Anim92 Skrevet 27. mai 2019 #21 Skrevet 27. mai 2019 2 timer siden, Ullvott skrev: Jeg er så hjertens enig i dette! Bruk standard kleskoder uten noen som helst kreativ variant. Det er det eneste som funker! Folk vet at de skal kle seg med pene klær i et bryllup, og er det på sommeren bruker de sommerutgaven av de klærne som passer innenfor kleskoden. Derfor er det ikke nødvendig å bruke velmente, men likevel uklare koder som «pent» eller «sommerpent», heller. Mørk dress, derimot, har en klar betydning. "Pent" er en klar kode:) google it.
Ulven Skrevet 27. mai 2019 #22 Skrevet 27. mai 2019 (endret) 23 hours ago, AnonymBruker said: Så bra å høre. Ønsker i tillegg fri bordplassering, buffet så alle kan finne noe de liker osv. Og ingen partyleker eller tvangssosialisering. Anonymkode: 7b50f...a15 23 hours ago, AnonymBruker said: Hva ville dere hatt på dere hvis dere fikk invitasjon til bryllup med antrekk valgfritt? Anonymkode: 7b50f...a15 Jeg forstår at du vil lage et uformelt og ikke stressende bryllup for de inviterte. Men du legger dessverre opp til det motsatte. Kleskode er genialt i den forstand at man da har en ide om hva man skal ta på seg for ikke å skille seg ut fra resten av gjestene. Det er ikke så kult å være den som velger feil antrekk, om det er under eller overpyntet, så en kode gjør valget mye lettere. Buffet er helt greit, men lag bordplassering. Det er virkelig ikke kult å måtte fly rundt å lete etter en stol og helst en stol der du kjenner noen ved bordet. Legg litt innsats i bordplasseringen slik at alle kjenner noen, så blir gjestene dine veldig glade. Endret 27. mai 2019 av Ulven 6
Daria Skrevet 27. mai 2019 #23 Skrevet 27. mai 2019 (endret) 14 minutter siden, Anim92 skrev: "Pent" er en klar kode:) google it. Det første googletreffet kaller pent et tøysebegrep, treff to er wikipedia: Sitat Pent antrekk Det finnes ingen etablert oppfatning av hva begrepet pent antrekk innebærer, selv om den ofte brukes av utesteder for å sortere gjestene. Helst bør den derfor om mulig unngås. Hva som er pent antrekk kan avhenge av sammenhengen. Normalt kan man anta at klærne ikke skal være opprevet, slitt eller møkkete. Treningstøy, arbeidstøy eller også alt for fritidsaktige klær eller sko bør unngås. Menn bør unngå korte bukser. Så nei, pent er i utgangspunktet ikke en klar kleskode. Alle skjønne at man skal kle seg pent i bryllup, spørsmålet er hvilket nivå man skal legge seg på. Lys dess og smoking er i utgangspunktet begge deler pent antrekk, men er i helt forskjellige ligaer likevel. Endret 27. mai 2019 av Daria 5
Rosa Sitron Skrevet 27. mai 2019 #24 Skrevet 27. mai 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Kan man ikke bare skrive "pent"? De aller fleste har vel et pent antrekk uten å måtte kjøpe nytt.. Om dere har en bryllupssnettside kan dere utdype der hva dere mener Anonymkode: 1cd6c...7d5 Nei! Pent er det verste. Da vet man iallfall ikke hva brudeparet har tenkt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #25 Skrevet 27. mai 2019 10 hours ago, Alice123 said: Enig! Jeg fikk en bryllupsinvitasjon med kleskode "valgfritt", og spurte brudeparet om hva de mente med det. Svaret var at de "regnet med at folk kunne kle på seg selv"... I praksis viste det seg at de FORVENTET "mørk dress" (mao. lang kjole/cocktailkjole på damene og mørk dress på menn). I bryllupet kom alt fra tunika med tights til galla, jeans med blazer til snippkjole. Jeg vet jo ikke hva slags bryllup du er invitert til, men om det er "standard" opplegg med kirke, middag og 50-150 gjester hadde jeg gått for typisk lang kjole eller pen cocktailkjole (altså "mørk dress"-kleskode). Akkurat. Veldig dumt for alle at man ikke spesifiserer hva man tenker. Var i et bryllup en gang hvor brudens side hadde galla, mens brudgommens gikk for korte drakter. Jeg vet bruden ønsket lange kjoler så det ble jo litt dumt tror de brukte uttrykket formelt om kleskode. Anonymkode: dddf9...5ac
Mrs.Under Skrevet 27. mai 2019 #26 Skrevet 27. mai 2019 Du kan greit droppe kleskode og ha buffet til bryllupet ditt- null stress- det gjorde jeg! MEN: ha bordplassering, og legg arbeid i den, du kjenner gjestene dine og dermed kan du sørge for at alle får sitte sammen med noen de kjenner eller noen du tror de kommer godt overens med. Det er faktisk mye viktigere enn mat eller klær! 1
Anim92 Skrevet 27. mai 2019 #27 Skrevet 27. mai 2019 27 minutter siden, Daria skrev: Det første googletreffet kaller pent et tøysebegrep, treff to er wikipedia: Så nei, pent er i utgangspunktet ikke en klar kleskode. Alle skjønne at man skal kle seg pent i bryllup, spørsmålet er hvilket nivå man skal legge seg på. Lys dess og smoking er i utgangspunktet begge deler pent antrekk, men er i helt forskjellige ligaer likevel. 25 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Nei! Pent er det verste. Da vet man iallfall ikke hva brudeparet har tenkt. Jeg har i alle fall null problem med å finne noe å ha på om det står pent 1
Daria Skrevet 27. mai 2019 #28 Skrevet 27. mai 2019 (endret) 2 minutter siden, Anim92 skrev: Jeg har i alle fall null problem med å finne noe å ha på om det står pent Jeg kan også finne mye å ha på meg som gå under betegnelsen pent, i hele spekteret fra hverdagspent til gallapent. Poenget med en kleskode er at den skal fortelle gjestene omtrent hvor i dette spekteret de skal legge seg. Endret 27. mai 2019 av Daria 5
Rosa Sitron Skrevet 27. mai 2019 #29 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, Anim92 said: Jeg har i alle fall null problem med å finne noe å ha på om det står pent Hadde jeg møtt opp i det jeg definerer som pent hadde jeg bommet ved flere bryllup. Og bommet begge veier. 3
Anim92 Skrevet 27. mai 2019 #30 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Hadde jeg møtt opp i det jeg definerer som pent hadde jeg bommet ved flere bryllup. Og bommet begge veier. Jeg må ha hatt flaks da😊
Rosa Sitron Skrevet 27. mai 2019 #31 Skrevet 27. mai 2019 6 minutter siden, Anim92 said: Jeg må ha hatt flaks da😊 Det har du nok da Av nysgjerrighet, kan du beskrive hva du gikk for? 3
Grønt blad Skrevet 27. mai 2019 #32 Skrevet 27. mai 2019 11 timer siden, SupaWoman skrev: Ingen er vel så idioter at de kommer i grilldress med crogs i bryllup bare fordi det står valgfritt antrekk. Det er en høytidlig anledning og en fest. Kle deg pent! Så hvorfor kan ikke da brudeparet skrive at man skal kle seg pent? Ingen retningslinjer er faktisk forvirrende, og det vil fort være noen som kommer i hullete jeans.
