Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!! :) Er en kar på 19 år som skal studere der til høsten, men litt usikker hvor jeg skal bo. Noen anbefalinger? Er jeg sent ute?

Vet for eksempel at Rosenborg Studentby tar inn folk frem til studiestart, prisen er på 5-6k.

Andre tips? :) 

Anonymkode: e7107...99b

Skrevet

Rosenborg og Voll er private studentbyer, overpriset og teite vilkår for å si opp. Du er absolutt ikke sent ute, samordna opptak er ikke ferdig. BI ligger på brattøra. Lite studentbyer i umiddelbar nærhet, men parkbygget på solsiden er fin om du takler støy fra utelivet. Hvis ikke har sit også noen ved samfundet (Klostergata?) og på øya. Husker ikke hva alle heter men sjekk sit.no og ett kart. Pga bussruter ville jeg styrt unna moholt, karinelund (og de andre på moholt) og Berg. 

Skal du bo privat se etter midtbyen, solsiden, møllenberg, buran og ila. Øya kan også funke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For studentboliger lønner det seg ofte å søke tidligst mulig for å ha noen sjans, samtidig som man søker på universitetene. Jeg vet at det er slik i Kristiansand, men kanskje det er forskjellig i Trondheim.

Anonymkode: 2474b...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For studentboliger lønner det seg ofte å søke tidligst mulig for å ha noen sjans, samtidig som man søker på universitetene. Jeg vet at det er slik i Kristiansand, men kanskje det er forskjellig i Trondheim.

Anonymkode: 2474b...76b

Så jeg er sent ute nå?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Bondenisse skrev:

Rosenborg og Voll er private studentbyer, overpriset og teite vilkår for å si opp. Du er absolutt ikke sent ute, samordna opptak er ikke ferdig. BI ligger på brattøra. Lite studentbyer i umiddelbar nærhet, men parkbygget på solsiden er fin om du takler støy fra utelivet. Hvis ikke har sit også noen ved samfundet (Klostergata?) og på øya. Husker ikke hva alle heter men sjekk sit.no og ett kart. Pga bussruter ville jeg styrt unna moholt, karinelund (og de andre på moholt) og Berg. 

Skal du bo privat se etter midtbyen, solsiden, møllenberg, buran og ila. Øya kan også funke. 

Du har rett ja.

Sikker på at jeg ikke er sent ute? Har hørt at man helst bør søke i mars/april for å ha sjans på de der offentlige studentboligene.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett ja.

Sikker på at jeg ikke er sent ute? Har hørt at man helst bør søke i mars/april for å ha sjans på de der offentlige studentboligene.

Spiller det noen rolle, når du ikke kan reise i tid?

Anonymkode: 7d282...4ec

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett ja.

Frist for å søke til hovedtildelingen var 15. Mai. Men ikke noe problem å søke utenom. Du er 19 og skal gå førsteåret, da blir du prioritert. Om du har litt is i magen ved studiestart (bo på tak over hodet) er du nesten garantert plass å bo hos sit iløpet av august. Mange som får studentbolig men ikke kommer inn likevel. På det private starter jakten omtrent nå. For min egen del har jeg fikset bolig gjennom det private markedet i mai og slutten på juli. Hos sit har jeg søkt i september og november med innflytting ca to måneder senere og i oktober med innflytting 5 dager senere (søkte på noe jeg visste var ledig). 

Ikke stress, og ta deg god tid til å sjekke avstand til skole og sentrum (problem i trd er at nattbussen ikke går på hverdager, så om du liker torsdagsfylla kan det være greit med maks 30 min gangavstand til sentrum) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Bondenisse skrev:

Frist for å søke til hovedtildelingen var 15. Mai. Men ikke noe problem å søke utenom. Du er 19 og skal gå førsteåret, da blir du prioritert. Om du har litt is i magen ved studiestart (bo på tak over hodet) er du nesten garantert plass å bo hos sit iløpet av august. Mange som får studentbolig men ikke kommer inn likevel. På det private starter jakten omtrent nå. For min egen del har jeg fikset bolig gjennom det private markedet i mai og slutten på juli. Hos sit har jeg søkt i september og november med innflytting ca to måneder senere og i oktober med innflytting 5 dager senere (søkte på noe jeg visste var ledig). 

Ikke stress, og ta deg god tid til å sjekke avstand til skole og sentrum (problem i trd er at nattbussen ikke går på hverdager, så om du liker torsdagsfylla kan det være greit med maks 30 min gangavstand til sentrum) 

Hva tenker du om rosenborg studentby? http://rosenborgstudentby.no/

Rommene ser ekstremt fine ut syns jeg. Hva med lokalisasjonen? :) 

Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om rosenborg studentby? http://rosenborgstudentby.no/

Rommene ser ekstremt fine ut syns jeg. Hva med lokalisasjonen? :) 

Rosenborg er relativt ny og fin. Grei lokalisering men litt langt å gå til BI (ingen gode bussruter) og på toppen av en litt for lang, bratt bakke. Jeg bodde i ett nabohus og det gikk fint, fikk super kondis... helt til jeg fikk lungebetennelse. Da ble det ett mareritt å forlate huset... vennina mi derimot brukte en formue på taxi fra solsiden fordi hun alltid var for lat på fylla. 

Det som er minuset med Rosenborg etter min mening er kontraktene. Du binder deg for ett helt år, og leien er for høy. Studentbyen tiltrekker seg mange pappagutter som ikke kan å tørke av kjøkkenbenken etter seg og aldri har vasket ett golv før. 

Endret av Bondenisse
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 27.5.2019 den 17.14, Bondenisse skrev:

Rosenborg er relativt ny og fin. Grei lokalisering men litt langt å gå til BI (ingen gode bussruter) og på toppen av en litt for lang, bratt bakke. Jeg bodde i ett nabohus og det gikk fint, fikk super kondis... helt til jeg fikk lungebetennelse. Da ble det ett mareritt å forlate huset... vennina mi derimot brukte en formue på taxi fra solsiden fordi hun alltid var for lat på fylla. 

Det som er minuset med Rosenborg etter min mening er kontraktene. Du binder deg for ett helt år, og leien er for høy. Studentbyen tiltrekker seg mange pappagutter som ikke kan å tørke av kjøkkenbenken etter seg og aldri har vasket ett golv før. 

Du har rett her, bra argumenter. Nå ble jeg usikker.

Men er det virkelig ingen busser som går til BI om dagene? Høres jo ut som en håpløs lokalisering, om en ikke har bil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 27.5.2019 den 17.23, Hodepine skrev:

Anbefaler Singsaker Studenterhjem. Full kost og losji for litt over 6000,- i måneden sentralt på Singsaker. Utrolig sosialt å bo så mange sammen.

https://studenterhjem.singsaker.no/index.html

Vil du ikke tro at det der er utsolgt, eller? Frykter jeg er litt seint ute med å søke der nå..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ikke tro at det der er utsolgt, eller? Frykter jeg er litt seint ute med å søke der nå..

Er ikke noe som heter utsolgt der. 😊 De tar inn folk etter hvert som de vet at folk flytter ut, de andre beboerne trenger ikke å ha gitt beskjed om det enda. Varierer hvor mange de tar inn hvert år. Man blir tildelt plass fortløpende i løpet av sommeren. Det blir satt stor pris på om man er handy og er villig til å ta i et tak for fellesskapet. Veldig sosial plass å bo! Anbefaler deg å sende inn en søknad. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett her, bra argumenter. Nå ble jeg usikker.

Men er det virkelig ingen busser som går til BI om dagene? Høres jo ut som en håpløs lokalisering, om en ikke har bil.

Det går busser der, men noen ruter passer bedre enn andre. Skal du ha bil bør du være millionær, dyrt å parkere i trd og man må gå like langt fra parkeringsplassen som det er å gå fra busstoppen. 

Mange busser som går dit, og toget stopper like ved. Men ikke bra busstilbud fra moholt. Jeg har hatt ett par forelesninger i nabobygget til nye bi mens jeg bodde på moholtOm morgenen måtte jeg gå 3 minutter ekstra til ett busstopp litt lengre unna (for å slippe å bytte buss på vegen). Bussen var så full at han kjørte forbi. 15 min etterpå fikk jeg presset meg inn på en buss. Den ble veldig forsinket av at den var full, mye kaos i Midtbyen osv. Kom fram ca 35 min etter planlagt... når jeg tok den hjem i 10-tiden var den eneste utfordringen at busstoppet var litt langt unna og sjeldne avganger. Men vet ikke om noe av dette har endret seg etter bi flyttet. 

Muligheter med buss. Bi er i byen, men i en utkant der bare sære ruter går forbi. Så ofte lønner det seg å ta en buss til det sentrale sentrum å gå i 7-10 minutter fremfor å bytte. 

For meg ville det dermed heller fristet å bo i nærheten med 5-10 min gang eller sykkelavstand. 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2019 at 5:23 PM, Hodepine said:

Anbefaler Singsaker Studenterhjem. Full kost og losji for litt over 6000,- i måneden sentralt på Singsaker. Utrolig sosialt å bo så mange sammen.

https://studenterhjem.singsaker.no/index.html

Jeg trodde Singsen kun var åpent for siv.ing og arkitektstudenter jeg. Det var i hvert fall det før.

Anonymkode: 678d5...7b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nytt kollektivsystem i Trondheim fra 3 august, så hvilke busser som stopper ved BI kan endre seg. Anbefaler deg å se på det dersom du bosetter deg utenfor sentrum: https://www.atb.no/2019/linjer/ Det er forøvrig ikke langt å gå fra Rosenborg studentby og til Piren, søk det opp i google maps.

Anonymkode: 1e5d3...50d

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde Singsen kun var åpent for siv.ing og arkitektstudenter jeg. Det var i hvert fall det før.

Anonymkode: 678d5...7b3

Var sånn før, ja, det har du helt rett i. Nå bor det folk der fra alle campuser i byen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2019 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Kommer nytt kollektivsystem i Trondheim fra 3 august, så hvilke busser som stopper ved BI kan endre seg. Anbefaler deg å se på det dersom du bosetter deg utenfor sentrum: https://www.atb.no/2019/linjer/ Det er forøvrig ikke langt å gå fra Rosenborg studentby og til Piren, søk det opp i google maps.

Hvor anbefaler du å få seg hybel? Skal som sagt på BI. Rosenborg Studentby til BI er endel med buss. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor anbefaler du å få seg hybel? Skal som sagt på BI. Rosenborg Studentby til BI er endel med buss. 

Bor du på Rosenborg studentby trenger du ikke buss. Du går til BI på ca 15-20 minutter, det er jo kun nedover og bortover dit. Alternativt sykkel, da tar det enda kortere tid. Mange av de studentene som leier privat bor gjerne i området Møllenberg, Midtbyen og Ila, med mindre de er glade i marka og bosetter seg nært det.

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Bor du på Rosenborg studentby trenger du ikke buss. Du går til BI på ca 15-20 minutter, det er jo kun nedover og bortover dit. Alternativt sykkel, da tar det enda kortere tid. Mange av de studentene som leier privat bor gjerne i området Møllenberg, Midtbyen og Ila, med mindre de er glade i marka og bosetter seg nært det.

Skjønner skjønner.

Men er det sånn at de fleste nye studentene der går for vanlige hybler, eller er det studentboliger som gjelder? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...