit å hetse grupper (som svarte) bare en kaller det for "etnisk gruppe" isteden for "rase" ? Mot slutten kommer NRK med en slengbemerkning om at IQen i NOrge er synkende og en dramatisk graf.... , dette etter å ha skrevet en artikkel om at forskjellige etniske grupper har forskjellig IQ, samtidig som vi vet at vi har hatt stor innvandring av mennesker av etniske grupper som angivelig i snitt scorer lavere på IQ tester , etter NRKs påstander. Dette virker som en skjult slengbemerkning mot innvandrere, kan tolkes som at NRK hevder at innvandring bringer Norges IQ nedover.... Er dette greit at statskanalen gjør rasistenes jobb for dem, bør statsstøtten fjernes, eller er det greit å frembringe slike fakta ? Kjør debatt ! Anonymkode: 5ae28...61e At IQen synker gjelder for alle etniske grupper i Norge, også hvite. Det har altså ingenting med innvandring å gjøre, så dette er en tåpelig overanalysering fra din side som også er gal.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #6 Skrevet 26. mai 2019 3 minutter siden, Fjeud skrev: At IQen synker gjelder for alle etniske grupper i Norge, også hvite. Det har altså ingenting med innvandring å gjøre, så dette er en tåpelig overanalysering fra din side som også er gal. Riktig. Anbefaler denne kanalen for de som er interessert i emnet. Altså hvorfor folk er som de er. Anonymkode: caa2b...312
FactsOverFeelings Skrevet 26. mai 2019 #7 Skrevet 26. mai 2019 Tja, om man ser på fysiske sporter typ friidrett så er det ikke like mange hvite som vinner der, spesielt ikke på sprint eller lange løp. Hva er galt med at noen har fordeler i visse arenaer? Det er jo logisk, noen etniske folkeslag sluttet med hunter/gatherer tidligere og fikk derfor andre forutsetninger, livsvilkår og kosthold. Dette er evulosjon, det er ikke rasisme. At rasister (mis)bruker dette derimot, det er og uheldigvis fakta, men det burde ikke hindre forskning. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #8 Skrevet 26. mai 2019 Akkurat nå, Fjeud skrev: At IQen synker gjelder for alle etniske grupper i Norge, også hvite. Det har altså ingenting med innvandring å gjøre, så dette er en tåpelig overanalysering fra din side som også er gal. Godt mulig det men det skriver ikke NRK, så lesere kan fort få feil inntrykk, og rasister kan da bruke NRK som kilde for å spre sine teorier, du kan skylde på meg, men ser ike at dette er min feil Forøvrig skulle jeg likt å se kilden din, virker som du har forsvarets IQ test data sortert etter "rase"/"etnisitet" og år ? det ville i såfall vært veldig interessant å se, for å avkrefte NRKS rasitiske påstander som nok må være feil ! Gjerne del med oss Anonymkode: 5ae28...61e 1
Gjest Fjeud Skrevet 26. mai 2019 #9 Skrevet 26. mai 2019 1 minutt siden, FactsOverFeelings skrev: Tja, om man ser på fysiske sporter typ friidrett så er det ikke like mange hvite som vinner der, spesielt ikke på sprint eller lange løp. Hva er galt med at noen har fordeler i visse arenaer? Det er jo logisk, noen etniske folkeslag sluttet med hunter/gatherer tidligere og fikk derfor andre forutsetninger, livsvilkår og kosthold. Dette er evulosjon, det er ikke rasisme. At rasister (mis)bruker dette derimot, det er og uheldigvis fakta, men det burde ikke hindre forskning. Det er ingen anerkjente biologer eller historikere som mener at det er når folkegrupper sluttet som jakter/sankere som forårsaker IQ forskjeller. Og rent biologisk virker det mer sannsynlig at de som er jakter/sankere lengre vil ha høyere IQ, ettersom færre overlever.
FactsOverFeelings Skrevet 26. mai 2019 #10 Skrevet 26. mai 2019 2 minutter siden, Fjeud said: Det er ingen anerkjente biologer eller historikere som mener at det er når folkegrupper sluttet som jakter/sankere som forårsaker IQ forskjeller. Og rent biologisk virker det mer sannsynlig at de som er jakter/sankere lengre vil ha høyere IQ, ettersom færre overlever. Er det ikke bevist sammenheng mellom bedre kosthold og bedre tilgang til mat og økt IQ? 1
Gjest Fjeud Skrevet 26. mai 2019 #11 Skrevet 26. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Godt mulig det men det skriver ikke NRK, så lesere kan fort få feil inntrykk, og rasister kan da bruke NRK som kilde for å spre sine teorier, du kan skylde på meg, men ser ike at dette er min feil Forøvrig skulle jeg likt å se kilden din, virker som du har forsvarets IQ test data sortert etter "rase"/"etnisitet" og år ? det ville i såfall vært veldig interessant å se, for å avkrefte NRKS rasitiske påstander som nok må være feil ! Gjerne del med oss Anonymkode: 5ae28...61e Er ikke noe å dele, er bare å lese om Flynn effekten på wikipedia, eller boka hans om du har tid til det, den anbefaler jeg sånn halvveis. Tviler på at noen utenfor forsvaret vil få tilgang til data som sier noe om skåre forskjeller i IQ. Da de i forsvaret ikke engang får lovt å forske på effekten av flere kvinner i forsvaret. NRK sier heller ikke at årsaken er flere innvandrere, de sier bare at IQen synker. Ergo er det din egen analyse som konkluderer med at det er årsaken. Forøvrig er det konsensus blant absolutt alle psykologer i USA med et snev av kredibilitet at afroamerikanere skårer betydelig lavere på IQ tester enn hvite amerikanere og asiatiske amerikanere.
