Gå til innhold

Må barn være ute hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en storby, så vi har en leilighet på 70 kvm. Vi har ett barn på 4 år. Våre dager er veldig aktive, så noen dager er det så utrolig deilig å ikke gjøre så mye. Bare pusle hjemme, være litt på verandaen, lese avisen, rydde og leke med vårt barn og lage god mat i sakte tempo. Jeg mener dog at jeg merker vårt barn blir veldig slitsom å være rundt av å ikke få løpt skikkelig fra seg. Mye energi som da blir til slitsom og masete oppførsel, mener jeg. Jeg mener at vi bør ta en tur ut slik at h*n får løpt fra seg, av mange grunner. Min mann synes det er noe tull når vi ellers er så aktive. At h*n har godt av å kjede seg litt, måtte leke selv og at det ikke skjer så mye. Jeg er forsåvidt enig når han sier det slik, men for meg føles det veldig feil, jeg får dårlig samvittighet og synes synd på vårt barn, så jeg ender opp med å ta han med på en tur ut. 

Jeg er nordmann og har vokst opp med veldig aktive foreldre med mye turer og fysisk aktivitet. Min mann har vokst opp i ett annet land med kjernefamilie på 13 personer. Alle jobbet for å få mat på bordet og bidro med oppdragelse av småsøsken og lignende. Helt forskjellig oppvekster med andre ord. 

Min mann mener at den største lærdommen man får er det som skjer hjemme. At det er enklere å sette h*n på plass om noe blir sagt eller gjort som ikke er bra, mere rom for å vise disiplin og forklare hvorfor det skal være slik eller sånn i hjemmet enn ute på farten. Enig i dette også egentlig, og vi har ett veloppdragent barn som hører på oss og oppfører seg veldig bra ute iblandt folk, noe som beviser at dette stemmer. Selvfølgelig gjør vi masse ute, play date, tur i skog og mark, aktiviteter for barn som er i vårt nærområde. Men noen dager i måneden hvor vi bare er hjemme oss som en familie synes jeg er veldig deilig. Men så får jeg en eller annen form for norsk frilufts dårlig samvittighet og lurer på om det er så lurt. 

Det har vært flere artikler om at barn nesten er for mye ute i barnehagene med meningsløs sandkasse lek, og jeg undrer meg om det gjøres mest fordi man vil slite de helt ut så de ikke blir så slitsomme for oss voksne, istedenfor at man tenker det er så inmari bra og sunt for barn å være ute.   At det da ville vært bedre å gått inn litt før for å lese en bok eller lignende istedenfor å være ute halve dagen og dunke på en bøtte med sand i. Har man ett opplegg er det noe annet igjen. Masse forskning på hvor bra det er for barn å være i kontakt med naturen, selvfølgelig, men mitt syn på dette med å være masse ute med barn blir da litt utfordret av min mann, og jeg prøver å se på det med ett litt kritisk blikk. Hvor mye og hvor ofte bør man være ute synes dere? 

Hva tenker dere om dette? Interessert i en debatt med for og imot både det ene og det andre, jeg er oppriktig interessert i hva folk mener og hvordan de begrunner det. Hadde vært fint å holde en saklig debatt. 

Selvfølgelig kan ikke det å være inne resultere i masse TV og skjerm, det sier seg selv at det er usunt, bare så det er sagt.

Anonymkode: 1d43a...b3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eg meiner at barn bør væra ute minst ein gong til dagen uansett vær. Men det trenger ikkje å væra lenge om gangen, og såkart ikkje dersom barnet er litt sykt. Dersom man går ut må man aktivisera barna med noko meinigsfult, ellers er det lite vits. Virke det som om sandkassa ikkje er så givande bør man prøva finna på andre ting. F.eks om det er regn kan man laga båtar og demning, finnest mykje spennande inspirasjon på pinterest.

Anonymkode: 37c17...201

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn MÅ ut hver dag, gjerne både en og to ganger dagen. Elste er nå 6 og blir pyton å ha med å gjøre om vi er inne en hel dag. Kan faktisk telle på en hånd hvor ofte der har skjedd på 6 år, inklusiv sykdomsdager. Når hun var mindre tok jeg henne med på trilletur eller kjøretur om hun var syk(var aldri sånn sengeliggende syk). 

Anonymkode: bc5f3...bdb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med å ha et par innedager i løpet av måneden

Anonymkode: 8ff7c...c59

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ikke noe problem med innedager iblandt om barnet selv trives med det. F.eks en dag det er skikkelig kaldt og dårlig vær.

Men om barnet er rastløs og vil ut så skal man ikke si nei til det. Koster lite å sette seg ned med en kaffekopp mens ungen herjer en time eller to på en lekeplass. Her er vi ute hver dag. Ungen sier seg selv at han vil ut etter lunsj i helgene og det skulle bare mangle å ikke la han få komme ut i frisk lufte daglig.

