Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Før jeg begynte å studere hadde jeg ikke noe nettverk, og jeg har derfor ikke feiret bursdagen min siden jeg ble 13 år. Det er 14 år siden. Nå som jeg har blitt student og endelig har blitt kjent med folk, ble jeg gira på å lage en bursdagsfest og dele dagen med flere. Så jeg tok mot til meg og inviterte alle de 50 jeg kjenner her i byen til et privat Facebook-arrangement. Men bare to stykker har sagt de kommer! De andre har satt seg på kanskje, kan ikke komme, og resten har sett invitasjonen men ikke svart. Dette er skikkelig flaut og trist for meg! Hvis ikke flere kommer tenker jeg å avlyse, men vil ikke at det skal være åpenlyst for alle at jeg avlyser fordi ingen kommer. Har forståelse for de som absolutt ikke kan eller de som er usikre på om de faktisk har mulighet til å komme, men tror også flere ikke tar invitasjoner så seriøst lenger, eller at de avventer for å se om flere kommer. Ikke vet jeg. Men det er vanskelig å planlegge når jeg ikke vet om folk kommer eller ikke. Vet ikke akkurat hvor jeg vil med dette - er bare skikkelig lei meg.

Noen generelle tips/råd? Hva kan jeg gjøre? Var det kanskje for tidlig/for sent å lage arrangementet to og en halv uke i forkant?

Anonymkode: 3f090...976

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et par dager før bør du oppmuntre folk til å gi et ordentlig svar. Og om kun noen få kommer kan dere jo ta en tur på en restaurant el? Kanskje de få blir gode venner :)

Anonymkode: 67355...5bc

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du blir lei deg. Kanskje det er en dum dato? Er det midt i eksamen eller kræsjer med et annet arrangement i byen din? Studiearrangement? Eller er det fordi eksamen er ferdig og mange på studiestedet reiser hjem til andre byer etter eksamen..? Synes også at folk tar innbydelser litt useriøst for tiden.. du kan jo lage en personlig innbydelse og sende til alle på sms/messenger osv i tillegg - da føler folk seg mer personlig invitert? Når jeg blir invitert til ting med 40+ inviterte har jeg nok lett for å tenke at ikke akkurat jeg er så viktig gjest, og om alle tenker sånn blir det jo mange kanskje og mange som ser an.. 

Om bare noen få sier ja så ville jeg kanskje endret arrangmentet til feks en middag eller noe, det kan være hyggelig det og :) 

Anonymkode: 9cd67...afc

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, skjønner godt at du syns dette er leit. Helt enig med deg i at mange folk ikke tar invitasjoner eller avtaler så seriøst. Det er en fæl uskikk spør du meg, slik var det ikke for en del år tilbake. Og jeg synes du lagde arrangementet i helt grei tid, hverken for tidlig eller for sent.

Du kan etterlyse svar noen få dager før selve feiringen, og spesifikt be om at folk gir klart svar så fort som mulig. Men hvis det likevel bare er noen få som kommer, så får dere gjøre det til en så fin feiring som dere bare kan. Av erfaring har jeg sett at det ikke nødvendigvis er de største festene som er de beste.

Ønsker deg en riktig fin bursdag, klem fra meg ❤️

Anonymkode: cb425...f81

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar :) 

Jeg tenkte litt fram og tilbake om jeg skulle invitere så mange, ja.. Tenkte at det kanskje ville virke litt upersonlig. Og dessuten er jeg introvert, og liker små sammenkomster. Men samtidig har jeg lyst til å oppleve hvordan en stor bursdagsfeiring kan være, og i tillegg ønsker jeg å inkludere alle på det lille studiet mitt sånn at ingen er utenfor.

Jeg ser det an litt, og ber om avklaring noen dager før. Jeg tar med meg alle forslagene deres :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg!

