Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en mastergrad, i et samfunnsvitenskaplig fag. Jobber innen kontor og administrasjon. Har rundt 488 000 i lønn.

Er ikke dette voldsomt lavt? Er relativt nyutdannet. Men må si jeg er noe bitter over å ha utdannet meg såpass lenge og ligge så øangt under gjennomsnitt.

Anonymkode: 986be...1bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette voldsomt lavt?

Langt i fra. Hva hadde du forventet egentlig?

Anonymkode: 483d6...cbc

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt i fra. Hva hadde du forventet egentlig?

Gjennomsnittlig. Dvs. 550-600 000. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittlig. Dvs. 550-600 000

Hvorfor tror du at du skal få gjennomsnittslønn som nyutdannet?

Anonymkode: c6c08...36a

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittlig. Dvs. 550-600 000. 

En startlønn på 550K+ er kun forbeholdt relativt få studier, og de er ikke å finne blant samfunnsvitenskaplige studier. 

Helt ærlig vil jeg si du heller har litt bra lønn i forhold til utdanningen din.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at du skal få gjennomsnittslønn som nyutdannet?

Fordi jeg har gitt slipp på 5 årsinntekter. Det er vil tilsi sikkert 2 millioner. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En startlønn på 550K+ er kun forbeholdt relativt få studier, og de er ikke å finne blant samfunnsvitenskaplige studier. 

Helt ærlig vil jeg si du heller har litt bra lønn i forhold til utdanningen din.

Nonsens. Når sykepleiere kan tjene opp mot 600 000 med overtid, så er 488 000 småpenger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er startlønn, jeg startet på lavere enn som så og tok vel 2-3 år før jeg var over.

Norge er jo en stor middelklasse med relativt jevne lønninger, i livets store regnskap hadde du nok fort tjent mer på å gå rett på rørlegger enn å studere i ørten år og betale ned på dette i tillegg.

Jeg har brattere lønnshopp da, jeg startet på lavere lønn enn min søster som er pedagogisk leder i barnehage og hadde jobbet noen år da jeg var ferdig utdannet, men tjener nå 9 år senere det dobbelte av henne. Gjør det bra i jobben din du og gjør karriere så får du betalt for utdannelsen din etterhvert.

Anonymkode: 33398...0ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er startlønn, jeg startet på lavere enn som så og tok vel 2-3 år før jeg var over.

Norge er jo en stor middelklasse med relativt jevne lønninger, i livets store regnskap hadde du nok fort tjent mer på å gå rett på rørlegger enn å studere i ørten år og betale ned på dette i tillegg.

Jeg har brattere lønnshopp da, jeg startet på lavere lønn enn min søster som er pedagogisk leder i barnehage og hadde jobbet noen år da jeg var ferdig utdannet, men tjener nå 9 år senere det dobbelte av henne. Gjør det bra i jobben din du og gjør karriere så får du betalt for utdannelsen din etterhvert.

Anonymkode: 33398...0ca

Det vil vel heller si at jeg må vere knallhard i lønnsoforhandlinger og skifte jobb oftere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt en mastergrad, i et samfunnsvitenskaplig fag. Jobber innen kontor og administrasjon. Har rundt 488 000 i lønn.

Er ikke dette voldsomt lavt? Er relativt nyutdannet. Men må si jeg er noe bitter over å ha utdannet meg såpass lenge og ligge så øangt under gjennomsnitt.

Du har ikke den fjerneste ide om hvor heldig du er. 

Anonymkode: 5a808...fbc

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har gitt slipp på 5 årsinntekter. Det er vil tilsi sikkert 2 millioner. 

Men du forstår vel at en gjennomsnittslønn for et yrke betyr at noen har mer og noen har mindre. Da sier det seg selv at de nyutdannede har mindre enn gjennomsnittet.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil korrigere meg selv. Det er forbeholdt enkelte kandidater fra en lite knippe studier.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nonsens. Når sykepleiere kan tjene opp mot 600 000 med overtid, så er 488 000 småpenger.

Sykepleiere som tjener 600K er det relativt få av, selv med høy ansiennitet. Du får skaffe deg en ekstrajobb på sykehjem eller noe da, så får du lønna du er ute etter. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du forstår vel at en gjennomsnittslønn for et yrke betyr at noen har mer og noen har mindre. Da sier det seg selv at de nyutdannede har mindre enn gjennomsnittet.

Gjennomsnitt for alle lønnstagere, eller rettere sagt median. Den er vel rundt 550 000 eller høyere. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en relativt vanlig begynnerlønn innen kontor og administrasjon hvis du har mastergrad, iallfall i det offentlige. Samfunnsvitenskapelige mastergrader er ikke det du blir lønnsvinner på, og hvis du hadde fulgt litt med på det fagfeltet du studerte, ville du allerede visst det.

• Liker 15
Skrevet

Jeg hadde vært veldig glad hvis jeg startet med den lønna. Mastergraden min har ikke gitt meg så mye, begynte på 350 000, offentlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

488 000kr er bra for en samfunnsvitenskapelig utdannelse. Hvis du vil starte med noe høyere skulle du ha studert innenfor matnat.

Anonymkode: bcc02...0a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hansehan skrev:

Det er en relativt vanlig begynnerlønn innen kontor og administrasjon hvis du har mastergrad, iallfall i det offentlige. Samfunnsvitenskapelige mastergrader er ikke det du blir lønnsvinner på, og hvis du hadde fulgt litt med på det fagfeltet du studerte, ville du allerede visst det.

Det er klart jeg vet hva gjennomsnittslønnen i mitt fagfelt er, og det er 600 000 uten overtid eller tillegg. Samfunnsvitenskaplige fag er ikke et homogent fagfelt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, nordlending skrev:

Jeg hadde vært veldig glad hvis jeg startet med den lønna. Mastergraden min har ikke gitt meg så mye, begynte på 350 000, offentlig. 

Spørst hvor gammel du er. Om vi fakturerer for inflasjon, tipper jeg at det ikke er mye annerledes enn min. 

Skrevet

Spørst hvor gammel du er. Om vi fakturerer for inflasjon, tipper jeg at det ikke er mye annerledes enn min. 

Dette var i 2018.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, nordlending skrev:

Dette var i 2018.

Da bør du nok bytte jobb. Du har ikke fått utelling i det hele tatt. Sett på tariff for din stilling? Det må da være langt under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...