Gjest Fjeud Skrevet 26. mai 2019 #12 Skrevet 26. mai 2019 Akkurat nå, FactsOverFeelings skrev: Er det ikke bevist sammenheng mellom bedre kosthold og bedre tilgang til mat og økt IQ? Jo, det er helt rett. Men det er som følge av at en får realisert potensialet sitt, ikke at de genetiske begrensningene endres. Om du leser for eksempel homo sapiens eller guns, germs & steel, kommer det tydelig fram at kostholdet vårt som jaktere/sankere faktisk var veldig bra, hovedbegrensingen på IQ på det stadiet ville jeg teoretisert til å være tropesykdommer, da de har enorm påvirkning på IQ.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #13 Skrevet 26. mai 2019 2 minutter siden, Fjeud skrev: NRK sier heller ikke at årsaken er flere innvandrere, de sier bare at IQen synker. Ergo er det din egen analyse som konkluderer med at det er årsaken. Tror du har helt rett i det, vi har mye innvandring fra folk med høyere IQ enn Norge også (ifølge NRK), som fort jevner eventuell ting fra andre etniske grupper (om de er sanne eller ei) i snitt uansett, men synes ikke det er greit at du kaller dette min teori, og insinuerer ting om meg, jeg tok artikkelen til NRK og fremmet den som hvordan rasister kan tolke og bruke artikkelen på uheldig måte for å forsvare sitt "syn", og vende det mot meg synes jeg er ufint, men det er greit nok er vant med røfft klima her på kvinneguiden Du er tilgitt Anonymkode: 5ae28...61e
Gjest Fjeud Skrevet 26. mai 2019 #14 Skrevet 26. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du har helt rett i det, vi har mye innvandring fra folk med høyere IQ enn Norge også (ifølge NRK), som fort jevner eventuell ting fra andre etniske grupper (om de er sanne eller ei) i snitt uansett, men synes ikke det er greit at du kaller dette min teori, og insinuerer ting om meg, jeg tok artikkelen til NRK og fremmet den som hvordan rasister kan tolke og bruke artikkelen på uheldig måte for å forsvare sitt "syn", og vende det mot meg synes jeg er ufint, men det er greit nok er vant med røfft klima her på kvinneguiden Du er tilgitt Anonymkode: 5ae28...61e Majoriteten av innvandringen til Norge kommer fra land med lavere IQ, innvandring fra land med høyere gjennomsnitts-IQ er marginal, men IQen synker på tvers av etnisitet, nasjonalitet og sosioøkonomisk bakgrunn i veldig mange I-land
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #15 Skrevet 26. mai 2019 2 minutter siden, Fjeud skrev: Majoriteten av innvandringen til Norge kommer fra land med lavere IQ, innvandring fra land med høyere gjennomsnitts-IQ er marginal, .....................men IQen synker på tvers av etnisitet, nasjonalitet og sosioøkonomisk bakgrunn i veldig mange I-land Ok, men nå sier du jo rett ut, at innvandring fører til lavere IQ i Norge. Altså at den synker mer enn den ville synket uten innvandring, som du hevder er fra folk med lavere IQ.. Også lemper du på en, men den synker en del uansett så da er det greit at den synker enda mer 😛 Tror rasistene fort vil bruke det du sier, på "sin" måte, akuratt som de vil bruke det NRK sier, på "sin" måte. Og det er det jeg sikter til at er problematisk Er vel derfor folk helst ikke vil at slike temaer skal snakkes (eller forskes) om, for det er fort å tråkke i salaten. Anonymkode: 5ae28...61e 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #16 Skrevet 26. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: (...)synes ikke det er greit at du kaller dette min teori, og insinuerer ting om meg, jeg tok artikkelen til NRK og fremmet den som hvordan rasister kan tolke og bruke artikkelen på uheldig måte for å forsvare sitt "syn", og vende det mot meg synes jeg er ufint(...) Anonymkode: 5ae28...61e Den du siterer har rett i at du konkluderer med å påstå at NRK hevder økt innvandring er årsak til synkende IQ-nivå i norsk befolkning: 31 minutter siden, AnonymBruker said: Vi så tidligere sjokkrapporten om at 25% av nordmenn svarte ja på at noen menneskeraser var smartere enn andre Nå kommer NRK til rasistenes utsetning... og hevder at etniske grupper i USA scorer forskjellig på intelligens tester, som forvørig korrelerer veldig med prestasjoner i yrkes og samfunnsliv i