Hvor lenge siden er det du lagde eventen? I dag eller i går? I så fall ville jeg gitt det litt tid før du går i kjelleren. Jeg bruker litt tid på å svare på eventer. Man sjekker gjerne notifications når man har et ledig minutt på bussen - men så har man liksom ikke tid der og da til å få oversikt om det passer. Så går timene eller dagene, og man somler med å få gitt tilbakemelding.

For min del handler det ikke om at jeg ikke har lyst å delta, men typisk "det var jo den helga søsteren min kanskje skulle komme på besøk, det må jeg dobbeltsjekke" etc. Før når man mottok papirinvitasjoner fikk man jo tid på seg til å gi tilbakemelding, det er først i våre dager at vi forventer respons umiddelbart. 

Hvis det er en god stund siden eventen ble opprettet, så kan du se bort fra dette. Da handler det nok om andre ting - enten at det kolliderer med eksamenstid, at mange har reist hjem på sommerferie, eller mer sosiale faktorer. Hvor godt kjenner du disse menneskene? Er noen av dem gode venner av deg, eller er alle kun bekjente? Har de noe forhold til hverandre? Jeg skal innrømme at jeg kan finne på å avvente litt med å trykke på attending dersom ingen andre jeg kjenner skal dit. Da blir jeg litt nervøs for å ikke ha et eneste kjent fjes å snakke med. Det blir jo en kjip selvoppfyllende profeti, som er sårende for verten, men som altså ikke er ondt ment.

Anonymkode: ba2d1...2f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at dette er trist, men prøv å ikke ta det personlig. Folk er generelt elendige til å forholde seg til invitasjoner! Det er som om evnen til å planlegge noe som helst er helt fraværende hos endel. Man må alltid "vente å se". Jeg vet ikke om det er beslutningsvegring, eller om man håper det skal dukke opp noe bedre, eller om man bare tar forbehold om at "kanskje jeg ikke har lyst den dagen". Men det er ganske vanlig, TS ❤️

Jeg er med å arrangerer en del arrangement, og det er en kjent problemstilling. Det enkleste for folk er å trykke "kanskje" eller bare ikke avgi et svar, for da har man ikke forpliktet seg til noe. 

Jeg regnet med du har dobbelsjekket så din fest ikke krasjer med noe annet som åpenbart mange deltar på? I så fall ville jeg byttet tidspunkt. Hvis ikke ville jeg funnet på noe fint med de to som faktisk kommer! Kanskje det kommer fler og? Det er jo håpløst å planlegge etter, men det går jo an å "mase" på en hyggelig måte og sette en "påmeldingsfrist". Folk må jo ha forståelse for at det trengs planlegging? 

Anonymkode: f0950...646

• Liker 2
Gjest Prøver91
Skrevet

Så utrolig trist å lese😩 

Får skikkelig vondt av deg stakkars.. Jeg inviterer aldri til noe stort lengre, både fordi jeg ikke gidder og fordi jeg vet at mange ikke kommer. Du bør heller glede deg på andre måter enn å invitere så mange når du bare blir skuffet. 

Før hadde jeg store fester og jeg hadde så mange venner at jeg kunne velge å vrake. Ganske populær med andre ord hele livet, men så ble jeg voksen å fikk samboer. Ingen tar kontakt lengre, og jeg har slått meg til ro! 

Kanskje ikke så gode venner alikvel? 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at når det er mange inviterte svarer de fleste siste uken, helst 2-4 dager før. Send purring litt på forhånd. En venninne av meg inviterte nettopp til 40 års lag, 46 inviterte, 15 som kom. Dere kan bli en fin gjeng selv om ikke alle svarer med en gang. 

Anonymkode: 579f9...f8f

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble for en liten stund siden invitert i innflyttingsfest. Ca 60 invitert. 22 stk kommer..altså, helt normalt at bare en liten andel kan komme. Folk pleier å prioritere bryllup og gravferd er mitt inntrykk..og ellers små sammenkomster. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere så bare blir 3 så blir det en morsom sammenkomst likevel! :) Ta godt vare på de gode vennene. 

Anonymkode: a31cb...d73

• Liker 8
Skrevet

Føler med deg.

Feiret 30års dagen min for 2 uker jeg inviterte mindre enn deg da (9 stk) men kun 3 kom. Sendte invitasjon 3 uker vía arrangement på Facebook, siden da komner det automatisk påminnelser,(tok å inviterte 3 av dem i chat pga hun ene klarer jeg av en eller annnen grunn å ikke inviterer i arrangement 🤔) er ikje den type person som maser om at de må svare, siden de ikke svarer tar jeg det som et nei, men selvfølgelig trist. 

Selv om jeg skulle ønske vi var litt fler hadde vi som var der koselig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar og råd alle sammen :) Jeg skal se det an den siste uka, og hvis det ikke blir noe av skal jeg prøve å finne på noe hyggelig allikevel og være snill mot meg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun kommer et par så må du ikke avlyse. De kommer for en grunn; de vil være med deg❤️ Drit i hva alle andre tenker og føler. Kommer det få har du råd å kjøpe noe god mat og drikke og ha en KNALL kveld. Ikke bry deg om hva andre tenker og sånt, gå for det som gjør deg glad og gjør det du vil❤️ 

Gratulerer med dagen din🎉😘

Anonymkode: 06cb7...47c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare si gratulerer med dagen, og jeg håper det blir en fin feiring uansett hvor mange som kommer. ❤

Jeg inviterer aldri til bursdagsfest pga. 'problemet' du legger frem her. Har ikke feiret/arrangert noe på 10 år, i frykt for at det blir mislykket. Men det er kanskje bare en irrasjonell tankegang; man må ikke være mange for å kose seg. Jeg er enig med de andre i at invitasjoner ikke blir tatt på 'alvor' lenger, hver gang jeg blir invitert på noe så er det typ bare 10% som trykker at de kommer, resten har sett invitasjonen men ikke gitt et svar.

Anonymkode: 1f9bd...715

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg. Har bedt ca 30 stk. Er 10 + - stykker som kommer og ingen av mine nærmeste venninner jeg har hatt siden jeg var 13 liksom. Fyller 26. De har visst sine grunner, men jeg syntes det er merkelig for hver gang de har hatt bursdag så har jeg endevendt livet mitt omtrent for å få kommet, så syntes det er dårlig gjort... har lyst til å vise dem at jeg er irritert, men jeg orker ikke. 

Anonymkode: c2196...5ba

AnonymBruker
Skrevet

^  legger til at nå hørtes jeg ut som en grinebitter. jeg er kjempe taknemmelig for de 10 + - folka som kommer til tross for at de ikke er mine nermeste! Det er kjempe koslig og det blir nok kanskje ende hyggeligere med få folk, selvom festen hadde vært kulere med 30 stk. 

Du får trøste deg med at det er noen som kommer ihvertfall og da har du muligheten til legge litt ekstra stas på festen din. 

Anonymkode: c2196...5ba

Skrevet

Mannen min inviterte til 30 årsdag for noen år siden. Eller jeg gjorde det for han. Opprettet arrangement, og ca 60 inviterte. De første dagene fikk jeg noia fordi det så ut som svært få kom. De som trykker "kan ikke" har gjerne planer som de vet om, og derfor kan de svare straks. De fleste "kan ikke kommer med en gang" . Noen glemmer å svare. Men som sagt jeg trodde ingen kom til å komme. Ca en 20 hadde trykket" skal". Endel vet ikke og mange svarte ikke. 50 kom 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed på arrangementet at folk må trykke «delta» om de skal komme. 

Fort gjort å trykke at man er interessert, også glemmer man det. Da er det fint om det dukker opp en påminnelse :)

Anonymkode: 4cc33...06e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste tipset jeg har, er å invitere via sms neste år. Det som er flaut med arrangement på Facebook, er at alle andre også kan se hvem/hvor mange som er invitert. 

Anonymkode: 672ac...a7c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...