Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2019 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt en mastergrad, i et samfunnsvitenskaplig fag. Jobber innen kontor og administrasjon. Har rundt 488 000 i lønn.

Er ikke dette voldsomt lavt? Er relativt nyutdannet. Men må si jeg er noe bitter over å ha utdannet meg såpass lenge og ligge så øangt under gjennomsnitt.

Anonymkode: 986be...1bc

Jeg hadde blitt sykt skuffet. Siden jeg er ufør og har 479000 i inntekt kun via trygd i året. 

Anonymkode: 7d7fc...265

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, RoH skrev:

Nei. Kun blått så langt da vi ikke har et arbeiderparti som  er i nærheten av og være troverdig. 

Men det er et faktum i påstanden står. 

Hva nøyaktig ser du for deg en med master fra SV-fakultetet eller tilsvarende utdannelse skal brukes til i det private næringsliv? Prate folk i hjel? 

Den eneste som ikke er troverdig her, er den blå-blå gjengen din du støtter. 

Gjennomsnittet for mai 2019

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201905

Jeg forstår at en del på den blå siden er helt kunnskapsløse, men ditt nivå hva gjelder kunnskapsløshet tar virkelig kaka. 

Så du greier ikke å se for deg hva noen med mastergrad fra SV-fakultetet kan gjøre i det private næringsliv, men du har tydeligvis forståelse for hva BI-utdanninger som "organisasjonsledelse og HR", "kommunikasjonsledelse", "markedsføring" - og om ikke det var nok, så har man også "internasjonal markedsføring", i tillegg til "kreativ ledelse" og "Retail - handel med matvarer". Ja, for ikke å snakke om "eiendomsmegler". Alle med mastergrad fra diverse SV-fakulteter landet rundt har bare å bøye seg ned i støvet for disse fantastiske utdanningene fra BI. 

For å si det slik - det jobber flere med samfunnsvitenskapelig bakgrunn i det private, enn det som er tilfellet med alle de utdanningene fra BI jeg nettopp ramset opp i offentlig eller ikke-statlig sektor. 

Til opplysning, har TS studert samfunnsøkonomi, noe som faktisk er tyngre å holde på med enn siviløkonom. Nå er ikke jeg her for å hetse noen utdanninger, for det er det som gjør på en nedlatende måte, men mit svar er for å rette opp i din feilaktige og nedlatende holdning ovenfor mastergrader fra diverse SV-fakulteter.

Anonymkode: e8448...9f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også mastergrad og jobber innen saksbehandling i staten, jobbet i 15 år. Jeg tjener nå 497000 ca. Startlønn for meg var 420000, men de første 10 årene i jobb går man opp automatisk før det stagnerer og man blir stående bom stille.

Jeg synes også det er svært lavt med tanke på alt ansvaret vi har. Og en ting som provoserer meg veldig, er at nyansatte hos oss med master, starter mye høyere. Så de som jeg lærer opp, som kommer inn uten erfaring, tjener nesten like mye som meg - pluss at de vil stige automatisk de neste 10 årene, og havne langt over meg.

Anonymkode: b20da...de1

AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2019 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt en mastergrad, i et samfunnsvitenskaplig fag. Jobber innen kontor og administrasjon. Har rundt 488 000 i lønn.

Er ikke dette voldsomt lavt? Er relativt nyutdannet. Men må si jeg er noe bitter over å ha utdannet meg såpass lenge og ligge så øangt under gjennomsnitt.

Jeg har mastergrad og 470 000.

Har 2 år med erfaring 

Anonymkode: c898c...414

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste som ikke er troverdig her, er den blå-blå gjengen din du støtter. 

Gjennomsnittet for mai 2019

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201905

Jeg forstår at en del på den blå siden er helt kunnskapsløse, men ditt nivå hva gjelder kunnskapsløshet tar virkelig kaka. 

Så du greier ikke å se for deg hva noen med mastergrad fra SV-fakultetet kan gjøre i det private næringsliv, men du har tydeligvis forståelse for hva BI-utdanninger som "organisasjonsledelse og HR", "kommunikasjonsledelse", "markedsføring" - og om ikke det var nok, så har man også "internasjonal markedsføring", i tillegg til "kreativ ledelse" og "Retail - handel med matvarer". Ja, for ikke å snakke om "eiendomsmegler". Alle med mastergrad fra diverse SV-fakulteter landet rundt har bare å bøye seg ned i støvet for disse fantastiske utdanningene fra BI. 

For å si det slik - det jobber flere med samfunnsvitenskapelig bakgrunn i det private, enn det som er tilfellet med alle de utdanningene fra BI jeg nettopp ramset opp i offentlig eller ikke-statlig sektor. 

Til opplysning, har TS studert samfunnsøkonomi, noe som faktisk er tyngre å holde på med enn siviløkonom. Nå er ikke jeg her for å hetse noen utdanninger, for det er det som gjør på en nedlatende måte, men mit svar er for å rette opp i din feilaktige og nedlatende holdning ovenfor mastergrader fra diverse SV-fakulteter.

Gjesp. 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også mastergrad og jobber innen saksbehandling i staten, jobbet i 15 år. Jeg tjener nå 497000 ca. Startlønn for meg var 420000, men de første 10 årene i jobb går man opp automatisk før det stagnerer og man blir stående bom stille.

Jeg synes også det er svært lavt med tanke på alt ansvaret vi har. Og en ting som provoserer meg veldig, er at nyansatte hos oss med master, starter mye høyere. Så de som jeg lærer opp, som kommer inn uten erfaring, tjener nesten like mye som meg - pluss at de vil stige automatisk de neste 10 årene, og havne langt over meg.

Har disse samme utdannelse som deg? I så sall burde du bruke det for alt det er verdt i lønnsforhandlingene, du burde jo være høyere oppe enn en nyutdannet med samme/lignende utdannelse.

Anonymkode: c32cb...597

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, RoH skrev:

Gjesp. 

Lol, argumentene til blårussen er morsomme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2019 den 12.06, AnonymBruker skrev:

Min sambo har master som ingeniør innenfor mekatronikk. Han hadde 380 000,- i startlønn der han fikk jobb som nyutdannet og har økt til 420 000,- nå. Synes ikke du har så mye å sutre over, akkurat...

Anonymkode: b9c8c...12a

Hvilken sektor er det innenfor? Synes det hørtes veldig lavt ut for master i det fagfeltet.

Anonymkode: 64fb2...351

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad. Og begynte på 300 000 for noen år siden. 

Man får ikke betalt for utdannelsen, men prestasjoner i arbeidslivet. 

Tjener nå 1,2 mill i året. Det hadde vært nærmest umulig å oppnå uten en mastergrad som ga meg inngangsbilletten til bransjen. 

Anonymkode: 1a1c5...ec1

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minstelønn for personer med høyere akademisk utdanning (master) er lønnstrinn 51. Så skal du få godskrevet år som ansiennitet av utdanningen. Så du bør jo ha mer enn 455 000 i staten. Vil anbefale deg å ta en prat med tillitsvalt.

Minstelønn i lønnstrinn 51 gjelder kun nyansatte fra 1. mai 2018. 

Anonymkode: 039ba...cc5

Skrevet

Jeg blir lykkelig om jeg får en startlønnen på 488k. Ja, det finnes bedre betalte jobber, selv for samfunnsvitere, men de krever som regel noen års relevant arbeidserfaring i tillegg til mastergraden. Samle noen års arbeidserfaring og søk nye jobber med mer ansvar etter noen år! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lege, startlønna mi er på 496.000. Men jeg vet det er endel som får mye bedre startlønn enn oss!! 

Anonymkode: a6437...1bd

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lege, startlønna mi er på 496.000. Men jeg vet det er endel som får mye bedre startlønn enn oss!! 

Anonymkode: a6437...1bd

Det var høy startlønn til å være lege.

Anonymkode: b85ee...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, RoH skrev:

Nei. Kun blått så langt da vi ikke har et arbeiderparti som  er i nærheten av og være troverdig. 

Men det er et faktum i påstanden står. 

