Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel ikke akkurat manko på folk med SV bakgrunn eller mastergrad om dagen. Sist jeg sjekket blir det utdannet like mange mastergrader i året som alle fagbrev og svennebrev. Så blir vel fint lite å administrere i 1-1 forholdet. Når vi i tillegg vet at 80% av de høytutdannede går til stat og kommune som jo er avhengig av overføringer fra private, ja da håper jeg vel egentlig at begynnerlønna hadde vært vesentlig lavere. Men det kommer nok.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hedersbrukeren skrev:

Noen gjør, men i de fleste tilfeller er det en jobb «alle» kunne utført, i tillegg er det ikke mulig å tjene inn penger for arbeidsgiver slik det er for mange yrkesgrupper i næringslivet, og dermed er ikke lønnsnivået så høyt, selv om det med overtid og enkelte stillinger med ansvar kan bli OK :)

Arbeidsgiver er staten/folket, og når folk er friske, er det inntekter for staten og samfunnet. Vi sparer også utgifter i trygd. Sykepleiere genererer shitload of money!

Anonymkode: 516fb...dd9

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Noen gjør, men i de fleste tilfeller er det en jobb «alle» kunne utført, i tillegg er det ikke mulig å tjene inn penger for arbeidsgiver slik det er for mange yrkesgrupper i næringslivet, og dermed er ikke lønnsnivået så høyt, selv om det med overtid og enkelte stillinger med ansvar kan bli OK :)

Er glad du skrev «alle» :) 

Det er virkelig ikke alle som er egnet eller vil. Mange kan ikke tenke seg det. Personlig klarer jeg ikke å ta på andre mennesker, så jeg er glad andre klarer det.

Anonymkode: 639bd...72e

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Hvorfor blir det ALLTID hat mot sykepleiere i slike tråder? Tråden handler jo ikke om sykepleiere...?

Anonymkode: 63620...b47

• Liker 5
Skrevet

Nei, det er ikke veldig lavt. At du har valgt bort inntekt i flere år er noe du må stå for selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master, jobber i staten, og startet på 445.000 i 2018. Etter ett år har jeg 470.000. Fornøyd med lønn, arbeidstid/fleksitid og veldig fornøyd med arbeidsoppgavene. Har små barn og med denne jobben går det fint å kombinere. 

Anonymkode: 04d19...439

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nonsens. Når sykepleiere kan tjene opp mot 600 000 med overtid, så er 488 000 småpenger.

Anonymkode: 986be...1bc

Ok. Her må det rettelse til. Få sykepleiere jobber overtid. Men de får tillegg for ugunstig arbeidstid. Helg, kveld osv.

Jobber Ts ugunstig arbeidstid vil hun også få tillegg. 

Kan være en idé å sjekke fakta først! 

Anonymkode: 4a5c2...af0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er din mastergrad relevant for stillingen din? 

Man kan ikke bare si at jeg har en mastergrad derfor burde jeg tjene x-antall. Man kan ikke komme i en jobb hvor mastergrad /mastergraden din ikke er relevant, og derfor kreve en viss lønn. Jeg kan ikke kreve en lønn på masternivå i humanistiske fag ved en jobb i barnehage, for eksempel. 

Anonymkode: 1d6f9...398

AnonymBruker
Skrevet

Som nyutdannet med mastergrad i denne type bransje så synes jeg summen høres ganske riktig ut.

Anonymkode: 1592f...ec3

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver er staten/folket, og når folk er friske, er det inntekter for staten og samfunnet. Vi sparer også utgifter i trygd. Sykepleiere genererer shitload of money!

I de tilfellene det stemmer blir det for indirekte til at det kan brukes i lønnsforhandlinger, dessverre :)

Det som derimot kan skje, er om det blir bevist tydelige negative konsekvenser som følge av mangel på sykepleiere, da vil lønnsnivået kunne gå opp for å få rekruttert nok folk :)

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir det ALLTID hat mot sykepleiere i slike tråder? Tråden handler jo ikke om sykepleiere...?

Det var vel TS selv som sammenlignet med sykepleiere, dermed handler tråden også om det. Men har noen skrevet hatinnlegg mot sykepleiere i denne tråden? Har ikke jeg sett :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

I de tilfellene det stemmer blir det for indirekte til at det kan brukes i lønnsforhandlinger, dessverre :)

Det som derimot kan skje, er om det blir bevist tydelige negative konsekvenser som følge av mangel på sykepleiere, da vil lønnsnivået kunne gå opp for å få rekruttert nok folk :)

At noen ikke har abstraksjonsnivå og har lest for lite Habermas til å forstå at direkte positiv innvirkning på folks (arbeidstakernes) helse er bra for samfunnet, fordi helseforetakene måles i penger og ikke i helse, får være deres problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt en mastergrad, i et samfunnsvitenskaplig fag. Jobber innen kontor og administrasjon. Har rundt 488 000 i lønn.

Er ikke dette voldsomt lavt? Er relativt nyutdannet. Men må si jeg er noe bitter over å ha utdannet meg såpass lenge og ligge så øangt under gjennomsnitt.

Det er en ganske bra lønn. Slutt med det "status og lønnsjaget" det blir du ikke lykkelig av. 

Anonymkode: 12968...acd

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Det var vel TS selv som sammenlignet med sykepleiere, dermed handler tråden også om det. Men har noen skrevet hatinnlegg mot sykepleiere i denne tråden? Har ikke jeg sett :)

Var vel ikke ts som startet det, men en annen anonym bruker. Veldig mange tråder som dreier seg om lønn sklir ut i at noen begynner med "sykepleiere tjener så godt, og likevel klager de", du selv beskriver ikke sykepleieryrket i veldig positive ordlag. Men klart jeg kan ta feil, godt mulig mange her setter pris på sykepleiere og jobben de gjør, selvom det ikke virker sånn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i all verden får dere det fra at sykepleiere tjener 600 000? Altså nå må vi sammenligne rett her. Lønn ved 0 års ansiennitet er pr. dags dato 386 200. Nye forhandlinger kom nettopp i havn, og gav sykepleiere med 0 års ansiennitet 410 000. Dette er i 100 % stilling, noe som er utrolig vanskelig å få. (Jeg har jobbet som sykepleier i 8 år, og har karret meg til 75 %, og det er bra!). Skal godt gjøres å komme opp i overtid med så lav stillingsprosent.  I tillegg kommer ubekvemstilleggene (ligger på rundt 40 kr t for kveldstillegg, og 50 kr/t for helg. 133 % helligdagstilegg (ville nå heller betalt for å slippe å jobbe julaften og 17 mai..) som utgjør ca 50-60 000 i årslønn sammenlagt. Dette inkluderer hver 3. Helg, helligdager, kvelder og overtid. Ubekvemstillegg har ALLE i stat og kommune rett på, man kan inne sammenligne lønn i inkludert ibekvemstillegg. Jeg vil påstå at de aller fleste sykepleiere ville gitt fra seg disse tilleggene mot en ren dagjobb. Vi har en fysisk og psykisk tung jobb. Vi springer beina av oss på jobb. Får aldri noe ekstra. Vi betaler kaffen og julebordet vårt selv. 

Anonymkode: 6841e...771

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig. Jeg har flere års ansiennitet og en mastergrad. Får 470 i året. 

Anonymkode: c3919...b7b

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt en mastergrad, i et samfunnsvitenskaplig fag. Jobber innen kontor og administrasjon. Har rundt 488 000 i lønn.

Er ikke dette voldsomt lavt? Er relativt nyutdannet. Men må si jeg er noe bitter over å ha utdannet meg såpass lenge og ligge så øangt under gjennomsnitt.

Du er nyutdannet, du kan sannsynligvis øke mer i lønn over tid enn uten utdannelse. Men om lønn var en stor faktor for å studere, hvorfor valgte du da samfunnsfag? Du skulle valgt noe vanskelig, som relativt få gidder/klarer, og som det er behov for. Det er det som driver lønna mest opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønnsnivået på høyere utdanning er forholdsvis lavt i Norge kontra feks USA. En del av grunnene er jo at det er mange store skjulte kostnader ved å ansette deg. Arbeidsgiveravgift 14.1%. + arbeidsgiveravgift av pensjonssparingen i tillegg. Det er også store velferdsutgifter og indirekte kostnader ved at vi har flere fridager og generøse sykeordninger. 

I alt koster en ansatt ca 30% mer en hva du får i lønn. 

Anonymkode: a9a19...a96

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe lederansvar i jobben din, TS? Jeg har også mastergrad (seks års universitetsutdannelse), jobber i skolen og tjener en del mer enn deg, litt over 600.000, men da har jeg strengt tatt også hundre personer «under meg» (om man kan trekke noen som helst linje mellom elever og ansatte) som jeg har personlig ansvar for og åtte års ansiennitet i tillegg til to ekstrafunksjoner på toppen.

Er du leder, inspektør eller lærer?

Anonymkode: 321d1...6bc

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du leder, inspektør eller lærer?

Evt rektor, assisterende rektor, men de tjener vel mye mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...