Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var utenlands forrige uke og ble solbrent i hodebunnen etter bare 1 dag på stranda. Vet det hjelper å bruke hårbånd, hatt og sånt, men ofte blir jeg så varm av det. Drar av store flak med hud fra hodebunne, er skikkelig ekkelt. Hvordan unngår dere å bli solbrent i skallen? Hjelper det å smøre solkrem der? 

Anonymkode: 2340f...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært farlig å bli solbrent i hodebunnen. Ja, du blir nok litt varm av hatt eller caps, men er det bedre å bli solbrent da? Få på deg caps, hatt, tykt sjal osv. Man kan bli solbrent gjennom klær også. Søk til skygge og ikke sitt flere timer i strekk i sterk sol. Du ber om hudkreft og du kommer til å se ut som en rosin i en alder av 50 år. 

Anonymkode: caf28...51f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg grer håret stramt bakover i en høy topp, er så tykt at sola ikke når gjennom. 

Mannen (litt tynt på toppen) sprayer solkrem i håret, typ ikke fet/oljete, som jeg hjelper å gni godt inn. Men krever jo daglig hårvask da håret blir fett. 

Vi soler oss aldri. Men hodet er jo ganske eksponert for sol når man er på storbyturer, en tur uti bassenget, og så videre. 

Anonymkode: c73bd...0d5

Gjest Peanut
Skrevet

Solfilterspray for hår er det man kan bruke ^^, 

Jeg bruker det, eller hatt, og så om det er sterk sol er jeg vekke mellom 12-16. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig hjelper det med solkrem der også, akkurat som på alle andre steder på kroppen! 

Anonymkode: ab9d5...52f

Skrevet

Jeg bruker alltid hatt eller caps og passer på å få noen som ikke er tettvevde og like varme som ull luer. Før brukte jeg bandana. Viktig å beskytte seg, man vil gjerne ikke ha hudkreft.  

Skrevet

Rødt er fint på plagg som skal beskytte mot solen. som et lite tips:)  

AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2019 den 13.45, AnonymBruker skrev:

Jeg var utenlands forrige uke og ble solbrent i hodebunnen etter bare 1 dag på stranda. Vet det hjelper å bruke hårbånd, hatt og sånt, men ofte blir jeg så varm av det. Drar av store flak med hud fra hodebunne, er skikkelig ekkelt. Hvordan unngår dere å bli solbrent i skallen? Hjelper det å smøre solkrem der? 

Anonymkode: 2340f...ce2

Tips er å gjøre som de som bor i solrike strøk: aldri sitt eller ligg med ansikt/hode i solen. Da blir en jo ordentlig varm (og dessuten får en hudskader og blir stygt sobrent/brunet). Dersom du skal gå lengre distanser og det ikke er i by (som jo har en skyggeside av gaten - der folk går) så ta på hatt. Hatt med stor brem er svalt og ikke det minste varmt.

Om du oppholder deg på stranden så ta siesta midt på dagen - da er det jo bare solbrente turister der uansett, og mye koseligere i skyggen på en kafe.

Anonymkode: 47a6f...1d0

AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2019 at 2:24 PM, Peanut said:

Solfilterspray for hår er det man kan bruke ^^, 

Jeg bruker det, eller hatt, og så om det er sterk sol er jeg vekke mellom 12-16. 

Kan du anbefale en?:) Tittet raskt på nett og det virker det som om de egentlig er ment for å beskytte selve håret, ikke hodebunnen?

TS: Jeg blir som regel lettest solbrent i hodebunnen om jeg har skille noe sted. Om jeg børster håret bak i en hestehale, har en eller annen updo osv. der man ikke får skille så kommer ikke solen like lett til. Og så bruker jeg en sånn solhatt når solen er på det sterkeste eller jeg skal være ute mye. De blir heller ikke så varm som caps ol. Men bandanas/tørkler osv. funger selvsagt også med mindre du er som meg og har en håpløs hodeform der alt sånt bare sklir av:P

Anonymkode: 077f9...cf1

Skrevet

Solkrem på toppen gjør susen.  Solfilterspray for hår er beregnet på å beskytte hår mot UV-stråler som svekker og bleker håret.

Det er "grisete" hvis du har mye hår, men det er nødvendig at du får gnidd solkremen inn i hodebunnen om det skal ha effekt. Alternativet er som du selv påpeker hodeplagg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid stråhatt når jeg skal være mye i sola, spesielt i syrlige strøk. Stråhatt er luftigere enn stoffhatt, og gir ingen isolering, samtidig som den gir god skygge både til ansikt og hodebunn. De fleste stråhattene mine er kjøpt i sørlige land de gangene jeg glemte å pakke med en, så jeg har ingen tips til gode butikker. 

Når jeg bader i syrlige strøk bruker jeg et slikt hårbånd som er et stort stoff oppå hodet. Jeg synes det sitter bedre enn bandana, og det beskytter hodebunnen bra. Det våte stoffet er i tillegg deilig avkjølende etter badet, og passer fint under stråhatten. Som en bonus slipper jeg å ha masse hår overalt foran ansiktet, og hvis det blåser mye kan jeg feste hatten til hårbåndet med et par sikkerhetsnåler.

Solkrem i hodebunnen synes jeg er vanskelig. Jeg får det ikke til å sitte skikkelig.

Anonymkode: 3105d...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Solkrem og hatt! Mange fine stråhatter for tiden (i ekte strå!)

Anonymkode: 16153...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...