Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du lenke til dette? Jeg tror ikke lønna er det i 2019.

Anonymkode: b85ee...5f8

Jeg har juristvenner som ble ansatt som førstekonsulenter i 2017, de fikk da en lønn på 420 000. Vet ikke om det har gått opp til 430 000 nå? Om man blir ansatt som rådgiver får man vel ca. 480 000 i året. Da jeg ble ansatt som rådgiver for to år siden hadde jeg 460 000, mens noen av mine venninner da hadde 420 000 som førstekonsulenter. 

Jeg synes TS sin startlønn er ganske grei, jeg hadde ikke forventet noe mer enn det. Grunnlønnen for en politibetjent er forresten 380 000, så synes virkelig ikke at TS har noe å klage over.

Anonymkode: c32cb...597

AnonymBruker
Skrevet

Min sambo har master som ingeniør innenfor mekatronikk. Han hadde 380 000,- i startlønn der han fikk jobb som nyutdannet og har økt til 420 000,- nå. Synes ikke du har så mye å sutre over, akkurat...

Anonymkode: b9c8c...12a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samfunnsøkonomi. En utdanning det i alle fall er etterspørsel etter. Mye matematikk, statistikk osv.

Anonymkode: 986be...1bc

Tja, er det det? Fortsatt virker du å ha litt urealistiske forventninger. Jeg studerer selv innenfor de samme feltene, med mye større vekt på matematikk, statistikk og programmering. Forventer ikke mer enn 450-500K, justert for inflasjon, når jeg blir ferdig. Rett og slett fordi det er stor konkurranse om disse jobbene. 

Anonymkode: 483d6...cbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ha en utdannelse sier lite om hvor dyktig du er, og egnethet til stilling. Derfor det oftest etterspørres erfaring og referanser. Derfor bør man også stå på og gjøre en god jobb, og være takknemlig for sjansen til å få erfaring og referanser, selv om startlønn er lav. Noe jeg ikke synes den er i TS sitt tilfelle. 

Gjør man en god jobb og får gode referanser er det alltid mulig å få forhandlet seg til høyere lønn, eller å få bedre betale stillinger. Gjør man ikke en god jobb (og er ikke en god kollega) er man ikke attraktiv som arbeidstaker, uansett om man har 10 master. 

Som nyutdannede bør man derfor gripe om muligheten til å gjøre en god jobb, og startlønn er faktisk mindre viktig. Akkurat som utdanning er (iallefall kan være) et springbrett til god stilling og god lønn er muligheten til å vise seg frem et springbrett. Det er da man får relevant erfaring og mulighet for gode referanser. Det er gull verdt! Overhodet ikke bortkastet, selv om startlønn ikke er det man drømmer om på sikt. 

Anonymkode: 688ea...1d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jurist og har 5,5 år arbeidserfaring. Tjener 455 000 kroner i året (staten). Syns du bør være fornøyd. 

Anonymkode: 039ba...cc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jurist og har 5,5 år arbeidserfaring. Tjener 455 000 kroner i året (staten). Syns du bør være fornøyd. 

Minstelønn for personer med høyere akademisk utdanning (master) er lønnstrinn 51. Så skal du få godskrevet år som ansiennitet av utdanningen. Så du bør jo ha mer enn 455 000 i staten. Vil anbefale deg å ta en prat med tillitsvalt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også master i et samfunnsvitenskapelig fag, men ingen jobb ennå. Jeg hadde dog aldri antatt at man får 500k + bare på grunn av graden alene. Det avhenger jo av mye, som selve jobben. Man må jo også forvente å faktisk jobbe seg oppover med årene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg, Ts, det hørtes litt lavt ut. Jeg startet på 470 000 i en kontorjobb 2014. Hadde halvveis samfunnsfaglig bakgrunn og halvveis pedagogisk bakgrunn. I dag har jeg 570 000. 

Anonymkode: 86ae5...208

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan umulig være lov!? 

Anonymkode: 86ae5...208

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstelønn for personer med høyere akademisk utdanning (master) er lønnstrinn 51. Så skal du få godskrevet år som ansiennitet av utdanningen. Så du bør jo ha mer enn 455 000 i staten. Vil anbefale deg å ta en prat med tillitsvalt.

Man får vel kun godskrevet utdanning om stillingen krever det?

Eks hvis jeg søker jobb som pedagogisk leder så kreves det kun bachelor, jeg får vel ikke økt ansiennitet på bakgrunn av at jeg har master da?

Anonymkode: 321d1...6bc

AnonymBruker
Skrevet

En mastergrad garanterer ikke god startlønn, og det er heller ikke en garanti for en god karriere og lønnsutvikling heller. En av grunnene til at folk tar høyere utdannelse er gjerne at man får muligheten til å tjene godt dersom man gjør en solid innsats, men utdannelsen alene gir deg ikke det. 

Så handler det jo også om hva man utdanner seg til, en mastergrad gir ikke nødvendigvis samme muligheter som en annen mastergrad innen noe helt annet, forskjellige yrker gir forskjellig lønnsutvikling. Videre er det gjerne også forskjell på privat og offentlig sektor. Sistnevnte er sjelden lønnsledende. 

Anonymkode: 0ba21...502

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gjelder det også for førstekonsulentstillinger? For to år siden var i alle fall begynnerlønnen der for jurister 420, har det gått opp til 455 etter to år? 

Gjest Kritt
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt en mastergrad, i et samfunnsvitenskaplig fag. Jobber innen kontor og administrasjon. Har rundt 488 000 i lønn.

Er ikke dette voldsomt lavt? Er relativt nyutdannet. Men må si jeg er noe bitter over å ha utdannet meg såpass lenge og ligge så øangt under gjennomsnitt.

Om du ikke har interesse for kompetanse og fag burde du blitt rørlegger. Da ville du tjent penger fra du var ca. 17 år og ville antakelig ligget på langt over 500.000 i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i økonomi og ledelse og 2 andre yrkesutdanninger.  Begynte på  support jobb med 400 og skal økes til 450 ved fastansettelse . Synes du har en god start

Anonymkode: 1f512...864

Gjest Fjeud
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe lederansvar i jobben din, TS? Jeg har også mastergrad (seks års universitetsutdannelse), jobber i skolen og tjener en del mer enn deg, litt over 600.000, men da har jeg strengt tatt også hundre personer «under meg» (om man kan trekke noen som helst linje mellom elever og ansatte) som jeg har personlig ansvar for og åtte års ansiennitet i tillegg til to ekstrafunksjoner på toppen.

Anonymkode: 516fb...dd9

Når ble mastergrad 6 års utdannelse? Mener du hovedfag?

Annonse
Skrevet

Hva slags krav til utdanning er det i jobben du har?  Er det krav til å ha en master for å kunne utføre den? 

I mitt hode (som leder i mange år) er det ikke hva du har i utdanning, men hva jobben krever av utdanning/kunnskaper/ferdigheter som er bestemmende for lønn. 

Skrevet

I staten er minstelønna for alle med master lønnstrinn 51, dvs ca 456 000. Lønna di tilsvarer lønnstrinn 55, helt OK for en nyutdannet. Om noen år for du mer praksis og ansiennitet, da stiger nok lønna. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, RoH skrev:

Når vi i tillegg vet at 80% av de høytutdannede går til stat og kommune som jo er avhengig av overføringer fra private...

Utrolig merkelig kommentar. FrP'er, kanskje? 

Anonymkode: 23d39...862

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det også for førstekonsulentstillinger? For to år siden var i alle fall begynnerlønnen der for jurister 420, har det gått opp til 455 etter to år? 

Nytt fra tariffoppgjøret i fjor, alle ansatte i staten med høyere akademisk utdanninger/master skal ha minimum ltr 51.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig merkelig kommentar. FrP'er, kanskje? 

Anonymkode: 23d39...862

Nei. Kun blått så langt da vi ikke har et arbeiderparti som  er i nærheten av og være troverdig. 

Men det er et faktum i påstanden står. 

Hva nøyaktig ser du for deg en med master fra SV-fakultetet eller tilsvarende utdannelse skal brukes til i det private næringsliv? Prate folk i hjel? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...