addict Skrevet 26. mai 2019 #61 Skrevet 26. mai 2019 Ja det er voldsomt lavt. Jeg har ingen utdanning og har mer enn deg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #62 Skrevet 26. mai 2019 Akkurat nå, addict skrev: Ja det er voldsomt lavt. Jeg har ingen utdanning og har mer enn deg. Hvilket yrke? Anonymkode: 321d1...6bc
addict Skrevet 26. mai 2019 #63 Skrevet 26. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilket yrke? Anonymkode: 321d1...6bc Kundesenter innen finans
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #64 Skrevet 26. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det høres galt ut. Til sammenlikning er begynnerlønnen som jurist i offentlig sektor ca. 450 000 kr. Anonymkode: 3b2a9...5e7 Har du lenke til dette? Jeg tror ikke lønna er det i 2019. Anonymkode: b85ee...5f8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #65 Skrevet 26. mai 2019 For å sette det på spissen, du kan ikke studere nordisk historie og forvente samme lønn som en sivilingeniør med like lang utdanning. Ønsker du å tjene det samme som en sivilingeniør må du ha studert det samme og gjøre samme jobben. Anonymkode: 2f970...02b 4
Ingeniør1989 Skrevet 26. mai 2019 #66 Skrevet 26. mai 2019 Nå har jeg ikke helt fått med meg hvilket samfunnsvitenskapelig fag du har utdannet deg i, men generelt er kandidater med bachelor eller master i humaniorafag tretten på dusinet. Det er ganske mange av dere. Videre jobber du i en kontor- og administrasjonfunksjon. I lys av dette høres det ut som du får ca. den lønnen du skal ha. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #67 Skrevet 26. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnittlig. Dvs. 550-600 000. Anonymkode: 986be...1bc Det er langt over hva de fleste tjener, selv etter mange år i arbeidslivet. Du virker ikke helt å være realistisk i tanken på lønnsnivå. Jeg har master og 20 års ans, og er ikke opp i 600 000. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nonsens. Når sykepleiere kan tjene opp mot 600 000 med overtid, så er 488 000 småpenger. Anonymkode: 986be...1bc De færreste sykepeiere komme opp i 600 000, selv med alle tillegg og overtid. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjente 600 000 i fjor som sykepleier, riktignok med (1års) videreutdanning da. Ingen overtid eller noe. Anonymkode: 3a480...4ba Det er slett ikke vanlig selv om du har fått det til, og å slenge det ut som at det nærmest er normalen blir helt feil. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Meget mulig, men på jeg jobber i det offentlige (sykehus), og på min avdeling har de fleste videreutdanning og tjener 525 etter 10 år (går opp til 538 snart) og da har vi rundt 600 med tillegg. Så vil tro at de fleste sykepleiere i staten har relativt god lønn. Anonymkode: 3a480...4ba Hvor mye tillegg den enkelte har kommer helt an på turnusbelastning og lokale avtaler. Jeg jobber også på en avdeling der alle er spesialsykepleiere, men de færreste kommer i nærheten av 600 000 selv med max ans og tillegg. 1 time siden, Hedersbrukeren skrev: Noen gjør, men i de fleste tilfeller er det en jobb «alle» kunne utført, i tillegg er det ikke mulig å tjene inn penger for arbeidsgiver slik det er for mange yrkesgrupper i næringslivet, og dermed er ikke lønnsnivået så høyt, selv om det med overtid og enkelte stillinger med ansvar kan bli OK Når du åpenbart ikke vet hva du snakker om er det greiest å bare ti stille egentlig. Hvis alle kan gjøre sykepleiejobben så burde det jo hverken vært mangel på folk eller arbeidsledige i Norge, hvem som helst kan jo settes til å gjøre det. Og husk når du klager på at du ikke får tilstrekkelige sykepleieressurser til deg eller en av dine, og selv mener alle kan gjøre jobben så det er bare å sette i gang. At du mener alle kan passe på deg i narkose, hjelpe deg under fødsel, assistere kirurgen under operasjon, passe på deg når du er på intensiven i respirator, følge deg postoperativt etter hjerteoperasjon, følge deg med behadling og overvåkning under spesis, passe på din deliriske bestemor, overvåke ditt premature barn eller tilrettelegg for terminalpleie i hjemmet, så sier noe om din manglede innsikt i både sykepleieoppgaver og medisinsk behandling. Men da vet vi i alle fall at du kommer til å møte deg selv hardt i døren før eller siden, og da håper jeg du tenker tilbake til din påstand her. Anonymkode: fefad...fed 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #68 Skrevet 26. mai 2019 Jeg har 440 000 innenfor omtrent samme fagfelt, i det private. Synes ikke det er spesielt bra, nei... Anonymkode: 81ced...228
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #69 Skrevet 26. mai 2019 Jeg elsker sykepleiere 💕 De er engler i uniform. De fleste. Jeg synes forresten 488.000,- med 0 år i ansiennitet er så fryktelig dårlig. Da jeg jobbet som barne- og ungdomsarbeider tjente jeg 279.000,- med 0 i ansiennitet, men det er nå mange år siden. Nå har jeg bachelor og videreutdanning. Jobber i et utfordrende yrke på et utfordrende sted, så tjener 15.000,- mer enn tariff. Bikker 13 års ansiennitet i år, 3 år til neste og siste opprykk. Tjener under 500.000,-. Anonymkode: 0d8d4...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #70 Skrevet 26. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg elsker sykepleiere 💕 De er engler i uniform. De fleste. Jeg synes forresten 488.000,- med 0 år i ansiennitet er så fryktelig dårlig. Da jeg jobbet som barne- og ungdomsarbeider tjente jeg 279.000,- med 0 i ansiennitet, men det er nå mange år siden. Nå har jeg bachelor og videreutdanning. Jobber i et utfordrende yrke på et utfordrende sted, så tjener 15.000,- mer enn tariff. Bikker 13 års ansiennitet i år, 3 år til neste og siste opprykk. Tjener under 500.000,-. Anonymkode: 0d8d4...3c2 Synes IKKE*** Anonymkode: 0d8d4...3c2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #71 Skrevet 26. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Meget mulig, men på jeg jobber i det offentlige (sykehus), og på min avdeling har de fleste videreutdanning og tjener 525 etter 10 år (går opp til 538 snart) og da har vi rundt 600 med tillegg. Så vil tro at de fleste sykepleiere i staten har relativt god lønn. Anonymkode: 3a480...4ba Jeg jobber i staten som sykepleier og har 433 000 kr med snart full ansiennitet. Anonymkode: 26ce3...302 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #72 Skrevet 26. mai 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du leder, inspektør eller lærer? Anonymkode: 321d1...6bc Norsklektor. Ligger nok litt kvelds-, helge- og helligdagstillegg i lønna også, det er mye rettearbeid. Har ikke for godt betalt, og synes sykepleierne også skal opp i lønn. Anonymkode: 516fb...dd9 1
Lostintranslation Skrevet 26. mai 2019 #73 Skrevet 26. mai 2019 En startlønn er en startlønn, og du vil ikke ha de voldsomme variasjonene mellom bachelor- og masterkandidater, spesielt ikke der mastergrad ikke er en forutsetning, som flere har vært inne på. Og det gjelder ofte samfunnsvitenskapelige fag. Personlig synes jeg hele opplegget med å gå rett fra bachelor til master slik mange gjør her i landet, er tåpelig. Unntaket er selvsagt profesjonsstudier, der det er nødvendig. Men for øvrige studier burde master fungere som den fordypningen den er ment til å være - dvs. du tar bachelor, jobber noen år, og tar deretter en master. Da har du mer praktisk kunnskap om det du faktisk jobber med, og bedre forutsetninger til en fordypning, samt at du faktisk kan vurdere om denne mastergraden er verdt det, da du lettere kan klare å beregne hva den faktisk koster i tapt inntekt - det ser man bare når man faktisk er i jobb. I finans har jo dette vært vanlig, da en MBA er noe man tar etter noen års arbeid. Rant over. Uansett - mastergrad i samfunnsvit. fag er blitt noe folk bare tar uten særlige forbehold om hvorvidt det er verdt det, eller betaler seg. Det reflekteres i lønnen, som ofte ikke ligger over bachelornivå. Jeg har venninner med høyere utdannelse som tjener mindre enn meg, og de klager fælt, men enden på visa er at deres kompetanse ikke er spesielt etterspurt, og i hvert fall ikke av selektive bedrifter med økonomi til å betale godt. Det er selvagt mulig det jevnes ut med alderen, men for å være ærlig er jeg ikke så sikker på det. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #74 Skrevet 26. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 440 000 innenfor omtrent samme fagfelt, i det private. Synes ikke det er spesielt bra, nei... Anonymkode: 81ced...228 Hvis man tar i betraktning at jobben dere gjør er ganske enkel og ikke innebærer mye ansvar, så er det en helt passende lønn for den jobben. Å jobbe innenfor administrasjon og kontor er ikke krevende. Og oppgavene er lett å gjør. Anonymkode: 321d1...6bc 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #75 Skrevet 26. mai 2019 Jeg har en mastergrad innen samfunnsvitenskap og retter meg inn mot å jobbe med org.utvikling. Ser lønnen spenner seg fra 460k - 890k innen offentlig sektor. Så nei, det er ikke en dårlig startlønn. Man må jobbe seg oppover, slik er det bare 😊 Anonymkode: 8e8f3...e53
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #76 Skrevet 26. mai 2019 1 time siden, Ingeniør1989 skrev: Nå har jeg ikke helt fått med meg hvilket samfunnsvitenskapelig fag du har utdannet deg i, men generelt er kandidater med bachelor eller master i humaniorafag tretten på dusinet. Det er ganske mange av dere. Videre jobber du i en kontor- og administrasjonfunksjon. I lys av dette høres det ut som du får ca. den lønnen du skal ha. Jeg har samfunnsøkonomi. En utdanning det i alle fall er etterspørsel etter. Mye matematikk, statistikk osv. Anonymkode: 986be...1bc
Hedersbrukeren Skrevet 26. mai 2019 #77 Skrevet 26. mai 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At noen ikke har abstraksjonsnivå og har lest for lite Habermas til å forstå at direkte positiv innvirkning på folks (arbeidstakernes) helse er bra for samfunnet, fordi helseforetakene måles i penger og ikke i helse, får være deres problem. Anonymkode: 516fb...dd9 Alt jeg har gjort er å forklare hvorfor sykepleierlønningene ikke er høyere enn de er De «noen» som bestemmer hvilket lønnsnivå som er passende for sykepleiere har tydeligvis ikke hørt om dette du mener er det sanne og korrekte, så da bør sykepleiernes forhandlere gjøre en bedre jobb med å opplyse Endret 26. mai 2019 av Hedersbrukeren
Hedersbrukeren Skrevet 26. mai 2019 #78 Skrevet 26. mai 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man tar i betraktning at jobben dere gjør er ganske enkel og ikke innebærer mye ansvar, så er det en helt passende lønn for den jobben. Å jobbe innenfor administrasjon og kontor er ikke krevende. Og oppgavene er lett å gjør. Anonymkode: 321d1...6bc For de stillinger hvor beskrivelsen du kommer med er riktig, så kan selvsagt ikke lønnen være spesielt høy, nei
Hedersbrukeren Skrevet 26. mai 2019 #79 Skrevet 26. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du åpenbart ikke vet hva du snakker om er det greiest å bare ti stille egentlig. Hvis alle kan gjøre sykepleiejobben så burde det jo hverken vært mangel på folk eller arbeidsledige i Norge, hvem som helst kan jo settes til å gjøre det. Og husk når du klager på at du ikke får tilstrekkelige sykepleieressurser til deg eller en av dine, og selv mener alle kan gjøre jobben så det er bare å sette i gang. At du mener alle kan passe på deg i narkose, hjelpe deg under fødsel, assistere kirurgen under operasjon, passe på deg når du er på intensiven i respirator, følge deg postoperativt etter hjerteoperasjon, følge deg med behadling og overvåkning under spesis, passe på din deliriske bestemor, overvåke ditt premature barn eller tilrettelegg for terminalpleie i hjemmet, så sier noe om din manglede innsikt i både sykepleieoppgaver og medisinsk behandling. Men da vet vi i alle fall at du kommer til å møte deg selv hardt i døren før eller siden, og da håper jeg du tenker tilbake til din påstand her. Anonymkode: fefad...fed Du skjønte tydeligvis ikke dette De fleste som ønsker å bli sykepleier kan bli det. Om noen slutter i jobben kan noen andre ta over. Sykepleiere genererer ikke inntekter på en slik måte at det er rift om dem, mange (ikke alle) arbeidsoppgaver kan personer uten sykepleierutdannelse utføre. Av denne grunn er ikke lønnen så høy, det er jo så enkelt Mange arbeidstakere kan kreve høyere lønn, ellers slutter de, og at arbeidsgiver må si ja fordi arbeidstaker håver inn penger for dem, og det er vanskelig å finne erstattere til å gjøre en like god jobb som ikke krever høy lønn. Sykepleieryrket er på generelt grunnlag ikke i denne kategorien
Ingeniør1989 Skrevet 26. mai 2019 #80 Skrevet 26. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samfunnsøkonomi. En utdanning det i alle fall er etterspørsel etter. Mye matematikk, statistikk osv. Anonymkode: 986be...1bc Nettopp ja. Trodde det var noe softere (statsvitenskap, historie e.l). I så fall bør du nok sjekke statistikken for hva nyutdannede samfunnsøkonomer tjener. Det finnes nesten helt sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå