Gå til innhold

Treningsprogram-Vektreduksjon. HJELP!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her lest og studert de siste ukene for å "lære meg" hvordan jeg kan klare å gå ned i vekt. Oh har nå bestemt meg at jeg skal ned 10 kg på 15 uker.

Altså målet er da ca 1 kg ned hver uke...

Men det jeg ikke helt skjønner...Må jeg virkelig gjøre så mye for å ned i vekt! Dere som kan endel om dette,kan dere se på programmet mitt?! Er dette riktig?

Spise 1500 kcal/dag(har sånn matprogram på dataen som regner ut slik at jeg får det riktig)

Hvilestoffskiftt(det jeg forbrenner på et døgn uten å gjøre noe) 1500 kcal

Altså nå er det jo nullet seg ut...Men så har jeg lest at jeg må forbrenne 7000 kcal pr 1 kg. Altså...

Mandag: Step 20 min-200 kcal

Roing 20 min- 200 kcal

Sykle ute 40 min- 400 kcal

Hoppe tau 5 min- 50 kcal

Tilsammen: 850 kcal

Tirsdag: Styrke 50 min- 250 kcal

Step 15 min- 150 kcal

Roing 20 min- 200 kcal

Sykle ute 40 min-400 kcal

Gå i trapper 10 min- 100 kca

Tilsammen: 1100 kcal

Onsdag: Roing 30 min- 300 kcal

Ellipse 20 min- 200 kcal

Løpe 20 min- 200 kcal

Sykle 40 min- 400 kcal

Tilsammen: 1100 kcal

Torsdag: Styrketrening 50 min- 250 kcal

Sykle 40 min- 400 kcal

Løpe 20 min- 200 kcal

Tilsammen: 850 kcal

Fredag: Sykle 40 min- 400 kcal

Løpe 20 min- 200 kcal

Lørdag: Sykle 1,5 timer- 900 kcal

Hoppe på trampoline 30 min- 300 kcal

Styrketrening 50 min- 250 kcal

Løpe 20 min- 200 kcal

Søndag: Gå tur 2 timer- 600 kcal

Løpe i trapper 10 min- 100 kcal

Hoppe tau 10 min- 100 kcal

Det kan jo ikke være så mye jeg må gjøre?

Mange sider"jeg går en tur hver dag og går ned i vekt"...

Må jeg virkelig gjøre alt dette? :-x Hvor mye ekstra forbrenner man ved daglige gjøremål da? Jeg har ikke tatt med det at jeg går til skolen og støvsuger huset osv...

Får meg virker det nesten helt umulig. :cry: Hva gjør dere egentlig for å gå ned i vekt???

Jeg har ikke så kjempe peiling,men har et stort ønske om å klare målet jeg har satt meg. Kan dere være så snill å hjelpe meg!Mange av dere har myyye greie på slike ting,det vet jeg!

:) Håper på mange gode svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal endel trening og fornuftig kosthold til for å gå ned i vekt. Det er så mye lettere å få de kiloene på :)

Men, det med kalorier du forbrenner hver dag. Kan ta eksempel på meg selv da. Jeg har et hvilestoffskifte på ca 1400 kcal om dagen. Når jeg la inn på somebody så valgte jeg minste aktivitetsnivå, altså stillesittende jobb og sånn og legger heller til trening hver dag selv.

Da får jeg et daglig kaloribehov på 1990 kcal.

Så som du ser er det nesten 600kcal der hver dag.

Husk hvilestoffskiftet er om du ligger helt stille en hel dag.

Men hvilket program har du bruker du for å regne ut kalorier og trening?

Du skriver jo heller ikke noe om vekt, høyde.

Gjest Madeline
Skrevet

Du må nesten si noe om vekten din for at du skal få riktige råd. Jeg holder på å gå ned i vekt nå. Skal gå ned 30 kg. Har klart 4 kilo de siste to ukene. Jeg går en rask tur med gåstaver i en tøff løype 3 ganger i uka og jeg svømmer en gang i uka. Blir kanskje noen småturer i tilegg. Samtidig spiser jeg sunt men jeg blir likevel mett. Dette er nok for meg til å gå ned i vekt. Har gått ned mye en gang før også på samme måte (30 kilo på 4 mnd).

Skrevet

Hvordan kom du frem til at du kun forbrenner 1500 kcal per dag ??? Det er da veldig lite? Du ligger jo ikke rolig hele dagen når du ikke trener?

http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php

Stemmer det der at 7000 kcal er 1 kg kroppsfett ( i teorien) men det er fryktlig mye å skulle trene bort 7000 kcal på en uke. Bedre å kutte litt på kalori inntaket. Ligge på rundt 1500 per dag, tror ikke du går i null dersom du har 10-15 kilo og ta av. Du vil med 1500 kcal gå i minus på kcal.

Prøv å les litt mer, slankenett.no leste jeg mye på når jeg gikk ned 14 kilo.

Og du ... det treningsopplegget hadde du tenkt til å gjennomføre det? Det kommer til å ta mote fra deg før du begynner på uke 2. Det er viktig å finne en balanse gang du kan leve med, hvis ikke går det aldri. Spis deg mett (på sunn mat) og gjør trening som du syns er gøy! HUsk å hville mellom hver treningsøkt. Derosm du ikke har trent mye før så hadde jeg ikke lagt in mer en tre økter i uka

Lykke til !

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Vekt: 73 kg

Høyde: 165

Nei,som du skriver la_luz,jeg kommer ikke til å klare å gjennomføre dette...Når jeg så at det ble så mye,tenkte jeg at det måtte være noe feil.

Jeg spiser rundt 1500 kcal og da blir jeg god og mett! Siden hvilestoffskiftet er rundt 1500 kcal så går jo det opp i opp. men så skal jeg jo egentlig da forbrenne 7000 kcal mer eller???

Blir aldr klok på dette...

Hva gjør dere for å gå ned i vekt? Hvor mange kalorier forbrenner dere og hvor mange kalorier spiser dere..Sånn omtrent.

Godt at det er noen her inne som har litt peiling... :oops: :)

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg må si at jeg er ikke så opptatt av å telle kalorier. Fokuserer mer på å spise sunn mat som jeg kan bli mett av. Prøver å legge opp til et kosthold jeg kan holde meg til også etter jeg har nådd målet mitt. Bruker magert pålegg på brødskiva som f.eks. kokt skinke. Plusser på med salat, agurk og tomat. Ikke smør. Bruker grovt brød eller grovt knekkebrød. Spiser også en del havregryn med skummetmelk. Det metter godt. Prøver å spise mye grønnsaker som gullerøtter, kålrot, brocolli, blomkål ol. + frukt. Spiser helt vanlige middager men det holder med en vanlig porsjon. Koser meg litt ekstra en gang i uka. Ellers trener jeg som nevnt tidligere.

Skrevet

Du kommer nok til å gi opp det treningsprogrammet ganske fort!

Lurt å begynne litt forsiktig og øke litt etterhvert. Uansett så er det ikke bra å trene for mye.

Å trene skikkelig tre ganger i uken blir regnet for å være veldig bra for en nybegynner. Så kan du f.eks. gå deg en lang tur de andre dagene.

Har nettopp begynt å trene regelmessig selv og trener 3-4 ganger hver uke. Merker forbedring allerede etter bare 3 uker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Tren ca annenhver dag, bland styrke og utholdenhet 50/50, og konsentrer deg mest om kosten. Jeg vil anbefale at du trener slik at du forbrenner ca 250 kalorier pr dag, og i tillegg kutter i kosten tilsvarende 250 kalorier. Med det tempoet vil du forbrenne ca en kilo pr. uke uten at det går ut over muskelmassen.

Når du skal ned i vekt, er kostholdet viktigere enn treningen, så det er garantert der du har mest å vinne. Det treningsprogrammet du beskrev, hadde ikke jeg holdt ut i en uke (og jeg er rimelig treningsnarkoman), heller ikke har kroppen godt av det, for den trenger også hvile.

Lykke til!

Skrevet

Tuuusen takk for svar og hjelp! :):)

Godt at jeg virkelig ikke trenger å trene så mye...

men Lilith...Når du sier -250 kcal,mener du da av de 1500 kcal jeg spiser fra før nå eller? Altså spise 1250?

Du foreslo ca 250 kcal pr dag...Tror du jeg kan ha dette da?

Mandag: Step 15 min og roing 15 min

Tirsdag: Styrke 30 min og løping 10 min

Onsdag: Samme som man

Torsdag: Samme som tir

Fredag: Løpe i trapper 10 min og sykle 20 min

Lørdag: Trampoline/sykle 30 min og styrke 30 min

Søndag: Gå tur 2 timer(har vært fast vane nå nesten hver søndag i flere år)

Eller bør jeg samle det opp å trene for eks 500 kcal annenhver dag?

Englepus....Hva trener du? Heldig som har begynt å få resultater!! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

1500 er hva som trengs for å holde hvilestoffskiftet ditt oppe; at hjertet skal slå, fordøyelsen funke, i det hele tatt opprettholde kroppsfunksjonene.

