Gå til innhold

Hvor lenge kan man bo borte uten å registrere ny adresse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyttet ut og bodd borte snart et år, men adressen min står fortsatt i folkeregisteret hos foreldrene mine. Er det greit at det forblir sånn så lenge jeg vil det, eller er det regler som krever ny adresseendring etter en tid? 

Anonymkode: a6991...6af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Inne åtte dager etter du har flyttet må du melde flytting til folkeregisteret. Men, om du er student kan du fortsatt ha din folkeregistrerte adresse hos mor og far

Anonymkode: 30164...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inne åtte dager etter du har flyttet må du melde flytting til folkeregisteret. Men, om du er student kan du fortsatt ha din folkeregistrerte adresse hos mor og far

Takk for svar. Visste ikke at dette gjaldt for studenter bare. Da får jeg være student lenge for jeg nekter at adressen min kommer ut offentlig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Visste ikke at dette gjaldt for studenter bare. Da får jeg være student lenge for jeg nekter at adressen min kommer ut offentlig. 

Ts

Øøøhhh.. offentlig? Jeg tror du misforstår litt.. det er ikke telefonkatalogen du skal melde flytting til. Det er ingen andre enn folkeregisteret som trenger endringen, det blir ikke offentliggjort noe sted.

Du er forøvrig ikke dekket av innboforsikringen om du ikke er folkeregistrert på adressen.. så om det brenner eller er innbrudd, blir det en dyr fornøyelse.

Anonymkode: e3a96...7ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øøøhhh.. offentlig? Jeg tror du misforstår litt.. det er ikke telefonkatalogen du skal melde flytting til. Det er ingen andre enn folkeregisteret som trenger endringen, det blir ikke offentliggjort noe sted.

Du er forøvrig ikke dekket av innboforsikringen om du ikke er folkeregistrert på adressen.. så om det brenner eller er innbrudd, blir det en dyr fornøyelse.

Anonymkode: e3a96...7ef

Ligger ikke adressen ute slik at folk kan søke den opp om den er registrert og ikke sperret? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger ikke adressen ute slik at folk kan søke den opp om den er registrert og ikke sperret? 

Ts

Nei. Offentlige etater kan ha tilgang til folkeregisteret, men jeg som privatperson kan ikke sjekke hvor «Kari Olsen» har sin folkeregistrerte adresse.

Anonymkode: ef623...6e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig ikke. Sperret for hva? 

Anonymkode: 790e5...90e

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Offentlige etater kan ha tilgang til folkeregisteret, men jeg som privatperson kan ikke sjekke hvor «Kari Olsen» har sin folkeregistrerte adresse.

Anonymkode: ef623...6e5

Okei. Takk, det var oppklarende. Trodde adressen da lå ute og at privatpersoner kunne søke denne opp. Telefonnummeret mitt er ikke å finne knyttet opp min identitet og er heller ikke knyttet opp til noe adresse. Ønsker å holde adresse og telefonnummer borte fra det åpne nett slik at privatpersoner ikke kan finne meg. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du høres litt for paranoid ut. Ha ting registrert på deg selv. Det gjør ting mye lettere for deg selv. Du trenger ikke å være i telefonkatalogen for det. Og følg loven, meld flytting til der du faktisk bor. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Sperret for hva? 

Anonymkode: 790e5...90e

Sperret for innsyn av privatpersoner. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du høres litt for paranoid ut. Ha ting registrert på deg selv. Det gjør ting mye lettere for deg selv. Du trenger ikke å være i telefonkatalogen for det. Og følg loven, meld flytting til der du faktisk bor. 

Jeg er ikke paranoid. Ønsker ikke å bli oppsøkt av mennesker som har traumatisert meg, hvor jeg har blitt hentet av politi og barnevern og ikke har fått ha samvær. 

Ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke paranoid. Ønsker ikke å bli oppsøkt av mennesker som har traumatisert meg, hvor jeg har blitt hentet av politi og barnevern og ikke har fått ha samvær. 

Ts

Du kan søke om hemmelig adresse hos folkeregisteret på det grunnlaget.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Du kan søke om hemmelig adresse hos folkeregisteret på det grunnlaget.

Må politiet godkjenne det eller kan man gjøre det på eget initiativ?

Personene er ikke en fysisk trussel nå, så det er ikke fare for livet mitt. Det er mer den psykologiske følelsen av å være i fare, angst. Politiet mente de kunne agere om de personene først dukket opp på døra, men da er det jo for sent og jeg vil måtte flytte grunnet angsten min. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Du må lese deg opp på forskjellen på postadresse og folkeregistrert adresse altså. Det er mange som ikke er lett å finne for privat personer 

Anonymkode: b6f97...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...