Gå til innhold

Les og skriveferdigheter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har flere bekjente med barn som snart er ferdig i første klass. Det er veldig store forskjeller her på hvor mye de ungene klarer lese og skrive.

Det jeg lurer på er hvor mye av ansvaret ligger på foreldrene i at barn lærer seg dette? 

Et par av ungene vet knapt forskjell på bokstavene etter snart et helt skoleår.

Anonymkode: ce6a7...be9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min umiddelbare tanke er at du kanskje bør tenke mest på deg selv, eller? 

Dersom det er barn med lese-og skrivevansker vil skolen ta tak i det. 

Anonymkode: bb03a...133

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal kunne lese og skrive etter andre klasse. Alt barna skal lære må det øves på, så foreldre må støtte opp skolens arbeid. Og så er det ikke så viktig hva naboens barn kan eller ikke kan. Det er mye som går innunder normalen. 

Anonymkode: 93943...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke før utgangen av 2. Klasse at alle bokstavene skal sitte. 

Anonymkode: d7cbf...edf

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har flere bekjente med barn som snart er ferdig i første klass. Det er veldig store forskjeller her på hvor mye de ungene klarer lese og skrive.

Det jeg lurer på er hvor mye av ansvaret ligger på foreldrene i at barn lærer seg dette? 

Et par av ungene vet knapt forskjell på bokstavene etter snart et helt skoleår.

Foreldre og skole skal arbeide sammen om barnas utvikling av ulike ferdigheter. Ettersom du har en del grammatiske og språklige feil i innlegget ditt, kunne kanskje et kveldskurs i rettskriving være greit? 

Anonymkode: 3ac80...b65

• Liker 1
Skrevet

Flott observert; barna er på helt ulike nivåer, og dette gjelder ikke bare 1. klassen, men hele utdanningsløpet (og livet, ikke minst). Og dette forklarer mye av lærernes utfordringer i jobben, å kunne tilrettelegge for alle nivå, slik at alle har utbytte av opplæringen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre og skole skal arbeide sammen om barnas utvikling av ulike ferdigheter. Ettersom du har en del grammatiske og språklige feil i innlegget ditt, kunne kanskje et kveldskurs i rettskriving være greit? 

Anonymkode: 3ac80...b65

Nå er morsmålet mitt Engelsk så jeg beklager.

Så rett meg gjerne ved stavefeil og når  oppbygging av setninger blir feil. 

Jeg undres bare over de store forskjellene på de her barnen i min nærhet.  Et par av dem leser, regner og skriver allerede veldig bra og de andre vet nesten ikke første bokstav i navnet sitt. 

Da lurer jeg på hvor mye som skal gjøres på hjemmefronten da jeg ser at forskjellene har sammenheng med familiesituasjonen for barnen? 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg undres bare over de store forskjellene på de her barnen i min nærhet.  Et par av dem leser, regner og skriver allerede veldig bra og de andre vet nesten ikke første bokstav i navnet sitt. 

Da lurer jeg på hvor mye som skal gjøres på hjemmefronten da jeg ser at forskjellene har sammenheng med familiesituasjonen for barnen? 

Les for barnet ditt hver dag.

Anonymkode: bc343...6bc

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les for barnet ditt hver dag.

Anonymkode: bc343...6bc

Det er ikke mine barn, da hadde jeg selvfølgelig tatt tak i det for lenge siden. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mine barn, da hadde jeg selvfølgelig tatt tak i det for lenge siden. 

Selvfølgelig hadde du det🤦‍♀️ Men husk at akkurat de ungene kan ha en spesiell grunn til at dem ikke klarer det. Man skal være veldig forsiktig med å anta ting. Tenker du bør konsentrere deg om deg og ditt.

Anonymkode: 541c1...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Opplæringen har et tredelt ansvar- foreldre, barnet og skolen. Mange av de som sliter med å lese og skrive, både i norsk og engelsk, hadde hatt større sjanse til å lære seg det hvis foreldrene hjemme hadde tatt mer tak. Spesielt i engelsk, for det er bare 1-2 timer på små- og mellomtrinnet. Kan dessverre ikke utvikle mirakler om barnet ikke blir eksponert for språk hjemme.

Anonymkode: 44ad0...b03

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som har vært forventet av skolen her i 1. og 2.klasse, er at vi foreldre følger opp lekser som skolen gir; hører på barnet lese og støtter i arbeidet med andre lekser, og at vi sørger for at barnet er på skolen hver dag.
Som flere skriver her, så er det store individuelle forskjeller på når barna knekker lesekoden. Vi ble fortalt at målet er at alle skal knekke den i løpet av høsten i 2.klasse. 

Så utover å følge opp lekser som er gitt av skolen, er det ikke noe mer konkret det forventes at hjemmet skal gjøre. Det er ikke forventet at foreldrene til barna som ikke leser og skriver i 1.klasse skal gjøre ekstra arbeid for å lære dem det. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Morgenrøden said:

Det som har vært forventet av skolen her i 1. og 2.klasse, er at vi foreldre følger opp lekser som skolen gir; hører på barnet lese og støtter i arbeidet med andre lekser, og at vi sørger for at barnet er på skolen hver dag.
Som flere skriver her, så er det store individuelle forskjeller på når barna knekker lesekoden. Vi ble fortalt at målet er at alle skal knekke den i løpet av høsten i 2.klasse. 

Så utover å følge opp lekser som er gitt av skolen, er det ikke noe mer konkret det forventes at hjemmet skal gjøre. Det er ikke forventet at foreldrene til barna som ikke leser og skriver i 1.klasse skal gjøre ekstra arbeid for å lære dem det. 

Hvis barnet sliter så må også foreldre gjøre mer hjemme enn å hjelpe til med lekser. Ta dem med på biblioteket, lån passende bøker, les høyt for hverandre, bruk lesing hver dag. Dette er tips jeg gir til foreldre ved min skole, og dessverre ser jeg at svært få av foreldrene faktisk følger opp.

Da er det ofte ikke håp for barnet deres om å bli en virkelig god leser. Ofte vil disse barna være for svake lesere til å kunne ta en universitetsutdannelse, og svært mange tar yrkesfaglig utdanning på VGS og tenker ikke en gang på mulighetene ved å ta studiespesialiserende.

Så det finnes mange barn som kanskje ville blitt veterinær, advokat, sosionom, sykepleier osv, men dessverre nytter det ikke å prøve en gang.

nb: i tilfelle noen tror at jeg snakker ned yrkesfaglig VGS, det gjør jeg ikke. Jeg er derimot svært opptatt av at alle barn skal mestre å lese og skrive, slik at de har større muligheter å velge mellom når de skal finne ut hva de skal bli. 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet sliter så må også foreldre gjøre mer hjemme enn å hjelpe til med lekser. Ta dem med på biblioteket, lån passende bøker, les høyt for hverandre, bruk lesing hver dag. Dette er tips jeg gir til foreldre ved min skole, og dessverre ser jeg at svært få av foreldrene faktisk følger opp.

Da er det ofte ikke håp for barnet deres om å bli en virkelig god leser. Ofte vil disse barna være for svake lesere til å kunne ta en universitetsutdannelse, og svært mange tar yrkesfaglig utdanning på VGS og tenker ikke en gang på mulighetene ved å ta studiespesialiserende.

Så det finnes mange barn som kanskje ville blitt veterinær, advokat, sosionom, sykepleier osv, men dessverre nytter det ikke å prøve en gang.

nb: i tilfelle noen tror at jeg snakker ned yrkesfaglig VGS, det gjør jeg ikke. Jeg er derimot svært opptatt av at alle barn skal mestre å lese og skrive, slik at de har større muligheter å velge mellom når de skal finne ut hva de skal bli. 

Selvfølgelig må foreldrene bidra hvis barnet sliter. 
Men det er ikke forventninger om at vi skal pugge bokstaver og drive skole hjemme, og det bør det heller ikke. 

Endret av Morgenrøden
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Morgenrøden said:

Selvfølgelig må foreldrene bidra hvis barnet sliter. 
Men det er ikke forventninger om at vi skal pugge bokstaver og drive skole hjemme, og det bør det heller ikke. 

Nei, det er sant. Tilrettelegging og språklig eksponering er det som må til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...