Det er uaktuelt å være inne hele dagen nå som det er vår, sol og fint vær.

Skrevet

For vår del så merker vi det på barna om de trenger en tur ut. Hvis vi har puslet inne en halv dag og de begynner å bli litt leie svarer de ja på å ta en tur ut uten å mukke👍 det gjør godt for alle mann🙂 det trenger som sagt ikke være lange turen heller. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt spør selv om å få gå ut hver dag, så det er eget ønske

Anonymkode: e48b2...970

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også fra en storfamiliekultur, i et varmt land. Det å være ute for å være ute anses som helt poengløst der jeg er fra. Uteområdene av familiens bosted er på en måte en del av huset, så man bare er ute, uten å "ha dratt på tur" og gjort det til en stor greie at nå er vi aktive og ute på tur, dere! I en kjernefamilie er det ganske enkelt ikke like mange å spille på, barna kjeder seg fortere, og er kanskje ikke like aktive som i varme land med storfamilie, og uteområder (typ bakgård, hage et eller annet) man løper inn og ut av dagen lang. 

Jeg er veldig innemenneske, men for å veie opp for manglende storfamilieoppveksther, drar jeg ut på tur med ungen nesten hver eneste dag. En sløv dag her i hus er å ikke komme seg ut før 10-11-tida, og det skjer nesten aldri.

Anonymkode: 970d2...b3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Ikke noe problem med innedager iblandt om barnet selv trives med det. F.eks en dag det er skikkelig kaldt og dårlig vær.

Men om barnet er rastløs og vil ut så skal man ikke si nei til det. Koster lite å sette seg ned med en kaffekopp mens ungen herjer en time eller to på en lekeplass. Her er vi ute hver dag. Ungen sier seg selv at han vil ut etter lunsj i helgene og det skulle bare mangle å ikke la han få komme ut i frisk lufte daglig.

Det er uaktuelt å være inne hele dagen nå som det er vår, sol og fint vær.

TS her.

Selvfølgelig! Men mitt barn vil ikke alltid ut. H*n sier nei og da blir jeg usikker på om jeg skal tvinge h*n eller ikke. Selvfølgelig tvang i mild form, men alikevell tvang i form av at jeg bestemmer for h*n at vi skal ut fordi jeg mener jeg vet bedre enn h*n at h*n har godt av en tur ut.. Da synes min mann at jeg gjør det mest for meg selv og er uenig i at vi trenger den turen ut. Så da blir jeg litt usikker om det egentlig kanskje heller er jeg som trenger at barnet er ute og blir litt sliten, mens barnet hadde hatt godt av å kjede seg litt og bli kreativ av å måtte underholde seg selv.

Skrevet

Hvis barna har det fint inne om har nok å gjøre på, er det ingen grunn til å MÅTTE ut hver dag. Unger er i tillegg forskjellige, jeg ser stor forskjell på mine. Eldste er jente og har alltid trivdes best inne, og har aldri vist tegn til å «gå på veggene» av mye innetid. Yngste, derimot, en gutt, er mye mer opptatt av å komme ut, leke ute, løpe, spille ball osv. For han er det viktig å komme ut, men ikke for eldste. 

Jeg synes for øvrig at der er tullete at barnet skal holdes inne mot sin vilje, kun fordi forelderen skal lære ham/henne å kjede seg. Da er det noe feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er barna mine større, men da de var litt mindre merket vi lett på humøret om de bare var inne. De ble rastløse, grinete og sure. De trengte å kunne bevege seg ute i løpet av dagen. Men turen trenger ikke være så lang. 

Og faktisk blir jeg ganske sløv selv om jeg bare er inne en dag. 

Anonymkode: 1dcf7...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Harlekin skrev:

Jeg synes for øvrig at der er tullete at barnet skal holdes inne mot sin vilje, kun fordi forelderen skal lære ham/henne å kjede seg. Da er det noe feil

Blir ikke holdt inne mot sin vilje, selvfølgelig gjør vi ikke det! Han ville ikke ut i dag, men jeg mener at han har godt av det. Skal jeg da tvinge han ut?

Vi mener det er sunt å kjede seg litt, når vårt barn kjeder seg går det ca 10 minutter hvor han går rundt og offer og akker seg med lange armer som nesten drar ned i gulvet, fordi vi ikke leker med han og underholder han, og han får ikke se på TV eller drive med Pad. Han kjeder seg noe veldig i de ti minuttene. Også er han i full lek og holder på lenge når de ti minuttene med kjedsomhet er over. Da har han lært seg å underholde seg selv og bruke fantasien. Er ikke det fint å lære seg?

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke holdt inne mot sin vilje, selvfølgelig gjør vi ikke det! Han ville ikke ut i dag, men jeg mener at han har godt av det. Skal jeg da tvinge han ut?

Vi mener det er sunt å kjede seg litt, når vårt barn kjeder seg går det ca 10 minutter hvor han går rundt og offer og akker seg med lange armer som nesten drar ned i gulvet, fordi vi ikke leker med han og underholder han, og han får ikke se på TV eller drive med Pad. Han kjeder seg noe veldig i de ti minuttene. Også er han i full lek og holder på lenge når de ti minuttene med kjedsomhet er over. Da har han lært seg å underholde seg selv og bruke fantasien. Er ikke det fint å lære seg?

Jeg tolket det som at han ville ut, men ikke fikk. Leste ikke godt nok! Da er det jo en annen sak. Men jeg synes likevel at hvis du merker på barnet at det trenger litt luft, er det på sin plass å ta han ut, selv om han ikke spør. En liten stund i alle fall?

Og så er det jo en fin ting å oppmuntre til fysisk aktivitet, synes jeg. Fantasi er vel og bra, men det er viktig å lære seg å være i bevegelse også.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Harlekin skrev:

Jeg tolket det som at han ville ut, men ikke fikk. Leste ikke godt nok! Da er det jo en annen sak. Men jeg synes likevel at hvis du merker på barnet at det trenger litt luft, er det på sin plass å ta han ut, selv om han ikke spør. En liten stund i alle fall?

Og så er det jo en fin ting å oppmuntre til fysisk aktivitet, synes jeg. Fantasi er vel og bra, men det er viktig å lære seg å være i bevegelse også.

Ja, men alle andre dagene i måneden er han i mye fysisk aktivitet, så er det da så farlig med denne ene dagen..? Jeg lurer bare på hvor hardt jeg skal kjøre på med dette å skulle gå ut. Mitt argument er samme som ditt, men da sier mannen det ikke har betydning siden vi og vår sønn er så aktiv ellers... Ville du insistert på å gå ut, eller latt det være?

Jeg ble tvunget ut av min mor MYE og syntes lenge tur var helt pyton, særlig ut i all slags vær tankegangen... Men nå er jeg glad for det, for jeg hadde nok blitt ganske lat om jeg hadde fått bestemme selv og ikke kjent på hvor godt det er å være i god fysisk form og bruke kroppen..

Der fikk jeg kanskje svaret mitt fra meg selv🤔😏

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn må ut for frisk luft og få løpt fra seg i løpet av dagen, uansett vær. Synes både vi og dem blir uharmoniske av å sulle hjemme uten å gå ut døra. Mulig det fungerer fint for andre, men deg gjør ikke det for oss :) 

Anonymkode: 676fa...925

AnonymBruker
Skrevet

Barna er såpass mye ute i løpet av bhg/skole-dagen her at en innedag eller to i helga ikke er noe krise😁

I perioder har vi gått ut hver dag uansett vær, for ungene ble rastløse inne.

Anonymkode: 2af1b...a1c

• Liker 1
Skrevet

Mine barn må ut hver dag - enten de vil eller ikke. De går som regel ut på eget initiativ fordi de har mye mer frihet ute og liker å bruke kroppen. Én ting er at de er for bråkete til å være inne hele dagen, da blir vi voksne sprø... I tillegg går de på veggene og begynner å krangle hvis de er inne for lenge. 

Tror mine er over snittet avhengige av utetid, men jeg tror de fleste barn har godt av å være mye ute.

Når det er sagt tror jeg ikke én innedag en sjelden gang har noe å si, hvis både foreldre og barn virker å trives med det.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Selvfølgelig! Men mitt barn vil ikke alltid ut. H*n sier nei og da blir jeg usikker på om jeg skal tvinge h*n eller ikke. Selvfølgelig tvang i mild form, men alikevell tvang i form av at jeg bestemmer for h*n at vi skal ut fordi jeg mener jeg vet bedre enn h*n at h*n har godt av en tur ut.. Da synes min mann at jeg gjør det mest for meg selv og er uenig i at vi trenger den turen ut. Så da blir jeg litt usikker om det egentlig kanskje heller er jeg som trenger at barnet er ute og blir litt sliten, mens barnet hadde hatt godt av å kjede seg litt og bli kreativ av å måtte underholde seg selv.

Men det er jo noe annet om barnet ikke vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veldig rolige barn som fint (og frivillig!) taklet en innedag i ny og ne. Jeg tenker at det er så enkelt at om barnet uttrykker behov for å gå ut og lufte seg, så trenger h*n det. :)

Anonymkode: 4a342...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unger har ikke vondt av hverken det å være inne en dag eller to, eller det å kjede seg litt. Det er for oss voksne det blir slitsomt og irriterende, ikke for dem. Jeg tror faktisk unger har godt av å ha rolige dager innimellom. For dagens samfunn legger opp til fullt kjør fra de omtrent kommer ut, og det er ikke bra i lengden. 

Anonymkode: 0aa74...fe3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...