Hva nøyaktig ser du for deg en med master fra SV-fakultetet eller tilsvarende utdannelse skal brukes til i det private næringsliv? Prate folk i hjel? 

Jeg siktet til kommentaren om at stat og kommune er avhengig av overføringer fra det private. Mulig du ville hatt godt av å lære litt om hvordan samfunnet vårt fungerer. 😀

Anonymkode: 23d39...862

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du et ansatt som førstekonsulent. Dersom du plasseres lavt i lønnsramma ved ansettelse, så få du automatiske lønnsoppryk en del år før du når toppen og må håpe på lokale forhandlinger. Om dine nyansatte kolleger innplasseres høyere/omtrent på ditt nivå får de ikke automatiske lønnppprykk særlig lenge. Det er alltids en trøst. 

Håper du er organisert, og helst i NTL, det er de som passer på de lavtlønte i staten. 

Endret av mmd
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minstelønn i lønnstrinn 51 gjelder kun nyansatte fra 1. mai 2018. 

Anonymkode: 039ba...cc5

I svært mange statlige virksomheter har alle blitt omfattet av denne bestemmelsen, også de som er ansatt før. 

Anonymkode: 23d39...862

AnonymBruker
Skrevet
På ‎27‎.‎05‎.‎2019 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt sykt skuffet. Siden jeg er ufør og har 479000 i inntekt kun via trygd i året. 

Anonymkode: 7d7fc...265

Og jeg hadde blitt sykt skuffet om jeg ble så syk at jeg ikke kunne jobbe.

Anonymkode: 321d1...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2019 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har gitt slipp på 5 årsinntekter. Det er vil tilsi sikkert 2 millioner. 

Men du vil på sikt tjene langt mer enn de som aldri studerte.

På 26.5.2019 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Nonsens. Når sykepleiere kan tjene opp mot 600 000 med overtid, så er 488 000 småpenger.

Sykepleiere har grunnlønn på 385K eller noe i den duren. De tjener pengene sine på at de jobber til ugunstige tider på døgnet. Du får 488K for sannsynligvis å jobbe 8-16 mandag til fredag. Du vil få langt mer i pensjon enn sykepleieren og helsa di vil være bedre.

På 26.5.2019 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Det er klart jeg vet hva gjennomsnittslønnen i mitt fagfelt er, og det er 600 000 uten overtid eller tillegg. Samfunnsvitenskaplige fag er ikke et homogent fagfelt. 

Ærlig talt, har du tatt en mastergrad og forstår ikke hva gjennomsnittslønn er? Det er gjennomsnittet av alle som jobber i feltet, fra de som har 0 erfaring til de som har 45 år.

Om du er så forbanna så får du bytte jobb da. Jeg måtte begynne på et nytt studie etter mastergraden min fordi konkurransen har vært så hard.

Anonymkode: 5421e...749

Skrevet
På 26.5.2019 den 0.41, AnonymBruker skrev:

En startlønn på 550K+ er kun forbeholdt relativt få studier, og de er ikke å finne blant samfunnsvitenskaplige studier. 

Helt ærlig vil jeg si du heller har litt bra lønn i forhold til utdanningen din.

Anonymkode: 483d6...cbc

Er ikke trafikklærer samfunsvitenskaplig studie?

Skrevet
På 26.5.2019 den 11.42, Hedersbrukeren skrev:

Du skjønte tydeligvis ikke dette :) De fleste som ønsker å bli sykepleier kan bli det. Om noen slutter i jobben kan noen andre ta over. Sykepleiere genererer ikke inntekter på en slik måte at det er rift om dem, mange (ikke alle) arbeidsoppgaver kan personer uten sykepleierutdannelse utføre. Av denne grunn er ikke lønnen så høy, det er jo så enkelt :)

Mange arbeidstakere kan kreve høyere lønn, ellers slutter de, og at arbeidsgiver må si ja fordi arbeidstaker håver inn penger for dem, og det er vanskelig å finne erstattere til å gjøre en like god jobb som ikke krever høy lønn. Sykepleieryrket er på generelt grunnlag ikke i denne kategorien :)

Nevn en ting en sykepleier kan gjøre som jeg ikke KAN.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...