Anim92 Skrevet 27. mai 2019 #33 Skrevet 27. mai 2019 1 minutt siden, Rosa Sitron skrev: Det har du nok da Av nysgjerrighet, kan du beskrive hva du gikk for? Ofte pen, lang kjole, med nøytrale farger, sjeldent med særlig glitter og stas. Sikkert en kjole som kan brukes i både ganske staselige og mer casual bryllup. Ville nok ikke nådd opp i et gallabryllup. Men har sjeldent følt meg overpyntet. Okey, jeg er dårlig på beskrivelser 😂
Sirah Skrevet 27. mai 2019 #34 Skrevet 27. mai 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra å høre. Ønsker i tillegg fri bordplassering, buffet så alle kan finne noe de liker osv. Og ingen partyleker eller tvangssosialisering. Anonymkode: 7b50f...a15 Kan jeg komme? 😍 1
Rosa Sitron Skrevet 27. mai 2019 #35 Skrevet 27. mai 2019 Just now, Anim92 said: Ofte pen, lang kjole, med nøytrale farger, sjeldent med særlig glitter og stas. Sikkert en kjole som kan brukes i både ganske staselige og mer casual bryllup. Ville nok ikke nådd opp i et gallabryllup. Men har sjeldent følt meg overpyntet. Okey, jeg er dårlig på beskrivelser 😂 Om jeg skjønner deg riktig ville du vært overpyntet i flere av pent -bryllupene jeg har vært i. Og i nedre skikt av ett. Den opplevelsen som sitter mest igjen hos meg var et sommerbryllup hvor jeg tok på meg en enkel kort kjole, men innser i løpet av festen at sommerkjolen jeg hadde på tidligere på dagen hadde passet mye bedre. Etter det begynte jeg å mislike "pent". 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #36 Skrevet 27. mai 2019 11 timer siden, Alice123 skrev: Enig! Jeg fikk en bryllupsinvitasjon med kleskode "valgfritt", og spurte brudeparet om hva de mente med det. Svaret var at de "regnet med at folk kunne kle på seg selv"... I praksis viste det seg at de FORVENTET "mørk dress" (mao. lang kjole/cocktailkjole på damene og mørk dress på menn). I bryllupet kom alt fra tunika med tights til galla, jeans med blazer til snippkjole. Jeg vet jo ikke hva slags bryllup du er invitert til, men om det er "standard" opplegg med kirke, middag og 50-150 gjester hadde jeg gått for typisk lang kjole eller pen cocktailkjole (altså "mørk dress"-kleskode). Her tar du feil. Ikke lang kjole til mørk dress. Til smoking er lang kjole eller fin knelang mulighetene, til galla er det must. Anonymkode: 4cb04...4ed
Rosa Sitron Skrevet 27. mai 2019 #37 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Her tar du feil. Ikke lang kjole til mørk dress. Til smoking er lang kjole eller fin knelang mulighetene, til galla er det must. Anonymkode: 4cb04...4ed Du har så rett. Og det er så mange som tar feil der
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #38 Skrevet 27. mai 2019 På 26.5.2019 den 15.16, AnonymBruker skrev: Hva ville dere hatt på dere hvis dere fikk invitasjon til bryllup med antrekk valgfritt? Har lest så mye om hva de ulike kleskodene betyr, og ønsker virkelig ikke at noen skal tenke på dette i det hele tatt, og spesielt ikke at de må kjøpe inn nye klær til anledningen. Men risikerer man at folk blir usikre om det står antrekk valgfritt, og tenker de må ta det peneste de har tilfelle alle andre kommer i sitt fineste? Bør man evt skrive i invitasjonen at valgfritt virkelig betyr valgfritt? Du må gjerne komme i rødt, hvitt, grilldress, klovnedrakt? Intensjonen er at folk skal føle seg vel i hva som helst, og ikke tenke på andres forventninger. Anonymkode: 7b50f...a15 Jeg hadde likt sånn invitasjon. Hadde sluppet stresse med ny kjole som er typisk bryllup greie. Det blir for dyrt, så da kunne jeg tatt på meg noe av det jeg har og som er veldig pent. Anonymkode: 7f4b8...33d
Rosa Sitron Skrevet 27. mai 2019 #39 Skrevet 27. mai 2019 Jeg kom på at jeg har fått en invitasjon som så klart at forventningene var lave. Da sto det kleskode: klær. Så om du skal ha det åpent ville jeg gått for det.
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2019 #40 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, Anim92 skrev: Jeg har i alle fall null problem med å finne noe å ha på om det står pent Ikke jeg heller, har flust av penere kjoler til en slik anledning. Tenk konfirmasjon/dåp. Pent er pent, ikke jeans og ikke hverdagsklær. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå