AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #1 Skrevet 26. mai 2019 Eldste skal straks konfirmere seg og jeg er så redd for at ting ikke skal bli "bra nok". Vi er en liten familie, så inkludert oss, så blir vi ca. 20 stk. Har dårlig samvittighet overfor sønnen for at vi er så få. Og pga at vi er så få så vil ha jo heller ikke få en haug med penger. Og jeg vet jo at det blir mye prat på dette i etterkant. Er redd "alle" andre får mer. Er dere flere her dom har hatt små konfirmasjoner? Hvordan var det? Hvor mye penger fikk konfirmanten, og var han/hun fornøyd? Anonymkode: 257f6...a3b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #2 Skrevet 26. mai 2019 Det er ikke pengene som avgjør om det blir en bra konfirmasjon eller ikke! Da har du ikke gjort en god oppdragerjobb altså.. Anonymkode: 38380...b96 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #3 Skrevet 26. mai 2019 Om dere har oppdratt gutten til å ha gode moraler og verdier i livet, og hva som er viktig, så blir ikke dette noe problem. Anonymkode: 3da10...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #4 Skrevet 26. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke pengene som avgjør om det blir en bra konfirmasjon eller ikke! Da har du ikke gjort en god oppdragerjobb altså.. Anonymkode: 38380...b96 Konfirmanten har jo ikke sagt noe om det. Men, jeg vet at de sammenligner i etterkant... TS Anonymkode: 257f6...a3b 1
kaleidoskop Skrevet 26. mai 2019 #5 Skrevet 26. mai 2019 Forklar dette til gutten din. Det burde han skjønne. Selv er jeg fra liten familie, hadde ikke lyst på "hvor mye fikk du til konfirmasjonen", på skolen. Da jeg viste det ble lite penger, ville derfor ikke konfirmere meg. Et valg jeg 20 år senere fortsatt er fornøyd med. Nå skal jo ditt barn konfirmeres. Men poenget mitt er at dette skjønner han vel, og hvertfall om du forklarer.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #6 Skrevet 26. mai 2019 jeg konfirmerte meg for fire år siden. I min konfirmasjon kom mine foreldre, mine to søstre, mormor, besteforeldre og tanter og onkler. Vi var også sånn 20-30 stykk (kan ikke huske) og jeg ville egentlig ikke feire konfirmasjon. Fordi min familie fra min mors side kommer ikke overens og er snobbete. Jeg fikk 5000 kr fra mine foreldre og var fornøyd med det. Mine foreldre har dårlig økonomi og vi har flyttet en del ganger opp gjennom årene. Ikke ville jeg ha moped eller bunad fordi det er for dyrt. Jeg har lært at å spare penger er viktig og bruker min egen lønn, ikke foreldres. Hvordan er sønnen din? Er han opptatt av å få mye penger? Andre folk har ikke dritt å gjøre med hvor mye han får, de har ingenting med det å gjøre. Så lenge han er omgitt av mennesker som er glade i han bør vel det være nok. Anonymkode: ae567...612 1
Ulrikke Skrevet 26. mai 2019 #7 Skrevet 26. mai 2019 Datteren vår konfirmeres om et år. Vi blir 20 totalt i hennes selskap, ca halvparten av hva søsknene hennes har hatt i sine (min manns fra før). Sånn er det bare, og selv om JEG har lurt på om det blir stusselig, så er ikke det pga pengene/gavene! Mer om det blir for "lite" selskap... Har snakket med henne om det nå da vi bestemte, og hun synes 20 holder i massevis. Presanger har hun ikke nevnt med et ord. Jeg er klar over at det blir snakket om summer osv i etterkant. Vi får ta det hvis det blir et tema. Men selvfølgelig er det forskjell på de som har kjempestor familie, og oss som har liten. Sånn er det bare, og det skjønner hun godt. Hun mangler ingenting til vanlig, og jeg tror faktisk ikke hun kommer til å synes det er et stort problem. Det er ikke lett å være ungdom og føle press! Men jeg tror vi kommer gjennom dette på en fin måte. Man skal være takknemlig for det man får og den familien man har! Du får snakke med sønnen din om det i forkant, så han ikke sitter og er åpenlyst skuffa på konfirmasjonsdagen! Det er ihvertfall kjipt for evt givere! 