Vil tippe du har et kaloribehov på mellom 2000 og 2500 i virkeligheten (sjekk slankenett.no), og det er fra dét du skal kutte. Altså bør du kanskje ligge på rundt 1500-1700 i kaloriinntak, og så trene i tillegg tilsvarende 250 kalorier. Du bør ikke gå under 1200 kalorier i inntak, for da går du bare løs på muskelmassen din.

Hvis du trener moderat i en time tre ganger i uken, tror jeg raskt du når kalorikravet. Hverdagsaktivitet teller også! Løpe i trapper, etter bussen, gå tur med hunden, hagearbeid osv.

Skrevet

Okay...Dette er jo INGENTING iforhold til hva jeg trodde jeg måtte gjøre...(Noe jeg nå skjønner var heeelt urealistisk)

Da skal jeg prøve dette nå og håper jeg ser resulatater-helst litt fort. Jeg er nemlig ganske utolmodig...Var det 0,5 kg jeg skulle regne med å gå ned med ette programmet??

Tror jeg skriver nytt treningsprogram med en gang,jeg... :)

Tusen takk for hjelp,Lilith og dere andre.

Da starter jeg i morgen!!! :)

Gjest Madeline
Skrevet

Lykke til. Du kan jo også slenge deg på "skjerpings i morgen" tråden. Der er det mye motivasjon å få.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vil også ønske deg lykke til! og ikke gi opp hvis du ikke ser resultater på vekta i begynnelsen, det kan ta litt tid. Hvis du er flink til å trene styrke i tillegg til å spise mer fornuftig, kan du regne med at klærne sitter mye finere uten at det kanskje vises på vekta. Og kroppen blir strammere.

Skrevet

Tusen takk! :)

Er så greit å ha noen snille folk som ønsker å hjelpe...Og dere kan så mye alle sammen også!!

Også kommer gjerne inneom "skjerpings i morgen"-tråden. Motivasjon trenger jeg absolutt!

Hjertlig takk for hjelpen! :)

Skrevet

Lykke til !

Bra initativ, synes fremdeles den treningen din ser litt vel abisiøs ut. Det er jo greit å røre på seg hver dag men kansje ikke kall det rening hver dag. De dagene jeg ikke trenenr pler jeg å gå av bussen ca 40 min hjemmefra og hjem i stede, det er deilig og ok mosjon. Tror det er lurere enn å dra på SATS alle dager ( for det psykiske mener jeg) Sysns du kan gjøre noe sånn som dette f.eks tirsdag og torsdag.

Det kan ikke sies for mange ganger: du må gjøre dette på en måte du trives med- hvis ikke blir det en umulig oppgave. Ha et langt tidsperspektiv, tenk på det som livsstil endring og ikke enslanke kur.

Skrevet

Hvis du ikke er ganske veltrent i utgangspunktet er det viktig å begynne forsiktig.

Er man utrent og skal gjøre altfor mye altfor fort, så kan man for det første risikere å gå lei ganske fort og for det andre (og viktigste) så kan du få skader som gjør at du må ta det rolig over en lengre periode før du gradvis kan øke igjen.

Knær er spesielt utsatt. Step og løping gir stor belastning på knær.

Sørg for at du har gode sko som støtter og demper godt. Begynn med gange og sykling. Når formen begynner å bli bedre starter du med gradvis tilvenning til løping og step.

Hva med å trene maks annenhver dag i starten, så får kroppen litt restitusjon også. Så kan du heller øke etterhvert.

Skrevet

Jeg går lange turer, ikke noe subbing og tar i ekstra i bakkene. Regner med at jeg kan begynne å jogge om et par uker. Litt styrketrening blir det også, ca 2 ganger i uken. Er ikke så motivert til å trene styrke akkurat nå, men har planer om øke på etterhvert.

Trener sammen med andre og det funker kjempebra for meg, er mye lettere å sluntre unna når man trener alene.

Kom på en ting som er viktig ang. trening og det er hvile. For når du trener bryter du ned musklene. Og de trenger hvile for å bygge seg opp og bli sterkere. Så det er bra med en rolig dag innimellom. ;-)

Skrevet
Det kan ikke sies for mange ganger: du må gjøre dette på en måte du trives med- hvis ikke blir det en umulig oppgave. Ha et langt tidsperspektiv' date=' tenk på det som livsstil endring og ikke enslanke kur.[/quote']

Meget bra sagt. Slanking handler ikke om å følge et visst program. Det handler om livsstilsendring. Uten at jeg har slanket meg noengang... Men det følger samme tankegang som trening, og jeg har trent endel, da.

Og så trenger du mye motivasjon... så lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...