Gå til innhold

Eit barn, to barn eller tre barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eg er i permisjon med første barn nå. Arbeide med 5 årsplanen min. Eg planla detta barnet svært nøye til minste detalje. Synest eigentlig enebarn er litt romvesen, ofta ganske sære haha. Tenkje i utgangspunktet to barn. 

Kva er fordelen med to? Korleis var overgangen for deg?

Kva er fordelen med tre? Korleis var overgangen? Vi bur på landet.

For deg som har valgt eit barn er det gunstig å setja meir ressurser i ein person? 

Korleis klarte du å bestemma deg for kor mange du ville ha? 

Anonymkode: 0c985...c4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eg har tenkt litt og snakka med mannen. Han tenkje at vi går for to barn, sånn at det blir søsken. Eg skjønner at det ikkje var så stor interesse for tråden 😛.

Men kan noen svara meg på detta? Er det sånn at to barn er dobbelt så dyrt? Vi tjene jo greitt men to i bhg med rabatt er ca 5500kr i månaden. Får man litt meir barnetrygd når man har fleire? Eg ser for meg at det kan bli tøft med to bilstolar, to av alt. Men no har vi alt til eit barn der mykje kan brukast til to. 

Kanskje det er best å bare ha eit barn og spara mykje til dårlige tider? 

Anonymkode: 0c985...c4d

AnonymBruker
Skrevet

Stopp på et barn, det anbefaler jeg på det sterkeste. Da får dere et mer behagelig og rolig liv.

Hjertelig hilsen mor til to tette barn som holdt på å slite seg ut i den værste småbarnsperioden 😅 

Til syvende og sist: Hvor mange ønsker dere mest? To? Gå for det hvis ønsket er veldig sterkt.  

Anonymkode: 04122...88c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke så mye interesse rundt tråden fordi:

1. Det postes 1-3 slike tråder om dagen her på dette forumet, så folk er lei. Det er bare å lete opp gamle tråder, så har du milevis med skriftmateriale på dette. 

2. Du kommer med en uvitenskaplig klisjé-fornærmelse mot enebarn og deres foreldre i innlegget, etterfulgt av "haha". 

3. Dette er høyst personlig, og hva som er riktig for andre, kan være helt feil for dere. 

Anonymkode: 119d7...2e7

• Liker 6
Skrevet

Jeg har så mange fler at for meg er det en surrealistisk problemstilling å gjøre en stor sak ut av ett, to eller tre barn, da jeg ikke ser på det som noen spesiell forskjell i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har tre og venter nummer fire, håper jeg rekker enda en til før jeg blir 40. Alltid ønsket meg 5 barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, asterix skrev:

Jeg har så mange fler at for meg er det en surrealistisk problemstilling å gjøre en stor sak ut av ett, to eller tre barn, da jeg ikke ser på det som noen spesiell forskjell i det hele tatt.

Men for oss andre dødelige, så er det stor forskjell på 1-2-3 barn. Har skjønt at du synes 8-9 barn er plankekjøring, mens andre nok ikke ser det helt sånn 😅

Anonymkode: ce73b...823

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, asterix skrev:

Men da henvender jo trådstarter seg åpenlyst ikke til deg. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS etterlyste jo hvorfor hun ikke fikk svar, og jeg ga min grunn.

• Liker 1
Skrevet

Barn er dyrt uansett, men det er ikke spesielt mye dyrere å ha fler enn å ha ett. Mange idrettsforeninger, kulturskoler o.l har søskenrabatt så man får halv pris på barn nummer to. Klær og utstyr (ski,sykler osv) kan ofte arves. 

• Liker 1
Skrevet

Synes 2 barn er litt mere styr og jobb, i hvert fall de første 2-3 årene, men så blir det bedre. Jeg synes absolutt at den største overgangen var fra 0 til 1 barn, og fra 1-2 gikk veldig fint. Vi skal ikke ha flere enn de to vi har, både pga. at et svangerskap er risikabelt for min kropp, men også fordi vi synes de første årene med småbarn er slitsomme og tærer på forhold osv. Det har gått greit å komme oss gjennom 5 år, og nå er barna så store at det føles helt feil å «starte forfra» igjen. Spesielt fordi vi jo heller ikke blir yngre, akkurat. Men de to ungene, hvor det er to års aldersforskjell, har masse glede av hverandre nå, og det er deilig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det som det kommer.

Jeg får helt angst av å tenke på at de neste 5 årene av livet mitt liksom skal være planlagt.

Anonymkode: 64440...625

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke, men det er likevel et innspill som nyanserer problemstillingen. Det er ikke slik at alle (eller alle "dødelige" som ble nevnt over, noe som er på linje med enebarn-fornærmelsen til TS) synes det er uoverkommelig med mer enn 2,1 barn. Det kan være verdt å ta med seg i en tråd som ellers kommer til å handle om andres subjektive opplevelser av å ha tatt det smarteste valget mellom 1-3 barn. Hilsen fullstendig dødelig mor til 6

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke så mye interesse rundt tråden fordi:

1. Det postes 1-3 slike tråder om dagen her på dette forumet, så folk er lei. Det er bare å lete opp gamle tråder, så har du milevis med skriftmateriale på dette. 

2. Du kommer med en uvitenskaplig klisjé-fornærmelse mot enebarn og deres foreldre i innlegget, etterfulgt av "haha". 

3. Dette er høyst personlig, og hva som er riktig for andre, kan være helt feil for dere. 

Dette. Og særlig punkt nummer 3. Det finnes en zillion tråder om dette, og det ender stort sett bare med innbitte og/eller fordomsfulle forsvarstaler om egne valg som ikke hjelper TS i det hele tatt. Ser ikke vitsen.

Anonymkode: 5a304...5c4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke, men det er likevel et innspill som nyanserer problemstillingen. Det er ikke slik at alle (eller alle "dødelige" som ble nevnt over, noe som er på linje med enebarn-fornærmelsen til TS) synes det er uoverkommelig med mer enn 2,1 barn. Det kan være verdt å ta med seg i en tråd som ellers kommer til å handle om andres subjektive opplevelser av å ha tatt det smarteste valget mellom 1-3 barn. Hilsen fullstendig dødelig mor til 6

Dette. Og særlig punkt nummer 3. Det finnes en zillion tråder om dette, og det ender stort sett bare med innbitte og/eller fordomsfulle forsvarstaler om egne valg som ikke hjelper TS i det hele tatt. Ser ikke vitsen.

Anonymkode: 5a304...5c4

22 minutter siden, asterix skrev:

Ok , dere har et poeng ;) Ser relevansen. De fleste som ender opp med 6-9 barn, ser vel ikke akkurat for seg dette antallet når de starter. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det ender stort sett bare med innbitte og/eller fordomsfulle forsvarstaler om egne valg som ikke hjelper TS i det hele tatt. Ser ikke vitsen.

😂 Ja, god oppsummering av slike tråder

Skrevet

Jeg er enebarn selv, og har alltid savnet søsken. Har sagt bestandig at får jeg først barn, skal det være minst to. Jeg vil ikke at de skal vokse opp som enebarn når jeg selv aldri trivdes som enebarn. Men det er et uttrykk som sier at en er som ingen og to er som ti, og det kan jeg skrive under på. Mer nå enn da minsten var baby. Dobbelt opp med sykdom, ekstremt mye høyere lydnivå ved lek, to som egger hverandre opp til å finne på faenskap osv. Men det er likevel så utrolig verd det. For det er dobbelt opp med alt det positive og. Dobbelt med kjærlighet, dobbelt med fine gaver i form av steiner de finner eller tegninger de tegner. Dobbelt opp av kos osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 barn synes jeg er ideelt for meg og min familie. Jeg har vært utrolig glad for et søsken i mitt liv, og ønsker det samme for mine barn. Ang spm om barnetrygd, du får jo samme sum for hvert enkelt barn; 1054kr per mnd, per barn..

Anonymkode: 85015...86a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i tvil om at jeg ønsket mer enn ett barn. De skulle være tette, da jeg selv har stor aldersforskjell mellom meg og mine søsken som har gjort at vi ikke har noe tett bånd. Har derimot alltid vært vitne til hvordan ett søskenforhold kan være. De har tette fine bånd og jeg har alltid vært misunnelig på det. Kommer nok alltid til å være misunnelig på det. Derfor har jeg ønsket meg i alle fall to barn i relativt tett alder. Her ble det ett år i mellom, det har vært tøft. Men den gleden de har av hverandre og den kjemien di har, og den søskenkjærligheten de har for hverandre er så uendelig mye verdt for meg. 

Vet ikke om vi skal ha en til, men om vi skal ha blir det ikke lenge til. Den yngste er fortsatt ett år, men noe stor aldersforskjell ønsker jeg ikke. Grunnen til tre barn er bare at jeg ønsker en større flokk og mer glede. Jo fler jo bedre? Men de skal følges opp ordentlig og jeg ønsker å kunne være ordentlig tilstede og se hvert enkelt barn. Vi får se... 

Lykke til med valget. 

Anonymkode: c4a99...262

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært i tvil om at jeg ønsket mer enn ett barn. De skulle være tette, da jeg selv har stor aldersforskjell mellom meg og mine søsken som har gjort at vi ikke har noe tett bånd. Har derimot alltid vært vitne til hvordan ett søskenforhold kan være. De har tette fine bånd og jeg har alltid vært misunnelig på det. Kommer nok alltid til å være misunnelig på det. Derfor har jeg ønsket meg i alle fall to barn i relativt tett alder. Her ble det ett år i mellom, det har vært tøft. Men den gleden de har av hverandre og den kjemien di har, og den søskenkjærligheten de har for hverandre er så uendelig mye verdt for meg. 

Vet ikke om vi skal ha en til, men om vi skal ha blir det ikke lenge til. Den yngste er fortsatt ett år, men noe stor aldersforskjell ønsker jeg ikke. Grunnen til tre barn er bare at jeg ønsker en større flokk og mer glede. Jo fler jo bedre? Men de skal følges opp ordentlig og jeg ønsker å kunne være ordentlig tilstede og se hvert enkelt barn. Vi får se... 

Lykke til med valget. 

Glemte å skrive om økonomien. Fra en til to barn har det ikke kostet så mye økonomisk. En tvillingvogn og en bilstol har vært den største utgiften. Ellers har mye gått i arv og utgiften er ikke noe å snakke om her. Men om en nr. tre kommer hadde det blitt større utgifter da vi kanskje måtte flyttet til ett større hus og måtte byttet ut bilen til en større en. Men vi er to som jobber, så den økonimiske biten har ikke vært noen demper for vår del. Heldigvis så vil ikke det evt. være stopperen for flere barn heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn og stopper der. Hadde egentlig tenkt å være barnløs, men tenkte jeg kunne prøve på ett. Jeg vil ha nok ressurser, både økonomisk, fysisk og psykisk til å gi ham den beste oppveksten han kan få. Jeg tror ikke jeg hadde greid å ha overskudd nok til to barn.

Anonymkode: fe542...f4d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...