USA, og Norge for den saks skyld, og dermed noe som kan korrelere med "smart-het" https://www.nrk.no/norge/forskere_-folkegrupper-har-ulik-iq_-men-det-skyldes-ikke-genene-1.14557550 Er ikke dette ganske rasistisk, er det greit å hetse grupper (som svarte) bare en kaller det for "etnisk gruppe" isteden for "rase" ? Mot slutten kommer NRK med en slengbemerkning om at IQen i NOrge er synkende og en dramatisk graf.... , dette etter å ha skrevet en artikkel om at forskjellige etniske grupper har forskjellig IQ, samtidig som vi vet at vi har hatt stor innvandring av mennesker av etniske grupper som angivelig i snitt scorer lavere på IQ tester , etter NRKs påstander. Dette virker som en skjult slengbemerkning mot innvandrere, kan tolkes som at NRK hevder at innvandring bringer Norges IQ nedover.... Er dette greit at statskanalen gjør rasistenes jobb for dem, bør statsstøtten fjernes, eller er det greit å frembringe slike fakta ? Kjør debatt ! Anonymkode: 5ae28...61e Det er jeg som har markert med rødt her, og jeg mener du overtolker og skriver utfra din egen subjektive mening. Dette for å framstille NRK som en spreder av rasisme. Hvorfor du gjør det, er uvisst; likeså ditt spørsmål om det er "greit å frembringe slike fakta" slik NRK gjør - hvorfor skulle det ikke være greit? Anonymkode: b513a...a08 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #17 Skrevet 26. mai 2019 Er det ikke også sånn at iq-testene er laget ut fra et vestlig tankesett/«perspektiv»? At det sånn sett ikke er et helt fullstendig bilde? Mener vi lærte det på medisinstudiet for noen år siden.. Anonymkode: 076b5...a85 2
Gjest Fjeud Skrevet 26. mai 2019 #18 Skrevet 26. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men nå sier du jo rett ut, at innvandring fører til lavere IQ i Norge. Altså at den synker mer enn den ville synket uten innvandring, som du hevder er fra folk med lavere IQ.. Også lemper du på en, men den synker en del uansett så da er det greit at den synker enda mer 😛 Tror rasistene fort vil bruke det du sier, på "sin" måte, akuratt som de vil bruke det NRK sier, på "sin" måte. Og det er det jeg sikter til at er problematisk Er vel derfor folk helst ikke vil at slike temaer skal snakkes (eller forskes) om, for det er fort å tråkke i salaten. Anonymkode: 5ae28...61e Nei. Det kan godt være en form for seleksjon hvor de mye høyere IQ enn gjennomsnittet velger å emigrere, og at de øker gjennomsnitts-IQen. Poenget er bare at gjennomsnitts-IQen i landet de kommer fra er lavere. Videre tyder nedgangen i IQ på tvers av etnisiteter på at den ville sunket selv uten en eneste innvandrer i Norge. Selvfølgelig burde noe slikt også forskes på, da kunnskapen i seg selv er verdifull. Men den må selvfølgelig behandles med respekt og fremstilles nøytralt, noe som er problematisk da journalister i Norge ikke evner å lese forskningsartikler, og fremstiller funnene på den måten de tror får mest klikk.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #19 Skrevet 26. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, men nå sier du jo rett ut, at innvandring fører til lavere IQ i Norge. Altså at den synker mer enn den ville synket uten innvandring, som du hevder er fra folk med lavere IQ.. Også lemper du på en, men den synker en del uansett så da er det greit at den synker enda mer 😛 Tror rasistene fort vil bruke det du sier, på "sin" måte, akuratt som de vil bruke det NRK sier, på "sin" måte. Og det er det jeg sikter til at er problematisk Er vel derfor folk helst ikke vil at slike temaer skal snakkes (eller forskes) om, for det er fort å tråkke i salaten. Anonymkode: 5ae28...61e Igjen, jeg har markert med rødt. Her tillegger du @Fjeud påstanden om at økt innvandring er årsaken til synkende IQ, på samme måte som du tillegger NRK påstanden om det samme. Hvor tar du det fra, egentlig? Anonymkode: b513a...a08 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #20 Skrevet 26. mai 2019 Men det du skriver er jo ikke det samme som står i artikkelen....? Kan gjerne debattere fakta i artikkelen, men det er ikke det du holder på med. Anonymkode: 78b0c...658 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå