Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i den situasjon at jeg ønsker å gå fra min mann. Siden han hele tiden har styrt økonomien har jeg lite kontroll og peiling selv..                        Vi kjøpte nytt hus for ca. 2 år siden, husbankfinansiert. Har to barn 6 og 9 år. Det er lite leiligheter til leie i området, men mye hus til salgs. Vil jeg ha råd til å kjøpe meg et lite hus til ca. 2,2 mill. når jeg tjener 400 ++ i året? Jeg har studielån, men mye er nedbetalt der. Har også en god del sparepenger. Har ikke bil, den står på mannen. Må evt. også kjøpe en rimelig bil. 

Kvinne, 37

Anonymkode: b4e6a...d39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du spart? 

Anonymkode: 5b4e1...1ad

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i den situasjon at jeg ønsker å gå fra min mann. Siden han hele tiden har styrt økonomien har jeg lite kontroll og peiling selv..                        Vi kjøpte nytt hus for ca. 2 år siden, husbankfinansiert. Har to barn 6 og 9 år. Det er lite leiligheter til leie i området, men mye hus til salgs. Vil jeg ha råd til å kjøpe meg et lite hus til ca. 2,2 mill. når jeg tjener 400 ++ i året? Jeg har studielån, men mye er nedbetalt der. Har også en god del sparepenger. Har ikke bil, den står på mannen. Må evt. også kjøpe en rimelig bil. 

Kvinne, 37

Da må jo mannen kjøpe deg ut, og så får du jo egenkapital  

Anonymkode: e5dbf...9c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må vel kjøpe ut deg vil jeg tro?

Anonymkode: 2dffe...cd2

AnonymBruker
Skrevet

Er dere gift eller samboere? 

Anonymkode: 430d9...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, huset/lånet står jo på begge nå.  

Men vil det gå greit, eller vil jeg få det trangt økonomisk? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi er samboere. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på dette må vi vite hvor mye boligen er verdt, hvor mye dere har i lån i dag, hvor mye du har i sparepenger og hvor stort studielånet ditt er....

Anonymkode: db7c8...633

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, huset/lånet står jo på begge nå.  

Men vil det gå greit, eller vil jeg få det trangt økonomisk? 

TS

Dette kommer jo an på hvor mye du har spart opp. Jo mer du har spart, jo mindre trenger du å låne --> enklere økonomisk. Så det er vanskelig å si noe her uten at du forteller hvor mye du har spart opp.

Anonymkode: 5d658...f56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på dette må vi vite hvor mye boligen er verdt, hvor mye dere har i lån i dag, hvor mye du har i sparepenger og hvor stort studielånet ditt er....

Helt riktig.

Da jeg bestemte meg å gå fra mannen, gikk jeg til banken for å høre hva jeg har råd til, hvor mye egenkapital trenger jeg å ha... Jeg  fortalte hvor mye sparepenger jeg hadde, hvor mye lån vi hadde....

Anonymkode: 04941...159

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer selvfølgelig også an på hvor du skal bo. Det er stor prisforskjell på et hus i Oslo og i Kongsvinger...

Anonymkode: 4141c...0f7

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse spørsmålene er det vesentlig å svare på for at vi kan ha noen som helst måte å svare deg TS..

Anonymkode: b5ef3...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husbankfinansiert, vil det si at dere ikke la inn noe egenkapital i huset, men at det er 100% belånt? Ergo er det kun verdistigning du vil få igjen om dere nå selger det eller han kjøper deg ut?

Jeg hadde 1,5 i lån med inntekt fra 450 000 som steg hvert år så jeg kom opp mot 600. Det gikk helt fint iallfall, hadde god råd. Men jeg hadde ikke barn.

Finn en lånekalkulator på nettet og legg inn hva du har i egenkapital så du vet hvor mye du må låne, og se på kalkulatoren hvor mye det koster per måned å låne det beløpet. Pluss på andre faste utgifter du har, så ser du om du har råd basert på hva det tallet blir sammenliknet med månedtlig inntekt...

Anonymkode: 700f2...74a

AnonymBruker
Skrevet

Huset er ikke fullt belånt nei, vi hadde egenkapital vi la inn. Solgte det forrige huset vi hadde med litt gevinst. Huset vi kjøpte nytt kostet 4,3. Vi bor på et lite sted der hus ikke er så dyrt, så jeg kan få et Ok hus til 2,2 mill. selv om det ikke er helt nytt som nå..

Jeg skjønner at jeg må finne ut av litt tall her først, men da må jeg spørre mannen.. håper noen kan hjelpe meg litt her når jeg har funnet det ut. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huset er ikke fullt belånt nei, vi hadde egenkapital vi la inn. Solgte det forrige huset vi hadde med litt gevinst. Huset vi kjøpte nytt kostet 4,3. Vi bor på et lite sted der hus ikke er så dyrt, så jeg kan få et Ok hus til 2,2 mill. selv om det ikke er helt nytt som nå..

Jeg skjønner at jeg må finne ut av litt tall her først, men da må jeg spørre mannen.. håper noen kan hjelpe meg litt her når jeg har funnet det ut. 

TS

Jeg tror du ikke behøver å spørre ham. Gå til banken deres, de har alt du trenger å vite om lånet deres. 

Hvor mye studielån du har, vet du selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Norge er dette hvor du får en enebolig til ca 2 millioner?

Anonymkode: eb628...5b8

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Helt riktig.

Da jeg bestemte meg å gå fra mannen, gikk jeg til banken for å høre hva jeg har råd til, hvor mye egenkapital trenger jeg å ha... Jeg  fortalte hvor mye sparepenger jeg hadde, hvor mye lån vi hadde....

Og svaret du fikk var?

Anonymkode: 112de...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kall det mannen din med mindre dere er gift. 

Anonymkode: cbc67...d88

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Kan du ikke bare sjekke din egen ligning for å se hva som var igjen på huslånet ved årsskiftet iallefall? Og status på studielånet ditt, det bør ikke være et problem for deg å sjekke uten å spørre mannen din. 

Du kan se på SIFOs referansebudsjett for å få en pekepinn om div kostnader for en husholdning av din størrelse. Der kan du stipulere hvilke kostnader du vil ha ved å bo for deg selv m barn i aktuell alder. OBS:dette er kostnader uten husleie/boliglån. Så kan du sjekke en lånekalkulator for å se hva et nødvendig stort boliglån vil koste deg (prisen for huset du har sett på minus egenkapital). Sammenhold dette med din inntekt og få et visst bilde av om det er realistisk å klare det. 

Bankrådgiver kan også hjelpe deg å se hvor mye du evt kan få i lån. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Norge er dette hvor du får en enebolig til ca 2 millioner?

Anonymkode: eb628...5b8

Bare av nysgjerrighet sjekket jeg ' bolig til salgs' på Finn her jeg bor. En liten by i Nordland. Her er det sju boliger innenfor 2,2 mill. akkurat nå. Kriterie: minst tre soverom, ikke mer enn 15 minutters kjøring til sentrum, ikke såkalt 'renoveringsobjekt'. En av boligene er en halvpart av tomannsbolig, seks er eneboliger. Så det er nok mulig, og min by har ikke blant de laveste boligprisene i fylket heller. 

Anonymkode: 868b1...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...