Gå til innhold

Sovepose og liggeunderlag - Hvordan velge

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg har tenkt å kjøpe sovepose til konfirmanten.

Vår, sommer og høst er det aktuelt å bruke den ute (telt). Vinter så er det vel hyttebruk jeg tenker på.

Bør vel plusse på et liggeunderlag også da.

Hva er viktig når jeg velger?

Kvalitet?

Noe jeg bør unngå?

Gode merker / ikke gode merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Sovepose - i hovedsak to typer; dun eller syntetisk.

Dun - dyr(?), lett, lite volum kompirmert og varm. Det er verdt å huske at en dun-pose IKKE funker om den blir vår, dvs den mister all varmeffekt.

Syntestisk - større og tyngre, kan bli våt. Fåes ofte billigere.

Liggeunderlag - oppblåsbart eller standard.

Oppblåsbart er mer behagelig å ligge på, men er en del dyrere og kan potensielt punktere. Ved normal forsiktig bruk skal det dog mye til at det punkterer.

Så egentlig er det litt spørsmål om hvor mye penger du ønsker å legge i prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pepita i.i.

Hei!

Kunne skrevet masse om dette, men har ikke tid akkurat naa. Noeyer meg med aa gi en link til butikkjeden XXL, som har en del gode tips paa sine sider.

Paa www.xxl.no har de en seksjon som heter Magasinet der du faar gode raad om valg av riktig utstyr.

Enig i at til slikt bruk er en 3-sesongspose i syntetfiber best. Jeg har god erfaring med Ajungilak.

Av liggeunderlag er det egentlig ett fett mht type, men det er fint og komfortabelt med oppblaasbart om du vil legge litt penger i det. Vil du ha et billigere, velg Ajungilaks Bamse eller lignende, ikke de aller tynneste skumplastunderlagene. Av oppblaasbare er Therm-a-rest veldig bra.

Haaper konfirmanten blir fornoeyd! Kjempefin gave!

Hilsen Pepita-i-utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...