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #8 Skrevet 26. mai 2019 Helt unødvendig å ha dårlig samvittighet fordi dere er få. Altså, du har de søskene du har og det samme med din partner, ikke noe du kan gjøre for å påvirke det. Det blir nok en hyggelig konfirmasjonsdag! Med få mennesker blir utgiftene lavere. Se det positive i det. Anonymkode: 30b4c...b0a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #9 Skrevet 26. mai 2019 Ts, du skal også være klar over at enkelte foreldre (ofte fra familier som HAR penger, og der status er viktig) gir ungen sin store summer, så h*n har noe å skryte av 🤢 Jeg har selv hatt 3 konfirmanter, og i forkant har jeg snakket med alle. Jeg har sagt at alle får forskjellig, pga både familier og vaner. Og at vi ikke skal forvente mye, og være takknemlige for det vi får! Det har ungdommene vært enig i, og skjønt! Kan vel sies at ungene mine har veldig flotte, jordnære venner. (EN venn fikk 100.000 med foreldrene, som eier et stort firma, uten å skryte eller "vise" seg.) Ingen andre var i nærheten av slike summer!! Ikke bry deg om hva andre får, det spiller ingen rolle! Konfirmanten skal sitte igjen med minner fra en fin dag! Og mange familier er små.. Vil faktisk tro at de aller fleste ligger på 20-30 gjester... Noen ned i 10, andre opp i 100. Nei, kjør ditt eget løp! ❤️ Anonymkode: d7d33...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #10 Skrevet 26. mai 2019 Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet for noe du ikke kan noe for?? Størrelsen på familien ligger ikke i dine hender. Selv håper jeg å slippe unna konfirmasjon, for her har jeg kun en bror som er i livet. farsiden til barnet er ikke i livet hennes... det er hva man kaller en liten feiring 😭 Anonymkode: 799f9...414
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #11 Skrevet 26. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Konfirmanten har jo ikke sagt noe om det. Men, jeg vet at de sammenligner i etterkant... TS Anonymkode: 257f6...a3b Hadde også konfirmant i år. Da jeg spurte om de hadde snakket om hvor mye de fikk osv så sa han de ikke gjorde så mye av det.... Tror kanskje folk holder det litt skjult så ikke det blir hhypa så veldig opp. Anonymkode: 6ec4e...87e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #12 Skrevet 26. mai 2019 Når min blir konfirmant, så kommer han til å få beskjed om å ikke si noe til andre, selv om andre kommer til å snakke om hvor mye de fikk. Allerede nå så er det slik at de prøver å sammenligne hvor mange penger de har i sparebøssene sine, og de går bare på barneskolen enda. Så her lærer vi ham at hvor mange penger man har på konto er privat. Vi har ikke noe å gjøre med hvor mange penger kompisene har på sine kontoer, og de har ikke noe med hvor mye han/vi har på vår. Vi er også nøye med å ikke si til ungen vår hva vi tjener i lønn, selv om vi likevel forklarer hvor mye vi må jobbe for å kunne kjøpe en viss vare. Samtidig så fremsnakker vi aldri merkeklær heller. Tror foreldre kan gjøre mye arbeid i forkant på dette. Anonymkode: bfd74...85b 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #13 Skrevet 26. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet for noe du ikke kan noe for?? Størrelsen på familien ligger ikke i dine hender. Selv håper jeg å slippe unna konfirmasjon, for her har jeg kun en bror som er i livet. farsiden til barnet er ikke i livet hennes... det er hva man kaller en liten feiring 😭 Anonymkode: 799f9...414 Kan fortelle at vår situasjon er tilsvarende, det er det man kan kalle en lite feiring ja. Så 20 stk er da megaflott. Det vil alltid være noen som har det værre og noen som har det bedre. Fokuser på oss som har det værre så ser du at du har mange Anonymkode: b48ec...df2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #14 Skrevet 26. mai 2019 20 stykker i konfirmasjon er da ikke lite. Og ser noen over her også omtaler 20-30 gjester som lite. Jeg har konfirmant om et par år, hvis hun konfirmerer seg, og jeg har begynt å tenke akkurat som deg som startet denne tråden. Vi har liten familie. Om vi samler familien fra barnets besteforeldre og nedover, ja da blir vi 11 stk totalt inkludert oss. Og ikke tror jeg det er mange andre enn de nærmeste som kommer til å gi gaver heller. Jeg tenker allerede nå at vår konfirmant må forberede seg på at hun ikke kommer til å være i nærheten av pengegaloppen mange har i konfirmasjonen. Vi er ressurssterke og har stor omgangskrets, men familien er altså ikke så stor. Sånn er det bare. Anonymkode: e8fcd...d24
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #15 Skrevet 26. mai 2019 Si meg konfirmeres unger pga at de skal få penger? Anonymkode: c1d1c...241
Mia1781 Skrevet 26. mai 2019 #16 Skrevet 26. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Eldste skal straks konfirmere seg og jeg er så redd for at ting ikke skal bli "bra nok". Vi er en liten familie, så inkludert oss, så blir vi ca. 20 stk. Har dårlig samvittighet overfor sønnen for at vi er så få. Og pga at vi er så få så vil ha jo heller ikke få en haug med penger. Og jeg vet jo at det blir mye prat på dette i etterkant. Er redd "alle" andre får mer. Er dere flere her dom har hatt små konfirmasjoner? Hvordan var det? Hvor mye penger fikk konfirmanten, og var han/hun fornøyd? Anonymkode: 257f6...a3b Er i akkurat samme situasjon. Kan ikke trylle frem masse grei familie heller, får bare ta det som det er. Konfirmanten skjønner nok det han også. Vi gjør så godt vi kan, og det er bra nok. Det går nok bra skal du se😊 jeg har gruet meg så lenge, at nå gruer jeg meg ikke lengre😊 har begynt å glede meg istedenfor. Hvem vet, kanskje blir det hyggelig.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #17 Skrevet 26. mai 2019 20 gjester er da helt standard. Anonymkode: 326e6...d6e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #18 Skrevet 26. mai 2019 Vi har hatt ca 20 i våre tre konfirmasjoner, det var da mer enn nok. Vi kommer fra en familie med god råd, men det var ikke snakk om å gi store summer til konfirmanten av den grunn. Og det viktigste: Vi har oppdratt våre barn til å ikke snakke om penger eller hvor mye de fikk. Hvis andre spurte, fikk de bare beskjed om å svare: Det husker jeg ikke/ det spiller vel ingen rolle. Her er det du som forelder som må se på dine egne holdninger, TS. Anonymkode: 35c69...6f3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #19 Skrevet 26. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Konfirmanten har jo ikke sagt noe om det. Men, jeg vet at de sammenligner i etterkant... TS Anonymkode: 257f6...a3b Det har de gjort her også, men sønnen min vet at han har liten slekt og dermed får lite penger, så han bryr seg virkelig ikke. Han konfirmerte seg ikke for pengene, det har han sagt siden konfirmasjonsundervisningen begynte. Anonymkode: 38380...b96
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #20 Skrevet 27. mai 2019 Den dagen mine skal stå til konfirmasjonen, er vi heldige om vi blir ti med oss fire. Vi er en veldig veldig liten familie, besteforeldrene er høyst sannsynlige døde innen den tid, de har kun en tante og ingen søskenbarn. Jeg gruer meg, men håper kanskje de dropper konfirmasjon og heller velger å få førerkort av oss. Anonymkode: 64596...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå